نشست نقد و بررسی «آرایه‌های آجری در سر درب‌های قدیمی سنندج» در کردستان برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی کردستان، نشست نقد و بررسی کتاب «آرایه‌های آجری در سردرب های قدیمی سنندج» نوشته ئاکو ویسی با حضور نویسنده اثر، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و علاقه‌مندان به میراث فرهنگی و هنر معماری در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی شهید برهان عالی سنندج برگزار شد.

اسماعیل احمدی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان در این نشست اظهار داشت: مطالعه عمومی، گسترش مطالعه و انس و الفت بیشتر با کتاب اصلی‌ترین هدف نهاد کتابخانه‌های عمومی است. متأسفانه مردم نسبت به کتاب نامهربان هستند. رویکرد ما این است که تا حد امکان از تألیفات استانی حمایت و با برگزاری جلسات نقد و بررسی به غنی‌تر شدن آثار کمک کنیم.

ئاکو ویسی، نویسنده کتاب «آرایه‌های آجری در سردرب‌های قدیمی سنندج»  در ادامه این نشست به معرفی کتاب پرداخت و گفت: تاکنون ۲۸۰ سردرب در هفت منطقه قدیمی و باسابقه شهر سنندج شناسایی کرده‌ایم که بعضی نسبت به بقیه شاخص‌تر هستند. پس از شناسایی سردرب ها و تهیه گزارش تصویری، هرکدام به تفکیک موردبررسی قرار گرفت. سردرب‌های شهر سنندج تقسیم‌بندی شده و طبقات اجتماعی، حکومتی، مساجد و مراکز قدیمی در این تقسیم‌بندی نقش به سزایی داشته است.

وی افزود: این سردرب‌ها در معرض نابودی و تخریب است و مسئولین میراث فرهنگی به این موضوع توجهی نمی‌کنند، وجود علمک‌های گاز، سیم، میخ و غیره از دلایل نابودی این سردرب‌ها است.

عرفان مومن‌پور، استاد دانشگاه و پژوهشگر در خصوص ریشه‌یابی بافت سردرب‌ها گفت: در بعضی سردرب‌ها، بافت‌ها به پوست کشیده شده گاو شبیه است که نماد احکام حکومتی است. امروزه مشاغل تخصصی و غیرتخصصی چنین نمادهایی ندارند؛ کدها فراموش‌شده و ما شاهد مرگ سردرب‌هایمان هستیم.

قادر بایزدی، مدیر گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج نیز در این نشست اظهار داشت: در معماری بحث ظاهر و باطن داریم و معماری که با فرهنگ و اقلیم سازگار است، به درون توجه دارد. متأسفانه در حال حاضر پیوند ظاهر و باطن گسسته شده و ظاهرسازی وارد معماری امروزه شده است. در معماری گذشته معمار به استحکام و اصالت توجه داشت و ارتباط بین ناظر و آنچه می‌دید برقرار می‌شد.

گفتنی است در پایان این نشست از نویسنده کتاب و منتقدان حاضر با اهدای لوح تقدیر و هدیه تجلیل شد.