کد خبر: 34584
تاریخ انتشار: یکشنبه, 30 ارديبهشت 1397 - 14:50

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

هفت کتابخانه غیرمعمول در جهان

منبع : لیزنا
هتل_کتابخانه، کتابخانه هایی به شکل قفسه کتاب، سنگ گرانیت، کُره، کتابخانه زیر زمینی و کتابخانه کلّه ای به علت طراحی خاص خود از عجیبترین و زیباترین کتابخانه های مدرن در دنیا هستند.
هفت کتابخانه غیرمعمول در جهان

به گزارش لیزنا به نقل از سایت سال ادبیات (Год Литературы) در روسیه، «رم کالوهاس»، معمار مشهور هلندی، طرح کتابخانه ای جدید را در دوحه اجرا کرد. کتابخانه ملی تازه افتتاح شده قطر، به محل ذخیره سازی مهمترین نسخه های خطی و متون تمدن عرب تبدیل شد.

معمار این بنا مثل همیشه همه را شگفت زده کرده است؛ او یک الماس شیشه ای که روی ستون های بتنی قرار داده.

کل کتابخانه از یک سالن جادار و بزرگ تشکیل می شود. قفسه های کتاب همانند  کف آن از سنگ مرمر ساخته شده اند.  کتابخانه علاوه بر سالن مطالعه خیلی بزرگ و تعداد زیادی کارگاه آموزشی برای برگزاری کلاس های خصوصی و گروهی، دارای مکان های پرنور زیادی برای مطالعه است .

در این کتابخانه علاوه بر کتاب، پرینتر های سه بعدی نیز در اختیار بازدیدکنندگان قرار می گیرد.

سایت روسی سال ادبیات، به همین مناسبت عجیب ترین کتابخانه های جهان را رتبه بندی کرده است.

 

1-کتابخانه عمومی کانزاس سیتی، ایالات متحده آمریکا

این کتابخانه را با چیز دیگری اشتباه نگیرید! رهگذران یک قفسه کتاب با ارتفاع هشت متری را پیش روی خود می بینند. در این قفسه کتاب های «ماجراهای هاکلبرفین» اثر مارک تویین، «ارباب حلقه‌ها» اثر جان تالکین، «مرد نامرئی» اثر جورج هربرت ولز، «صد سال تنهایی»  اثر گابریل گارسیا مارکز، «رمئو و ژولیت» اثر شکسپیر وجود دارد.

این دیوار باز سازی شده و قبل از ایجاد این کتابخانه اینجا یک بانک وجود داشته است.

درهای ضد سرقت این بانک هنوز در جای خود در کتابخانه باقی هستند. آنها یا آوری می کنند که زمانی پول زیاد در این مکان وجود داشته است. مقدار زیادی پول!

 

 

2-کتابخانه پارک اسپانیا (Pargue Espana)، کلمبیا

کلمبیا فقط کشور ارباب های مواد مخدر نیست. اینجا کتابخانه ای دارد که بیشتر شبیه یک قطعه سنگ است.

سه قطعه سنگ گرانیت با فاصله 200 متر از هم قرار دارند. زمانی اینجا محله های فقیرنشین قرار داشت ولی در حال حاضر بهشتی برای همه دوستداران کتاب و دانشجویان است.

 

 

3- کتابخانه سبز دانشگاه فنی دلفت، هلند

انبار کتاب، سالن ها و همه چیز در زیر زمین! بیرون این پناهگاه با چمن پوشیده شده است، جایی که شما می توانید وسایل پیک نیک خود را به راه اندازید و برای استراحت دراز بکشید.

بخش بالای کتابخانه، یک مخروط شیشه ای است که از زیر زمین بیرون آمده. این یک «کتابخانه سبز» است. ساختمان از نور طبیعی استفاده می کند که موجب صرفه جویی در انرژی می شود. در ضمن نه تنها دانشجویان بلکه مردم  عادی هم می توانند در این کتابخانه ثبت نام کنند.

 

 

4-کتابخانه سبز دانشگاه دویسبورگ-اسن، آلمان

دانشگاه دویسبورگ-اسن UDE)) کتابخانه ای دارد که شبیه یک کره غول پیکر است. از بیرون ساختمان می توانید ببینید که داخل آن به چندین طبقه تقسیم شده است.

این کتابخانه با هدف حمایت از محیط زیست از فن آوری های صرفه جويي در انرژی نيز استفاده می کند: بر روی سقف آن پانل های خورشیدی و در زیرزمینش سیستم تصفیه آب وجود دارد.

 

 

5- کتابخانه ملی بلاروس، بلاروس

این مکعب شیشه ای مخصوص کتاب در مینسک قرار دارد. کتابخانه دارای 20 طبقه است؛ یک بهشت برای دوستداران کتاب!

گفته می شود اگر همه کتاب هایی را که در اینجا ذخیره شده است وزن کنید، وزن آن 20 هزار تن خواهد شد.

کتابخانه دارای ساختمانی به شکل جسمی هشت سطحی است. یک  چند ضلعی با 18 شکل مربعی و 8 شکل مثلثی بر پشت بام ساختمان قدیمی کتابخانه قرار دارد. شب ها نور ساختمان به طور مداوم تغییر رنگ می دهد که بسیار چشمگیر است.

 

 

6- هتل_کتابخانه، تایلند

اخیرا در در ساموئی تایلند یک هتل_کتابخانه افتتاح شده است. در نقطه مرکزی این مکان کتابخانه ای در نزدیکی استخر با صندلی هایی برای آفتاب گیری قرار دارد. جالب این است که می توان کتاب ها از قفسه ها به امانت گرفته و به مکان های تفریحی برد.

تمام این زیبایی ها در یک جنگل سایه دار قرار گرفته است و ساحل زیبای چائویانگ، تنها یک دقیقه فاصله دارد.

در این هتل_کتابخانه علاوه بر کتاب به یک محتوای عظیم صوتی و تصویری دسترسی دارید که می توانید به آن گوش دهید و آنها ببینید و یا با خودتان به اتاق خود ببرید. به هر حال این به انتخاب کسانی بستگی دارد که در این هتل استرحت می کند.

 

 

7-کتابخانه کله ای در نیس، فرانسه

طراحی دو وجهی؛ یک نیم تنه در پایین و یک مکعب در بالا. در واقع این سر مکعبی پر از ایده های خلاقانه است. این یکی از غیر معمولترین سازه های معماری در جهان محسوب می شود. سالن مطالعه در پایین قرار گرفته و اتاق مدیریت کتابخانه در بالای آن قرار دارد.

این کتابخانه با نام لوئیس نوسر، نویسنده ای که در قرن بیستم در نیس زندگی می کرد، نامگذاری شده است.

کتاب ها در اینجا نه تنها توسط بزرگسالان، بلکه همچنین توسط کودکان نیز به امانت گرفته می شود.

مترجم: زهرا شریفی

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: