کد خبر: 34604
تاریخ انتشار: دوشنبه, 31 ارديبهشت 1397 - 09:34

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برگذاری دوره آموزشی هم‌افزایی قصه‌گویی در قزوین

منبع : لیزنا
شهیندخت موسی زاده، مدرس دوره آموزشی هم‌افزایی قصه‌گویی، در جمع کتابداران قزوینی گفت: قصه‌گو، تصویرگر دنیایی سرشار از زیبایی و شگفتی برای کودک است.
برگذاری دوره آموزشی هم‌افزایی قصه‌گویی در قزوین

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی قزوین، شهیندخت  موسی زاده، مدرس دوره آموزشی هم‌افزایی قصه‌گویی، در جمع کتابداران قزوینی گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در راستای تقویت مهارت‌های کتابداران بخش‌های کودک و نوجوان،  دوره‌های آموزشی، علمی و آگاهی بخشی برگزار می‌کند.

وی گفت: قصه‌گویی بیش از یک سرگرمی ساده به ما در تربیت کودکانمان کمک می‌کند؛ به کمک قصه‌ها می‌توان کودکان را با محیط اطراف آشنا کرد؛ قدرت تفکر، تخیل و تمرکز آن‌ها را وسعت داد و به رشد خلاقیت، حس زیبایی‌شناسی، تقویت حافظه و عزت‌نفس کودکان کمک کرد.

موسی زاده در ادامه گفت: مناسب بودن یک داستان را تطبیق گروه سنی کودک با قصه، هدف و موضوع آن، شخصیت قهرمان اصلی، سیر منطقی اتفاقات، استفاده از کلمات روان و حفظ روح کنجکاوی در اتفاقات قصه تعیین می‌کند. والدین یا مربی قصه‌گو باید با استفاده از حرکات بدن، تغییر لحن صدا، قصه‌های عکس‌دار، استفاده از عروسک شخصیت‌های قصه، سؤال و پرسش و... قصه را برای کودک جذاب و اثرگذار کنند.

موسی زاده افزود: ساخت داستان بر مبنای یک اتفاق آموزنده که کودک آن را درک کرده، ساخت قصه برای نقاشی و کاردستی، ادامه دادن یک قصه یا ساخت قصه برای چند عکس متوالی می‌تواند در سنین مختلف پیام‌های آموزشی را به کودک شما منتقل کند.

وی یادآور شد: قصه توانایی برقراری ارتباط را در کودکان بهبود می‌بخشد؛  قصه‌گویی هنر درست پرسیدن را به کودکان می‌آموزد؛ به آن‌ها یاد می‌دهد چگونه یک گفتگو را به‌خوبی شروع کنند و اعتمادبه‌نفس آن‌ها را بالا می‌برد. خواندن و گوش فرادادن به‌صورت مداوم، توان سخنوری را در کودک افزایش می‌دهد.

موسی زاده در این دوره آموزشی کتاب‌هایی جذاب و مفید در رابطه با قصه‌گویی به حاضران معرفی کرد.

تمرین عملی مهارت‌های ارائه‌شده از طریق قصه‌گویی تعدادی از کتابداران و بررسی نقاط قوت و ضعف آن‌ها از دیگر اقدامات انجام‌شده در این کارگاه دو روزه بود.

رؤیا اسماعیلی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین در جریان برگزاری این کارگاه آموزشی اظهار داشت: قصه‌گویی برای کودکان باعث افزایش سطح هوش اجتماعی شده و نقشی اساسی در شکل‌دهی به شخصیت آن‌ها دارد؛ قصه‌گویی سنتی است که از دیرباز وجود داشته است. خواندن داستان باعث تقویت مهارت‌های کلامی کودکان می‌شود و هم‌زمان که کودک کلمات و عبارات جدید یاد می‌گیرد با پیچیدگی‌های زبان نیز آشنایی پیدا می‌کند.

اسماعیلی اضافه کرد: قرار گرفتن در موقعیت‌های سخت باعث می‌شود که کودکان احساس سردرگمی کنند؛ داستان‌هایی که در آن قهرمان‌ها با مشکلات سخت و پیچیده مواجه می‌شوند به کودکان کمک می‌کند که درک درستی از مسئله داشته و در مقابل مشکلات قوی‌تر باشند.

وی گفت: اداره کل کتابخانه‌های عمومی قزوین در راستای اهداف نهاد کتابخانه‌ها، برنامه‌های مفیدی برای ارتقای سطح علمی  و تخصصی کتابداران برگزار خواهد کرد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: