کد خبر: 34621
تاریخ انتشار: دوشنبه, 31 ارديبهشت 1397 - 10:15

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

استاد پیشکسوت حوزه روان شناسی مطرح کرد

کتابخانه‌های عمومی ظرفیت بی‌نظیری در آموزش مسائل اجتماعی دارند

منبع : لیزنا
 محمود گلزاری گفت: امروزه مراکز مختلفی مانند فرهنگسراها، کانون‌های فرهنگی مساجد، خانه‌های سلامت و سرای محلات در حال ارائه خدمات اجتماعی هستند، اما معتقدم ظرفیت کتابخانه‌های عمومی در آموزش مسائل اجتماعی به مردم ظرفیتی بی‌نظیر است.
کتابخانه‌های عمومی ظرفیت بی‌نظیری در آموزش مسائل اجتماعی دارند

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محمود گلزاری درباره ضرورت آموزش در حوزه تربیت جنسی کودکان، نوجوانان و جوانان عنوان کرد: خداوند غریزه جنسی را به عنوان یک لطف، نعمت و یک امر سازنده به انسان عطا کرده و ما باید مانند هر قدرت دیگری آن را بشناسیم و از آن به درستی استفاده کنیم. اما متأسفانه بسیاری از خانواده‌ها به دلیل عدم آشنایی صحیح، از این موضوع غافل بوده‌اند و کودکان و نوجوانان در این خانواده‌ها با رها شدگی در فضای مجازی، شبکه‌های ماهواره‌ای و قرار گرفتن در معرض میهمانی‌ها و پوشش‌های نا مناسب با آسیب‌های مختلفی روبه‌رو می‌شوند.

وی افزود: از این جهت ما با یک بحران در حوزه مسائل اخلاقی و جنسی در جامعه روبه‌رو هستیم  که لازم است اقدامات و آموزش‌هایی موثر در این حوزه به عموم مردم ارائه شود که بر همین اساس و با رویکرد جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نسبت به گسترش خدمات و آموزش‌های اجتماعی، دوره آموزشی «شیوه فرزند پروری» با موضوع آشنایی با نحوه تربیت جنسی فرزندان، را برای کتابداران استان تهران برگزار کردیم. این تجربه برای بنده که بیش از ۳۰ سال در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی در حال آموزش هستم، توفیق بزرگی بود که به سهم  خودم از این رویکرد نهاد برای نقش‌آفرینی موثر در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سپاسگزارم.

محمود گلزاری با اشاره به برخی سرفصل‌های ارائه شده در این دوره آموزشی گفت: پذیرش هویت جنسی و آگاهی از غریزه جنسی به عنوان یک نعمت، مراقبت از بیداری زود هنگام این غریزه، پیشگیری از آزار جنسی و خویستنداری در نوجوانان و جوانان، به عنوان ضروریات جامعه امروز، برخی از مهم‌ترین سرفصل‌های مطرح شده در این دوره آموزشی بوده است. خوشبختانه طی دیداری که با دبیرکل محترم نهاد داشتم، بنا شد تا این آموزش‌های اجتماعی در حوزه‌های دیگری چون شیوه‌های موثر ارتباط با مخاطب، روش‌های مقابله با استرس‌های شغلی، روش‌های افزایش شادی و نشاط در خانواده و ارتباط همسران نیز ادامه پیدا کند و به کتابخانه‌های عمومی سایر استان‌های کشور نیز تعمیم داده شود.

دانشیار دانشکده روان شناسی دانشگاه علامه طباطبایی درباره ظرفیت کتابخانه‌های عمومی در حوزه آموزش مسائل اجتماعی گفت: امروزه مراکز مختلفی مانند فرهنگسراها، کانون فرهنگی مساجد، خانه‌های سلامت و سرای محلات در حال ارائه خدمات عمومی و اجتماعی هستند، اما هیچ کدام به اندازه شبکه کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور و حتی نقاط دورافتاده گستردگی ندارند. از سوی دیگر حضور فعال اعضا در سنین مختلف و همچنین حضور افرادی متخصص و با انگیزه به عنوان کتابدار در بدنه کتابخانه‌های عمومی ظرفیتی عظیم را در این مراکز ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر تعامل و هم‌افزایی مراکز مختلف فرهنگی و اجتماعی در استان‌ها و مناطق مختلف عنوان کرد: باید توجه داشت که مقابله و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تنها وظیفه یک دستگاه و یک نهاد نیست؛ در این میان کتابخانه‌های عمومی می‌توانند در مناطق مختلف محور هماهنگی نهادهای فرهنگی و اجتماعی مختلف باشند تا با تعامل و هم‌افزایی برای رسیدن به این هدف، گام بردارند.

گلزاری تصریح کرد: بر این اساس معتقدم که ظرفیت کتابخانه‌های عمومی ما در آموزش مسائل اجتماعی به مردم، ظرفیتی بی‌نظیر است. حتی سازمان‌های بزرگی چون آموزش و پرورش در پرداختن به برخی موضوعات با محدودیت‌هایی خود ساخته روبه‌رو هستند، ولی کتابخانه‌های عمومی می‌توانند فارغ از این محدودیت‌ها به ارائه آموزش‌های اجتماعی بپردازند.

گفتنی است، دوره آموزشی «شیوه فرزند پروری» با موضوع آشنایی با نحوه تربیت جنسی فرزندان، چندی پیش با حضور ۴۰۰ نفر از کتابداران استان تهران و با تدریس دکتر محمود گلزاری، دانشیار دانشکده روان شناسی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

سارا الوند
|
Iran
|
1397/02/31 - 18:11
0
0
با سلام و تشکر از دبیرکل محترم که چنین برنامه هایی رو در دستو کار آموزش کتابداران قرار دادن . ولی جناب آقای مختار پور پس ما چی . کاش تدبیری اندیشیده بشود که ماهم بتوانیم از این نوع کلاس ها بهره ببریم
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: