کد خبر: 34635
تاریخ انتشار: سه شنبه, 01 خرداد 1397 - 11:10

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

«مدرسه جهادی خواندن»  در خمینی شهر بشاگرد آغاز بکار کرد

منبع : لیزنا
مصطفی محدثی خراسانی با اشاره به ضرورت شناسایی استعدادهای ادبی در مناطق محروم و برداشتن گام‌های ابتدایی برای هدایت آنها گفت: مشارکت دستگاه‌های فرهنگی در اجرای طرح مدرسه جهادی خواندن در مناطق محروم کشور به گسترش عدالت فرهنگی در جامعه کمک می کند.
«مدرسه جهادی خواندن»  در خمینی شهر بشاگرد آغاز بکار کرد

 به گزارش لیزنا بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور،‌ اولین گام از طرح «مدرسه جهادی خواندن» با هدف پرداختن به مقوله «خواندن» و شناسایی استعدادهای ادبی در کتابخانه‌های عمومی مناطق محروم و کمتر برخوردار کشور، به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با محوریت کتابخانه عمومی حاج عبدالله والی در خمینی‌شهر منطقه بشاگرد، اجرا شد.

مصطفی محدثی از مدرسان طرح «مدرسه جهادی خواندن» درباره این طرح، گفت: این حرکت جهادی در پی آن است تا مجالی برای کشف و شناسایی استعدادهای پنهان مانده در مناطق دور دست و محروم ایجاد کند و با برنامه‌های آموزشی مختلف به شکوفایی بیشتر این استعدادها کمک کند که در این زمینه به همراه گروهی از همکاران در منطقه بشاگرد توفیق خدمت داشتم.

وی با اشاره به برخی تجربیات گذشته خود در این زمینه، مشارکت در طرح «مدرسه جهادی خواندن» را تجربه‌ای بکر و ناب عنوان کرد و گفت: حضور در میان جمعی ۳۰۰ نفری از نوجوانان و جوانان علاقه‌مند به حوزه ادبیات در منطقه‌ای محروم، من را با استعدادهای درخشانی مواجه کرد که متأسفانه به واسطه محرومیت از امکانت فرهنگی، هیچ زمینه مناسبی برای شکوفایی آنها وجود نداشتند و اگر طرح‌هایی مانند «مدرسه جهادی خواندن» در این منطقه اجرا نشود، طبیعتا این استعدادها افسرده و پژمرده می‌شوند و به شکوفایی نخواهند رسید.

این شاعر و منتقد ادبی ادامه داد: این حرکت جهادی از اقدامات اساسی و بنیادینی است که با هوشمندی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با محوریت کتابخانه‌های عمومی آغاز شده؛ البته در سال‌های دهه ۶۰ و ۷۰ تجربیاتی از برگزاری این گونه اقدامات جهادی در کشور صورت گرفت که بسیاری از شاعران مطرح امروز از اجرای همان طرح‌های جهادی به جامعه معرفی شدند. بدون شک مشارکت همه نهادها و دستگاه‌های فرهنگی در سایر مناطق محروم، می‌تواند به گسترش عدالت فرهنگی در جامعه کمک کند.

 مصطفی محدثی خراسانی با اشاره به برخی تجربیات از اجرای این طرح گفت: این نکته بسیار قابل توجه است در مناطقی که به دلیل محرومیت، دختران قدرت و امکان اظهار وجود ندارند، با حضور در این دوره استعدادهای ادبی آنها کشف شود و با چند جلسه کار گروهی بتوانند در شب شعری که در حاشیه این طرح برگزار شد، در حضور جمعیتی ۵۰۰ نفره پشت تریبون قرار بگیرند و اولین سروده‌های خود را با صلابت برای حاضران بخوانند. این گونه اتفاقات طبیعتا باعث ایجاد انگیزه مضاعف در این افراد و تشویق سایر علاقه‌مندان به حوزه در ادبیات و همچنین سبب جلب توجه مسئولین برای تقویت امکانات فرهنگی در این مناطق می‌شود.

 وی تصریح کرد: امروز در کشور ما تعداد مناطقی که به لحاظ فرهنگی در محرومیت بسر می‌برند، کم نیست؛ این تجربه نشان داد که کتابخانه‌های عمومی حتی با امکاناتی بسیار محدود می‌توانند بانی و میزبانی شایسته برای کشف و شناسایی استعدادها و برنامه‌ریزی برای رشد و پرورش آنها در مناطق محروم باشند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: