کد خبر: 34935
تاریخ انتشار: یکشنبه, 20 خرداد 1397 - 10:23

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

ترجمه کتاب‌های جشنواره رضوی به زبان‌های انگلیسی، عربی، اردو و ترکی

منبع : لیزنا
 مدیرکل فرهنگی جامعه‌المصطفی گفت: این مجموعه امسال در بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی ورود کرده و کتاب‌های جشنواره را به زبان‌های انگلیسی، عربی، اردو و ترکی ترجمه می‌کند.
ترجمه کتاب‌های جشنواره رضوی به زبان‌های انگلیسی، عربی، اردو و ترکی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم؛ به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم و با مشارکت و همکاری دانشگاه بین المللی جامعه المصطفی نشست کتاب‌خوان ویژه طلاب غیر ایرانی با حضور حجت الاسلام مرادی مدیر کل فرهنگی جامعه المصطفی، وحید میرزایی معاون اداره کل کتابخانه های عمومی؛ طلاب و اساتیدی از کشورهای خارجی در سالن شهیدین مدرسه علمیه حجتیه و به برگزار شد.

سید محمد زکی دوغان از کشور ترکیه در ابتدای این نشست ضمن تشریح کتاب «جاذبه و دافعه امام علی (ع)» نوشته مرتضی مطهری، گفت: این کتاب شامل دو مقدمه است که در بخش نخست آن، جاذبه و دافعه به صورت کلی مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: زمانی که این کتاب را مطالعه می‌کردم، شخصیت های تاثیرگذاری که شیفته شخصیت والای مولی الموحدین شدند را نام می‌برد که ایشان در عرصه های مختلف با تمام وجود از جایگاه امام علی (ع) دفاع نمودند.

زکی دوغان با بیان این که ناکثین، معاندین، منافقین و دشمنان خدا از مهمترین گروه های طرد شده و موثران قوه دافعه امام علی (ع) هستند، بیان کرد: همان اندیشه ای که در زمان علی (ع) با ایشان مقابله می‌کردند، اکنون در مقابل معارف ناب الهی ایستادگی می‌کنند.

وی سپس گفت: بعد از هزار و ۴۰۰ سال امام علی (ع) نه تنها از زبان‌ها نیفتاده بلکه در دل‌های افراد نفوذ کرده‌اند و یکی از امتیازهای حضرت علی(ع) این است که علاوه بر تقویت اندیشه‌های دینی افراد، تغییر رفتارها و تقویت روح دینی تاکید و اصرار فراوان دارد.

محدثه بوجانی از کشور هند در این مراسم با معرفی کتاب «فروغ ولایت» نوشته آیت الله جعفر سبحانی اظهار داشت: در این کتاب نویسنده سعی کرده تمام زندگی امام علی (ع) را به خوبی تبیین کند، نویسنده این کتاب زندگی امام علی (ع) را به پنج دسته تقسیم و مورد ارزیابی قرار داده است.

وی استفاده از آیات قرآنی، منابع روایی و تاریخی معتبر و مستند را از مهمترین ویژگی های این کتاب دانست و یادآور شد: این کتاب شامل ۶ بخش اصلی زندگی حضرت «پیش از بعثت»، «پس از بعثت تا قبل از هجرت»، «از زمان هجرت تا پیش از رحلت نبی مکرم اسلام (ص)؛ پس از رحلت و پیش از خلافت، رویدادهای دوران خلافت و فرازهایی از شهادت حضرت اشاره کرد.

گلی ماموتی از کشور چین  با معرفی کتاب «علی صدای عدالت انسانی» گفت: نویسنده این کتاب جورج جورداق است که در ۵ جلد و شامل ۲۵۶ صفحه است و در این کتاب به تبیین ویژگی های امام علی (ع) پرداخته است.

وی افزود: در بخشی از این کتاب ضمن رویدادهای دوران عثمان و قتل وی به دوران زندگی امام علی (ع) و روزهای آخر زندگانی وی می‌پردازد، نویسنده کتاب در بخشی از این کتاب می‌گوید معتقدم امام علی (ع) از مسیح بالاتر است و شیفته این امام همام شدم.

ماموتی تصریح کرد: نویسنده این کتاب معتقد است عده ای از مردم مصر و حوزه خلیج فارس به من پیشنهاد کردند درباره عمر کتابی بنویسم اما من غیر امام علی (ع) کسی راشایسته تر ندیدم.

کلادئویا میشل از کشور ونزوئلا با معرفی کتاب «علی از زبان علی» نوشته سیدجعفر شهیدی اظهار داشت: در مقدمه این کتاب زندگی امام علی (ع) مورد بررسی قرار گرفته است و سبب آشنایی همه جوامع با شخصیت این امام همام می‌شود.

وی افزود: مرحوم شهیدی کتاب را به روایت داستانی به نگارش درآورده است و در دو فصل دوران مکه و مدینه و خلافت و جنگ جمل و صفین و دوران جنگ نهروان و شهادت امیرالمومنین (ع) است.

محمد علی جوهری از پاکستان با ارائه کتاب «علی خلیفه الرسول» نوشته سید فخرالدین موسوی اظهار داشت: سخن گفتن از امام علی (ع) کار بسیار سختی است و در این کتاب بعدهای مختلف زندگی امام علی (ع) مورد بررسی قرار گرفته است.

وی افزود: تاکنون هیچ کتابی که همه ابعاد شخصیتی امام علی (ع) را مورد بررسی قرار دهد ندیدم چون امام علی (ع) دارای شخصیت بی نظیری است که انسان نمی‌تواند آن را تبیین کند.

جوهری تصریح کرد: کتاب علی خلیفه الرسول توسط سید فخرالدین موسوی به نگارش درآمده است که در ۴ فصل به ابعاد زندگی و علمی امام علی (ع) پرداخته است.

وی افزود: در فصل نخست این کتاب فضائل امام علی (ع) در خطبه حضرت زهرا (س) آمده است و در پایان این فصل نتیجه گرفته می‌شود که اگر بر اساس فضیلت کسی بخواهد جانشین رسول خدا بشود تنها امام علی (ع) جانشین پیامبر (ص) است.

جوهری ادامه داد: در فصل دوم این کتاب فضائل امام علی (ع) را از کتب اهل سنت مورد بررسی قرار داده است چون موضوع جانشینی و خلافت بین شیعه و سنی است از این جهت روایاتی که در زمینه خلافت امام علی (ع) است در این فصل اشاره شده است.

حجت الاسلام سید احمد جعفری از افغانستان در این مراسم با معرفی کتاب «سیره الامام علی (ع) فی البغات» نوشته: آیه الله سید جعفر مرتضی عاملی اظهار داشت: این کتاب می‌خواهد بگوید سیره امام علی (ع) یکی از محورها و استوانه های وحدت فقهی جهان اسلام است.

وی افزود: کتاب به زبان عربی و نویسنده آن اهل تبریز است که از مبلغین است، این کتاب در سال ۱۴۲۲ قمری حدود ۱۷ سال پیش چاپ شده است و از وزانت خوبی برخوردار است و سعی کرده از موضوع بحث خارج نشود.

جعفری بیان کرد: انتشارات مولود کعبه ناشر این کتاب است که ۳ هزار نسخه چاپ شده است و از ۶۳ منبع استفاده شده است و کتابی بسیار مفید است و مولف گفته است که برخی از عناوین کتاب دارای ابهام است و برخی از فقها به عناوین نپرداختند.

فاطمه الزهرا مولای از کشور الجزایر با معرفی کتاب دانش نامه امام علی (ع) اظهار داشت: این دانش نامه مجموعه ای است که توسط تعدادی از متخصصان امر به رشته تحریر در آمده است.

وی افزود: بالغ بر ۲۰۰ نفر از اساتید و دانش پژوهان در هر موضوع و مدخل تلاش کردند تا با رویکردی دانش نامه ای جلوه ای از سیره امام علی (ع) را ارائه کنند و درس معرفت و حکمت را به مخاطبان خود ارائه می‌کند.

همچنین، محمدامین ساجو از سنگال به معرفی کتاب «من هدی الامام العلی فی الاخلاق» به زبان عربی پرداخت.

گفتنی است در این نشست طلابی از کشورهای نیجریه، ترکیه، چین، ونزئلا، سنگال، الجزایر، پاکستان، افغانستان و هند به معرفی کتاب پرداختند.

در پایان این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین مرادی مدیرکل فرهنگی جامعه‌المصطفی با اشاره به اینکه جامعه‌المصطفی نزدیک به ۴۵ هزار نفر فارغ‌التحصیل و ۴۰ هزار نفر از ۳۰ ملیت مختلف درحال تحصیل دارد، گفت: این افراد همراه با خانواده‌های خود بیش از ۳۰۰ هزار نفر می‌شوند.

وی با بیان اینکه ۵۰ تشکل و موسسه بزرگ فرهنگی در جامعه‌المصطفی فعالیت دارند، اضافه کرد: در سال جاری باید حداقل ۱۲ نشست کتابخوان برای مراکز مختلف جامعه‌المصطفی برگزار شود تا بتوانیم به نتایج مورد نظر برسیم.

مرادی با اشاره به اینکه اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی برای هر فرد فرهیخته و عاقلی مشخص است، عنوان کرد: در شرایط کنونی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی نیازی به آوردن دلیل نداریم چراکه ترویج این فرهنگ از ضروریات جامعه است.

وی با بیان اینکه دعوت افراد مختلف به سمت کتاب موجب فراگیری فرهنگ کتابخوانی می‌شود، اضافه کرد: کتاب حافظه تاریخی بشریت است و ترویج کتابخوانی موجب صیانت، ارتقا و تقویت فرهنگ‌های ناب انسانی می‌شود چراکه با افزایش آشنایی مردم با کتاب، آگاهی مردم نیز افزایش می‌یابد.

مدیرکل فرهنگی جامعه‌المصطفی خاطرنشان کرد: این مجموعه امسال در بخش بین‌الملل جشنواره کتابخوانی رضوی ورود کرده و کتاب‌های جشنواره را به زبان‌های انگلیسی، عربی، اردو و ترکی ترجمه می‌کند، امیدواریم با کمک سفیران بتوانیم فرهنگ ناب اسلام را با نگاه تقریب مذاهب ترویج دهیم.

وی با تاکید بر اینکه فرزانگی، سعادت و رستگاری ملت‌ها در سایه‌سار مطالعه و ترویج کتاب و کتابخوانی است، عنوان کرد: هر چند نرم افزارها و برنامه‌های مختلف سمعی و بصری تولید شده است اما هیچ چیز جای حافظه تاریخی بشریت که کتاب باشد را نمی‌گیرد.

گفتنی است، تقدیر از ارائه ‌دهندگان کتاب و اهدای هدایایی به آن‌ها توسط مسؤولان اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم از جمله دیگر بخش‌های نشست کتاب‌خوان ویژه طلاب غیرایرانی بوده است.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: