کد خبر: 34955
تاریخ انتشار: دوشنبه, 21 خرداد 1397 - 09:00

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برگزاری کارگاه‌های خلاقانه در کتابخانه‌های عمومی استان قم

منبع : لیزنا
کارگاه‌های هنری و آموزشی ویژه کودکان و نوجوانان در کتابخانه‌های عمومی استان قم برگزار شد.
برگزاری کارگاه‌های خلاقانه در کتابخانه‌های عمومی استان قم

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم، کارگاه کاردستی با هدف آموزش حفظ محیط‌زیست به مربیگری معصومه بداقی، کتابدار فعال بخش کودک و نوجوان کتابخانه امام علی (ع) با موضوع  «ساخت گل کاغذی» برگزار شد. در این کارگاه اعضای کودک با شیوه ساخت گل میخک آشنا شدند. همچنین در این کارگاه کودکان با نام گل‌ها، اجزای مختلف یک گل و عملکرد و تأثیرگذاری آن در طبیعت آشنا شدند و چرایی حفاظت از محیط‌زیست را آموختند.

در این طرح، اعضا و تازه‌واردها با دریافت کارت‌های بیشتر، موفق به کسب جایزه ویژه این بخش می‌شوند. هدف از اجرای این طرح، تشویق به مطالعه است. این کارت‌ها در سه رنگ طلایی، نقره‌ای و برنز، در صورت احراز شرایط و شاخص‌های تعریف‌شده، به اعضا اهدا می‌شود.

از الزامات دریافت کارت طلایی، تهیه فیلم و عکس با موضوع کتاب، شرکت در نشست‌های کتاب‌خوان و دعوت از دوستان و اعضای خانواده برای ثبت‌نام در کتابخانه و امانت کتاب است. مؤلفه‌های دریافت کارت نقره‌ای شامل جمع خوانی، بلندخوانی، مجله خوانی، شعرخوانی، معرفی کتاب‌های کتاب‌خوان ماه، شرکت فعال در نشست قصه‌گویی و حضور در کارگاه کاردستی و نقاشی است. کمک به کتابدار، امانت ۲۰ جلد کتاب در ماه  و بازگشت کتاب‌ها در تاریخ معین‌شده از شرایط دریافت کارت برنز است. در پایان هر فصل با برپایی جشنی، از اعضای نمونه و کتاب‌خوان که موفق به کسب کارت‌های امتیاز شده‌اند، تقدیر می‌شود. این طرح با هدف ایجاد رقابت سالم بین کودکان و نوجوانان، تشویق به کتابخوانی و ایجاد انگیزه و اشتیاق در بین مراجعه‌کنندگان و دیگر اعضا اجرا می‌شود.

مسئول کتابخانه حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای از شاداب سازی و زیباسازی محوطه بیرونی کتابخانه از طریق گل‌کاری خبر داد و گفت: با بهره‌مندی از گل‌های طبیعی و قفسه‌های نوساز دیواری برای نمایش کتاب‌های طرح کتاب‌خوان ماه، کتاب‌های پرمخاطب و همچنین تازه‌های نشر و نورسیده‌ها در بخش کودک و نوجوان، فضایی بانشاط برای ترغیب مراجعه‌کنندگان به مطالعه و کتابخانه فراهم شد.

در این کارگاه رخساره محمدی، از کتابداران این کتابخانه با بهره‌مندی از بازی‌های فکری همچون دومینو  و اشکال هندسی  ساخت وسایل و اشیا مختلف را به کودکان و نوجوانان آموزش داد. وی همچنین  با استفاده از کارت‌های بازی و اطلس شهرها، کتاب‌هایی با موضوع تاریخ و جغرافیا معرفی کرد. در این کارگاه اعضا از فرهنگ و رسوم شهرها و کشورهای مختلف شناخت بیشتری پیدا کردند.

در کارگاه نقاشی نیز، نحوه استفاده از کاغذ رنگی، قیچی و مداد رنگی و اوریگامی برای ساخت عروسک انگشتی گربه آموزش داده شد؛ هدف از این کارگاه، آشنایی کودکان و نوجوانان با حیوانات اهلی و گوشت‌خوار و نیز انتقال نکاتی پندآموز به‌صورت غیرمستقیم از زبان حیوانات بوده است.

در کارگاه کاردستی با مربیگری زهره آقایی، از کتابداران این کتابخانه،  از مواد دورریز و باطله همچون روزنامه‌های تاریخ گذشته، برای ساخت جعبه‌ها، کارتن‌ها و پاکت‌های زیبا و استفاده شد. این کارگاه با هدف تقویت خلاقیت در کودکان برگزار شد.

زهره آقایی از کتابداران کتابخانه عمومی الزهرا (س) با معرفی کتاب‌های «خدا ما را دوست دارد»، «کاش یه ماشین داشتم که مشقام رو می‌نوشت» و «آیا نمک خدا را خورده‌ای؟» نوشته حسن دولت‌آبادی از مجموعه کتاب‌های نمایشنامه‌های آسان برای کودکان به معرفی شخصیت‌های داستان پرداخت. سپس این داستان‌ها توسط گروه نمایش کتابخانه به اجرا درآمد.

گفتنی است، پنج نمایش عروسکی و غیر عروسکی برای آشنایی کودکان با کتاب‌های مختلف اجرا شد.

کارگاه آموزشی بازی با اسباب‌بازی‌ها  به همت مسئول کتابخانه عمومی یادگار امام (ره) و با هدف رشد و پرورش فکری کودکان و کشف استعدادهای آنان برگزار شد. در این کارگاه که تعدادی از والدین نیز حضور داشتند کودکان با بهره‌مندی از پازل به ساخت اشکال حیوانات، اشکال هندسی،‌ جورچین و غیره پرداختند.

ندا کلهرنژاد، مسئول بخش کودک و نوجوان کتابخانه، با حضور در مهد و پیش‌دبستانی نیکان از کتاب «شکل‌های اطراف من» ترجمه کبری بابایی شعرخوانی کرد. وی با بهره‌مندی از اشکال هندسی برگرفته از کتاب حاضر، به تصویرسازی و کشیدن خطوط و اشکال هندسی مختلف بر روی تخته‌سیاه پرداخت. سپس کودکان بر اساس آموزش‌ها و آموخته‌های جدید، به ساخت اشکالی همانند مثلث و کاربرد آن بر روی بادبان کشتی‌ها اقدام کردند.

در بخش دیگر برنامه، کلهرنژاد با زبانی کودکانه و طنز «کتاب قیافه‌های بامزه» نوشته نیکولا اسمی ترجمه نوشین اخلاقی را معرفی کرد و حالت‌های مختلف صورت افراد هنگام شادی و خنده، قهر و عصبانیت، ناراحتی و خوشحالی را به تصویر کشید و درباره آثار این حالات در خلق‌وخوی افراد با کودکان گفتگو کرد. وی در ادامه به معرفی کتابخانه، خدمات آن و شرایط عضویت در این مرکز فرهنگی پرداخت.

دهمین کارگاه آموزش نقاشی با حضور ۱۱ نفر از کودکان، به مربیگری سارا قرنلی در بخش کودک و نوجوان کتابخانه نرگس برگزار شد. در این کارگاه، کودکان ضمن آشنایی با اجزای چهره انسان و حیوانات با بهره‌مندی از بوم نقاشی، مداد شمعی و آبرنگ به نگارگری صورت با استفاده از خطوط پرداختند.

کارگاه آموزش کاردستی با موضوع معرفی جانوران دوزیست توسط کتابداران کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای شهر جعفریه برگزار شد. در این کارگاه، فاطمه شجاع و سمیه صفری، از کتابداران این کتابخانه با استفاده از اوریگامی و با بهره‌مندی از کتاب «جادوی کاغذ» نوشته یوکیکو کوروساوا با موضوع ساخت «قورباغه» به آموزش هنرجویان پرداختند. در ادامه اعضا با کاردستی‌های تهیه‌شده، بر اساس خلاقیت‌های ذهنی خود به قصه‌گویی پرداختند.

در دومین کارگاه کاردستی نیز، ساخت اوریگامی با بهره‌مندی از کتاب «اوریگامی برای همه» نوشته روح‌الله گیوه چی برای دو گروه پسران و دختران به‌صورت جداگانه با موضوع ساخت «طاووس» و «آویز ستاره» با هدف شناخت پرندگان و ستاره‌ها آموزش داده شد که مورد استقبال نیز قرار گرفت.

با هدف شاداب سازی کتابخانه و ایجاد محیطی زیبا و جذاب برای مراجعه‌کنندگان، چهار نفر از اعضای فعال، به گل‌کاری محوطه بیرونی و درونی کتابخانه اقدام کردند. همچنین برگزاری نمایشگاه موضوعی کتاب با عنوان «مهدویت» از دیگر برنامه‌های فرهنگی این کتابخانه بود.

به ابتکار کتابداران بخش کودک و نوجوان کتابخانه عمومی علامه امینی، مسابقه‌ای پرهیجان و خلاقانه اجرا شد. در این مسابقه، کتابداران با استفاده از عروسک‌های ملی «سارا و دارا» و با بهره‌مندی از کتاب «اطلس تصویری ایران» زیر نظر امیر صالحی طالقانی، با پوشیدن لباس‌های محلی، به معرفی مراکز توریستی و تاریخی، صنایع‌دستی استان‌ها، گویش‌ها و لهجه‌های مختلف پرداختند. در این برنامه، اعضا با استان‌های سیستان و بلوچستان، گیلان، مازندران، کردستان، تهران، گلستان، آذربایجان غربی و خوزستان آشنا شدند. رقابت کنندگان با انتخاب استان‌های موردعلاقه خود، در بازه زمانی ۳ دقیقه باید لباس محلیِ‌ استان منتخب را به تنِ عروسک می‌پوشاندند و در سه دقیقه باقی‌مانده با استفاده از کتاب «اطلس تصویری ایران» باید استان برگزیده خود را پیداکرده و به مطالعه آداب‌ورسوم آن می‌پرداختند.

این کارگاه آموزشی به مربیگری فاطمه ممتحن، کارشناس بهداشت، با موضوع تغذیه سالم همراه با کاهش وزن و تناسب‌اندام در کتابخانه تشکیل شد. این مربی با تأکید بر اهمیت ورزش در سلامتی جسمی و روحی، گفت: اصول صحیح تغذیه، ورزش، ماساژ درمانی و غیره باید زیر نظر متخصص انجام شود؛ چراکه مراجعه به افراد غیرحرفه‌ای باعث آسیب جدی به بدن می‌شود.

در این کارگاه، کتابداران کتابخانه ریحانه النبی شیوه ساخت کاردستی از حشرات را به کودکان آموزش داده و مطالبی درباره محل زندگی و تغذیه برخی حشرات بیان کردند. این آموزش با هدف شناخت کودکان از دنیای پیرامون خود انجام شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: