کد خبر: 35037
تاریخ انتشار: یکشنبه, 27 خرداد 1397 - 10:38

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برگزاری اولین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان در سال جدید

منبع : لیزنا
اولین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان در سال جدید، با حضور معاون سیاسی امنیتی استانداری، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان و اعضاء انجمن در سالن اجتماعات استانداری تشکیل شد.
برگزاری اولین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان در سال جدید

به گزارش لیزنا براساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان، اولین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان در سال جدید با دستور کار بررسی پروژه‌های در حال احداث کتابخانه‌های عمومی و پیشنهادات اعضاء انجمن در جهت ترویج کتابخوانی در استان با حضور بهروز اکرمی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار، محسن زینلی تختی، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان، علیرضا مدرس، سرپرست معاونت کتابخانه‌های عمومی استان و اعضاء انجمن در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد.

مشارکت مردم در کتابخوانی، سبب ترویج فرهنگ مطالعه خواهد شد

بهروز اکرمی، معاون سیاسی و امنیتی استانداری هرمزگان، طی این نشست بیان کرد: مشارکت حداکثری مردم در امر کتاب و کتابخوانی می تواند موجب توسعه و ترویج امر کتابخوانی در استان شود و با هدف اجرای این مهم باید کارگروه هایی تخصصی با حضور کارشناسان تشکیل شود و به ارائه راهکاری جهت تحریک تقاضای کتاب و کتابخوانی در بین مردم صورت پذیرد تا آحاد مردم، کتاب و کتابخوانی را به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی اوقات فراغت خود در نظر بگیرند.

شناسایی گروه هدف، باعث رسیدن زودتر به جامعه کتابخوان خواهد شد

وی بر استفاده از ظرفیت دهداران در روستاها تأکید نمود و ادامه داد: در روستاها باید نیازسنجی صورت پذیرد و مطابق با نیاز مطالعاتی آنان، کتاب در اختیار آنان قرار داد تا فردی در استان مشکل دسترسی به کتاب مورد نیاز خود را نداشته باشد.

اکرمی خاطر نشان کرد: شناسایی جامعه هدف، یکی از راه های ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه است که می‌توان با توجه به گروه هدف، سیر مطالعاتی خاص آنان را ارائه نمود.

زنان خانه‌دار نقش کلیدی در تحولات جامعه ایفا می کنند

معاون سیاسی و امنیتی استانداری هرمزگان ترویج و توسعه کتابخوانی در میان بانوان را یکی از اصول مهم در تحول جامعه دانست و گفت: زنان نقش بسزایی در تحولات اجتماعی جامعه دارند و با ترویج کتابخوانی در میان این قشر از جامعه می توان زمینه های تحولات مثبت در اجتماع را ایجاد کرد.

اکرمی بر فعال سازی نهادهای مدنی در حوزه کتاب و کتابخوانی تاکید کرد و گفت: وجود یک تشکل مردمی در حوزه کتاب و کتابخوانی در هرمزگان نشانگر نیاز توجه بیشتر در فعال سازی این گونه تشکل های مردم نهاد در استان است.

راه اندازی جمعه بازار کتاب سبب رفع مطالبات کتابخوانان خواهد شد

 معاون سیاسی و امنیتی استانداری هرمزگان، با اشاره نیاز راه اندازی جمعه بازار کتاب  در بندرعباس، افزود: جمعه بازار کتاب ایده خوبی است که باید به عنوان یک پاتوق فرهنگی به منظور رفع مطالبات کتابخوانان در شهر بندرعباس راه اندازی شود و افراد با گردهمایی در این مکان، می‌توانند کتاب های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

تبدیل کتابخانه‌های عمومی به باشگاه های اجتماعی، رسالت مهم نهاد کتابخانه‌های عمومی است

محسن زینلی تختی، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان ضمن ارائه گزارشی از عملکرد اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان در سال گذشته، بیان کرد: تلاش جهت تبدیل کتابخانه‌های عمومی به عنوان پایگاههای مهم علمی و فرهنگی به باشگاههای اجتماعی و کتابخوانی از رویکردهای مهم اداره کل کتابخانه‌ های عمومی استان می‌باشد و در جهت ایجاد زیرساختهای مناسب جهت تحقق این امر، طی سال گذشته، با استفاده از ظرفیت خیرین، تعدادی از پروژه‌های نیمه تمام، به سرانجام رسیدند و طبق پیش بینی‌های صورت پذیرفته، در تیرماه سال جاری حداقل ۱۰ باب کتابخانه در مناطق مختلف استان افتتاح و آماده بهره‌برداری خواهند شد.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان ادامه داد: در سال ۱۳۹۶، پیشرفت های چشمگیر کمی و کیفی در مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان نسبت به سال ۱۳۹۵ رخ داد و استان هرمزگان از نظر برگزاری منظم جلسات انجمن، تعداد مصوبات و اجرایی شدن مصوبات، جزء استانهای پیشرو در این زمینه، محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۶ بر اساس دستورالعمل های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و حمایت های مجموعه استانداری، در حوزه برگزاری جلسات انجمن، رشد ۲۴۳ درصدی داشته‌ایم و در حال حاضر جزء ۵ استان برتر کشوری در زمینه برگزاری منظم جلسات انجمن هستیم.

زینلی تختی ادامه داد: سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۵، در حوزه‌های کمیت کتابخانه‌های عمومی، تعداد کتاب های موجود، تعداد اعضاء، زیربنای کتابخانه‌ها و نیروی انسانی به ترتیب ۸، ۲۲، ۲۱، ۲۳ و ۲۲ درصد رشد داشته‌ایم و با استفاده از ظرفیت خیرین، شرایط شروع ساخت ۱۱باب کتابخانه فراهم گردید که در تیرماه سال جاری، تعدادی از این کتابخانه‌ها، افتتاح خواهند شد

وی خاطر نشان کرد: در راستای کاهش دغدغه اعضاء انجمن مبنی بر ترویج کتابخوانی در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته و به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان و اداره کل آموزش و پرورش استان هرمزگان، مدرسه جهادی خواندن با محوریت کتابخانه عمومی حاج عبدالله والی در خمینی‌شهر منطقه بشاگرد، با حضور اساتید مطرح کشوری اجراء گردید و دانش‌آموزان و معلمان بشاگردی در کلاسهای شعر، نویسندگی، خواندن و غیره شرکت نمودند.

در ادامه، دیگر اعضاء انجمن، پیشنهاداتی چون ایجاد باغ کتاب در پارک ها و فضاهای سبز استان، استفاده از فضای دانشگاه ها با هدف راه اندازی جمعه بازار کتاب، ساماندهی و نگهداری کتاب های نفیس خطی، استفاده از فرهنگسراهای بلا استفاده به عنوان کتابخانه و غیره  را مطرح کردند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: