کد خبر: 35149
تاریخ انتشار: شنبه, 02 تیر 1397 - 10:26

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

شاهنامه‌‌خوانی در بیست و سومین نشست خوانش متون کهن ادبیات فارسی

منبع : لیزنا
بیست و سومین نشست خوانش متون کهن ادبیات فارسی، به خوانش بندهایی از شاهنامه فردوسی با حضور کارشناسان و ادب‌دوستان در محل کتابخانه تخصصی ادبیات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی پرداخت.
شاهنامه‌‌خوانی در بیست و سومین نشست خوانش متون کهن ادبیات فارسی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌ قدس ‌رضوی، به همت این سازمان، بیست و سومین نشست خوانش متون کهن ادبیات فارسی با محوریت شاهنامه فردوسی، با حضور دکتر سید علی کرامتی استاد ادبیات پارسی و جمعی از کارشناسان و ادب‌دوستان، در محل کتابخانه تخصصی ادبیات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد.

کرامتی با بیان اینکه شاهنامه سراسر رسم و رسوم و عقاید و باورهای ایرانیان را بیان می‌کند، افزود: کسانی که در سطح اول شاهنامه‌خوانی هستند، عموما روایت‌های شاهنامه را داستان می‌نامند، در صورتی که اینگونه نیست و نباید فردوسی را داستان‌سرا یا داستان‌پرداز دانست.

وی با بیان اینکه هدف فردوسی در بیان روایت‌های داستانی، در واقع لایه دوم و باطنی آن است، ادامه داد: زمانی که فردوسی قصد بیان مفهومی عمیق و باطنی را داشته، به داستان متوسل شده است تا مفاهیمی را به رمز و راز و غیر مستقیم به مخاطب القا کند.

این استاد ادبیات فارسی، اندیشه کلی حاکم بر شاهنامه را، تقابل دو نیروی خیر و شر دانست و تصریح کرد: در همه روایت‌های شاهنامه دو قطب بر عالم هستی حکومت می‌کند که همان دو نیروی خیر و شر است و دائما این دو در تقابل با هم هستند که پیوسته در طول تاریخ بشریت این مسئله تکرار شده است.

کرامتی در ادامه، چنین نشست‌هایی را سودمند خواند و با بیان اینکه آشنایی با متون کهن تجربیات بسیاری را فراروی انسان می‌نهد که پیوسته در موقعیت‌های مختلف زندگی روزمره با آنها روبرو می‌شویم، یادآور شد: در این نشست‌ها، شش مهارت مهم و پایه‌ای انسان تقویت می‌شود که عبارت است از مهارت شنیداری، مهارت گفتاری، مهارت خواندن، مهارت نوشتن، مهارت تفکر که شامل اندیشه در متن و پی‌بردن به لایه باطنی آن است، و مهارت نقد که شامل بررسی درست و غلط آنچه می‌خوانیم می‌شود.

سپس، ادب‌دوستان حاضر در نشست، به خوانش ابیاتی از شاهنامه درباره پادشاهی جمشید پرداختند که کارشناس حاضر در جلسه به اصلاح قرائت و توضیح و تفسیر ابیات آن پرداخت.

در خلال برنامه، کارشناس کتابخانه تخصصی ادبیات به معرفی کتاب «فردوسی نابغه توس» پرداخت و گفت: این کتاب، به قلم «خسرو معتضد»، با قلم شیوا و جذابی روایت شده که برای علاقمندان به مطالعات بیشتر در مورد شاهنامه، اثر ارزشمندی است.

نسرین کمالی‌پور توضیح داد: در این اثر، به خوبی بیان شده که زنان و دختران در بیان فردوسی، تنها به فعالیت‌های سرگرم‌کننده زنان معمولی همچون قالیبافی و مانند آن سرگرم نیستند، بلکه قهرمان‌اند؛ زنانی سوارکار و شمشیرزن که پهلوان‌صفت و فداکارند و حتی نقاب بر چهره می‌زنند و پا به پای مردان نبرد می‌کنند.

گفتنی است که سلسله نشست‌های ادبی خوانش متون کهن پارسی، هر ماه با محوریت مناسبت‌های ملی و مذهبی و دعوت از اساتید ادبیات، به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در جوار حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: