کد خبر: 35203
تاریخ انتشار: دوشنبه, 04 تیر 1397 - 18:44

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

مراسم معارفه مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی استان لرستان برگزار شد

منبع : لیزنا
به گزارش لیزنا بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مراسم معارفه مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی استان لرستان، یکشنبه 3 تیرماه با حضور جمعی از مدیران و مسئولان فرهنگی برگزار شد.
مراسم معارفه مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی استان لرستان برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مراسم معارفه مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی استان لرستان، یکشنبه 3 تیرماه با حضور حبیب الله خجسته‌پور، معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان، حجت الاسلام غلامی معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی و  اسماعیل شفاعی، معاون مالی اداری، مرتضی محمدزاده و مدیرکل امور استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی از مدیران و مسئولان فرهنگی استان لرستان برگزار شد.

در این مراسم حبیب الله خجسته‌پور، معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان با اشاره به ظرفیت‌های بسیار نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت:  کتاب، کتابخانه و کتابخوان 3 عنصر مهم در حوزه فرهنگ هستند که جمع این عناصر در نهادی با عنوان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ظرفیت عظیمی را پیش روی ما قرار می‌دهد که باید از این ظرفیت نهایت استفاده را داشته باشیم و ارتباط وثیقی بین این عناصر برقرار کنیم تا بتوانیم کتابخوانی را در جامعه ترویج دهیم.

وی افزود: اینکه کتابخانه‌ها را تنها به عنوان یک قرائتخانه و کتابداران را تنها به عنوان افرادی برای امانت دادن کتاب درنظر بگیریم، قطعا در حق کتابخانه‌ها و خودمان اجحاف کرده‌ایم. با توجه به تعداد و گستره کتابخانه‌ها، حضور نیروهایی توانمند تحت عنوان کتابداران و وجود منابع انسانی به عنوان افراد کتابخوان، ما می‌توانیم یک جریان سازی فرهنگی را در دل کتابخانه‌های خود راه اندازی کنیم.

معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان با بیان اینکه جریان‌سازی فرهنگی نیاز به امکانات مادی، معنوی و منابع انسانی دارد، گفت: خوشبختانه همه این منابع و ظرفیت‌ها در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور وجود دارد و نهاد می‌تواند با نظارت و مشاوره فرهیختگانی تحت عنوان «کتابدار» و تشکیل گروه‌های رسمی و یا غیر رسمی از بین اعضا، فضای تعامل و گفت‌وگو بین کتابخوان‌ها را گسترده‌تر کنند و جریان‌سازی فرهنگی را از دل کتابخانه‌های عمومی آغاز کند.

خجسته‌پور درباره تأثیر گسترش فضای مجازی در جامعه نیز گفت: امروزه با گسترش فضای مجازی می توانیم هر اطلاعاتی را با یک جستجوی کوچک به دست بیاوریم و با یک خودشیفتگی کاذب احساس می کنیم که از منابع علم و دانش سیراب شده‌ایم. در صورتی که این اطلاعات اندک و روبنایی سرابی بیش نیست و آنچه ما را از علم سیراب می کند تورق «کتاب» است. البته برای تورق کتاب انگیزه نیاز است و برای ایجاد انگیزه، راه‌اندازی این جریان‌های فرهنگی ضروری است. البته در کنار این جریان سازی فرهنگی باید از ظرفیت فضای مجازی برای ترویج کتابخوانی و همنشینی با خردمندان بهره‌ ببریم.

وی همچنین بر لزوم توجه کودکان و نوجوانان در کتابخانه‌های اشاره کرد و گفت: اگر کودکان و نوجوانان‌مان را کتابخوان پرورش دهیم، در آینده جامعه‌ای کتابخوان خواهیم داشت که در این زمینه نهادها و دستگاه‌های فرهنگی دیگری نیز فعالیت می‌کنند که می‌توانند در این حوزه به کمک نهاد کنابخانه‌های عمومی کشور بیایند.

حبیب الله خجسته‌پور  در بخش دیگری از سخنان خود از خدمات مدیرکل سابق کتابخانه‌های استان لرستان تقدیر کرد و گفت: آقای جهان آرا در دوره خدمت خود در اداره کل کتابخانه‌های استان لرستان، منشا برکات بسیاری برای این استان بودند. بعد از اینکه به دلایلی استان لرستان حدود  سه سال از داشتن مدیرکل محروم بود و عزیزانی با عنوان سرپرستی در این عرصه حضور می‌یافتند، آقای علی جهان آرا، عضو شورای اسلامی شهر خرم‌آباد به عنوان مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان لرستان انتخاب شدند و در مدتی که در این سمت بودند هم در حوزه های توسعه کمّی کتابخانه‌های عمومی در شهرها، مناطق، بخش‌ها و روستاه و هم از لحاظ توسعه کیفی برنامه‌های مربوط به نهاد، کارنامه قابل قبولی داشتند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان همچنین در معرفی مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی این استان گفت: پس از مذاکرات فراوان و معرفی افراد مختلف از چهره‌های شاخص فرهنگی استان برای تصدی این جایگاه، این مسئولیت به بانویی از این استان سپرده شد؛ سرکار خانم طهماسبی چهره فرهنگی آشنایی که 3 بار توسط مردم به عنوان عضو شورای اسلامی شهر خرم آباد انتخاب شدند و قطعا کسی که مورد حمایت مردم باشد در حوزه مدیریتی هم می‌تواند موفق باشد.

وی تأکید کرد: انتظاری که از خانم طهماسبی داریم این است که از این سرمایه اجتماعی یعنی رای مردم و پشتوانه مردمی، در جهت ترویج کتاب و کتابخوانی نهایت بهره را ببرند. همچنین از عزیزان در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز انتظار می‌رود علاوه بر ادامه توجه به وضعیت معیشتی کتابداران، به موضوع کتابخانه‌های نیمه کاره استان لرستان به خصوص کتابخانه مرکزی این استان نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند.

اولویت‌های نهاد در دوره جدید مدیریتی

در ادامه این مراسم اسماعیل شفاعی، معاون مالی و اداری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در سخنانی اعلام کرد که  نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نهادی  فرهنگی است و ورود کار سیاسی و مباحث سیاسی به این نهاد قابل قبول نیست. امروز در 31 استان کشور مدیرانی با گرایش‌های مختلف در عرصه کتاب و مطالعه در حال فعالیت‌های مدیریتی هستند. همه همکاران مستحضر هستند که چه اقداماتی طی سال‌های گذشته در نهاد صورت گرفته و در سال 93 وضعیت حقوق، معیشت، پرسنلی و اداری به چه صورتی بود؛ اما در این 4 سال با کمک همه همکاران اتفاقات خوبی در این زمینه‌ها رخ داد که باید آن را در نظر داشته باشیم.

معاون مالی و اداری نهاد درباره اولویت‌های دوره جدید مدیریتی در نهاد نیز گفت: ما می‌خواهیم، ظرفیت، جایگاه و نقش کتابخانه را به عنوان یک پایگاه فرهنگی و اجتماعی در سرلوحه کار قرار دهیم. توسعه عادلانه و افزایش دسترسی مردم به کتابخانه عمومی موضوعی است که برای نهاد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ما بیش از 150 شهر در کشور داریم که از داشتن کتابخانه عمومی محروم هستند که باید به ایجاد کتابخانه در این شهرها نیز همت کنیم.

شفاعی با تأکید بر اصلاح و توسعه زیرساخت‌ها گفت: متأسفانه در دوره های قبل در  خرم آباد کتابخانه‌ای پس از چند سال فراز و فرود به بهره‌برداری رسید و تنها پس از چند سال با عدم استحکام بنا و خطر ریزش آن مواجه شدیم. متأسفانه با اهمال و سهل‌انگاری که اتفاق افتاد کتابخانه مرکزی خرم آباد هنوز به بهره‌برداری کامل نرسیده بود که ناگزیر شدیم به دلیل خطراتی که ممکن بود برای مراجعان به این کتابخانه ایجاد کند، آن را به حالت نیمه تطعطیل دربیاوریم. البته حتما به دنبال این هستیم که با حمایت استاندار استان لرستان، این موضوع در کوتاه‌ترین زمان ممکن حل و فصل شود.

اسماعیل شفاعی در ادامه از فعالیت‌های مدیرکل سابق کتابخانه‌های استان لرستان تقدیر کرد و گفت: آقای جهان‌آرا انصافا فردی کوشا و پیگیر بودند و دغدغه همیشگی ایشان این بود که مردم استان لرستان به جایگاه واقعی خود در حوزه فرهنگی برسند و فعالیت‌های موثری هم در این حوزه انجام دادند.

وی درباره مدیرکل جدید کتابخانه‌های استان لرستان نیز گفت: همکاران متعددی برای تصدی این پست به کمیته انتصابات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور معرفی شدند که در نهایت ما به این جمع‌بندی رسیدیم که سرکار خانم طهماسبی که از چهره‌های فرهنگی آشنا در استان لرستان و به خصوص شهر خرم‌آباد هستند گزینه مناسب تصدی این مسئولیت هستند. انتظار ما از ایشان این است که با انرژی مضاعف و قدرت بیشتر و با هم‌افزایی که میان همکاران و بخش های مختلف صورت می‌گیرد، به کار در این حوزه بپردازند.

فضای مجازی خدمت علم و دانش دربیاوریم

ادامه این مراسم با سخنان کوتاهی از طهماسبی، مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی استان لرستان همراه بود. وی با اشاره به ضرورت و جایگاه مطالعه در جامعه گفت: یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که چرا در جامعه ما کتاب خوانده نمی‌شود. شاید یکی از دلایل آن این است که ما به خواندن کتاب عادت نکرده‌ایم، چراکه عادت به مطالعه را باید از سنین خردسالی شروع کنیم.عادت به کتاب خواندن را باید از خانه و از اولیاء کودک شروع کنیم، در مهد کودک ادامه داد، در مدرسه و دبیرستان پرورش داد و در دانشگاه از ثمرات آن بهره برد.

وی افزود: ما باید کتاب به یک خاطره زیبا در دوران کودکی تبدیل کنیم. اما در کشور ما زیرساخت‌های لازم برای مطالعه فراهم نشده است و متأسفانه شاهد بسیاری از مدارس فاقد کتابخانه، مهدکودک‌های فاقد کتابخانه و حتی دانشگاه‌های فاقد کتابخانه مناسب هستیم.

طهماسبی  با بیان اینکه جامعه امروز ما در مرحله درمان است، گفت: باید کودکان امروز را به مطالعه عادت دهیم وکودکان دیروز را با کتاب آشتی دهیم. همه با دید نگران کننده‌ای به فضای مجازی نگاه می‌کنیم، اما باید بدانیم که می‌توانیم از این تهدیدها به عنوان فرصت استفاده کنیم. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم باید به دنبال راهی برای اثرگذارتر شدن و ماندگارتر شدن کتاب باشیم که در این راستا باید فضای مجازی را در خدمت علم و دانش قرار دهیم.

کتابدار
|
Iran
|
1397/04/04 - 19:40
0
6
منظورتون از اتفاق خوب در وضعیت معیشتی و حقوقی کتابداران دقیقا چیه؟ یه کتابدار اگه به فرض محال هیچ وامی از نهاد و اداره کل نگرفته باشه، اگه بیمه تکمیل درمان نخواد، اگه هیچ کسوراتی نداشته باشه به طور متوسط در ماه ۲۰۰ دلار حقوق می گیره. آیا می تونین حساب کنید که چطور اینو خرج کنه که تا پایان سی روز کم نیار؟ آن هم با درنظر داشتن قیمت ها که سیر صعودی لحظه به لحظه دارن.
لطفا کمتر بزرگنمایی کنیم.
پاسخ ها
کتابدار تهران
| Iran |
1397/04/06 - 09:42
چرا فکر میکنید فقط کتابدارها توی این شرایط کنونی تا آخر ماه کم میارن؟ الان همه کارمنده همین هستند، حقوق های امروزی جواب هزینه ها رو نمیده ربطی به کتابدار بودن و نبودن نداره. از اطرافیانتون که کتابدار نیستند هم میتونید بپرسید
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: