کد خبر: 35562
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 20 تیر 1397 - 15:39

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

 برگزاری شورای اداری اداره کل کتابخانه‌های گیلان با محوریت جشنواره رضوی

منبع : لیزنا
هادی نوری در جلسه شورای اداری اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان از اعضای کمیته برگزاری این جشنواره خواست از همه توان خود برای جلب مشارکت همگانی استفاده کنند.
 برگزاری شورای اداری اداره کل کتابخانه‌های گیلان با محوریت جشنواره رضوی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان، هادی نوری در جلسه شورای اداری اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان که صبح ۹تیر ماه و با حضور معاونین، مسئولین ستادی و روسای ادارات کتابخانه های عمومی شهرستان های استان برگزار شد در سخنانی با اشاره به اینکه امروز کتابخانه های عمومی با اقدامات موثری که در قالب برنامه های فرهنگی به اجرا گذاشته است در بین مردم و مسئولین جایگاه خود را به دست آورده، بر ضرورت پیگیری و بیشتر وظایف محوله توسط تک تک کارکنان در اجرای برنامه ها تاکید کرد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان با اذعان به نتایج ملموس برگزاری برنامه های فرهنگی ازجمله نشست های کتاب خوان مدیران شهرستانی و استانی افزود: به واسطه برگزاری این برنامه ها جایگاه ما در استان وضعیت بهتری دارد و این مسئله را در رشد اعتبارات سال جاری می توان به وضوح مشاهده کرد.

نوری همچنین با اشاره به نقش کتابداران در ایجاد علاقه و انگیزه در مخاطبین برای حضور در کتابخانه ها گفت: کتابداران باید با حسن رفتار از همه توان و ظرفیت های موجود برای ایجاد رضایتمندی در مراجعین استفاده کنند.

تغییرات در بدنه یک مجموعه لازمه پویایی آن مجموعه است

وی به تشکیل انجمن کتابخوانان کتابخانه های عمومی در شهرستان ها نیز اشاره کرد و با بیان اینکه این انجمن در شهرستان های استان در حال تشکیل است گفت: حضور شخصیت های فرهنگی و چهره های شاخص در کنار مجموعه کتابخانه ها بر غنای هرچه بیشتر فعالیت های فرهنگی خواهد افزود و این از اهداف مهم ماست که باید تا پایان سال محقق شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در بخش دیگری از صحبت های خود به ایجاد تغییرات در مدیریت ادارت شهرستانی نیز اشاره کرد و گفت: تغییرات در بدنه یک مجموعه لازمه پویایی آن مجموعه است و در تغییرات صورت گرفته اگر شایسته سالاری و عملکرد مثبت افراد معیارعمل باشد قطعا این جایگزینی ها منجر به پویایی خواهد شد.

هادی نوری با قدردانی از تلاش های مدیران و سرپرستان ۴شهرستان تالش، رودسر، لاهیجان و بندر انزلی انتخاب سه تن از بانوان فعال در راس مدیریت کتابخانه های عمومی شهرستان ها نمادی از توجه این مجموعه به شایستگی های بانوان و تأکیدات استاندار گیلان عنوان کرد.

نوری همچنین با بیان اینکه از ۱۶ مدیر شهرستانی، ۹ مدیر (آستارا، رضوانشهر، انزلی، رشت، فومن، شفت، استانه، لاهیجان، لنگرود) را بانوان تشکیل می دهند و از دو معاونت اداره کل یک نفر خانم و نفر دیگر جوان است، گفت: کتابخانه های عمومی استان گیلان به عنوان یک دستگاه فرهنگی فعال بیش از ۵۶ درصد از ظرفیت مدیریتی خود را در اختیار بانوان قرار داده است.

وی همچنین اضافه کرد: بیش از ۶۸ درصد کارکنان مجموعه کتابخانه های عمومی استان گیلان را نیز بانوان تشکیل داده اند.

نوری در ادامه این نشست به برگزاری هرچه باشکوه تر هشتمین جشنواره ملی کتابخوانی رضوی در گیلان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه ۲۲ هزار نفر از گیلانیان در سال گذشته در این جشنواره مشارکت داشته اند از پیش بینی تمهیداتی برای جلب مشارکت گسترده تر علاقمندان برای حضور در این رویداد مهم فرهنگی خبرداد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان با بیان اینکه باید از ظرفیت بوجود آمده در جشنواره کتابخوانی رضوی برای معرفی هرچه بهتر کتابخانه ها بهره برداری کنیم بر لزوم هماهنگی بیشتر کتابخانه ها با دستگاه های فرهنگی برای تبلیغات بهتر و استفاده از پتانسیل های این دستگاه ها تاکید کرد.

وی به همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان با سپاه قدس گیلان و سازمان منطقه آزاد انزلی و تعدادی از دستگاه های فعال در جشنواره کتابخوانی رضوی در سال گذشته نیز اشاره کرد و از اعضای کمیته برگزاری این جشنواره خواست از همه توان خود برای جلب مشارکت همگانی استفاده کنند.

اختصاص بخشی از درآمد کتابخانه ها برای خرید کتاب های جدید

نوری در ادامه به روزآمدسازی منابع کتابخانه های عمومی نیز اشاره کرد و آن را از مهمترین موارد مورد توجه کتابداران دانست.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان همچنین پیشنهاد داد تا کتابخانه های عمومی از این پس بخش از درآمدهای خود را صرف خرید کتاب های جدید برای استفاده اعضا کنند.

باید میان امکانات و انتظارات خود تعادل ایجاد کنیم

نوری با تاکید بر ایجاد تعادل میان امکانات و انتظارات گفت: ما به عنوان یک مجموعه فرهنگی هرگز نباید غرق در رویدادها شویم بلکه باید با سوار شدن بر رویدادهای پیرامون خود بسترهای رشد و توسعه فرهنگی جامعه را فراهم ساخته و از تغییرات به نفع مجموعه خود بهره ببریم.

وی اضافه کرد: اگر میان امکانات و انتظارات تعادل ایجاد نشود قطعا منجر به نارضایتی هایی خواهد شد که امری اجتناب ناپذیر است.

در ادامه این نشست زهرا بدن آرا؛ معاون توسعه کتابخانه ها و همکاری ها، مجتبی رمضانی؛ معاون اداری و مالی و مسئولین و روسای ادارت کتابخانه های عمومی استان ضمن تشریح اقدامات انجام شده به بیان انتظارات خود پرداختند.

گفتنی است بحث در خصوص ارسال دستورالعمل های ارسالی در خصوص رف خوانی، وجین منابع کتابخانه ها، ارائه گزارش تحقق سهم نیم درصدی کتابخانه از سوی شهرداری های استان و تخصیص اعتبارات عمرانی، تبیین برنامه های هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی، تبیین سیاست های نهاد کتابخانه های عمومی کشور، از مهمترین محورهای جلسه شورای اداری اداره کل کتابخانه های عمومی استان بود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: