کد خبر: 35608
تاریخ انتشار: شنبه, 23 تیر 1397 - 16:34

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

وقف نسخه خطی و هنری «کلیات سعدی» به کتابخانه مرکزی آستان‌قدس‌رضوی

منبع : لیزنا
خانواده ای ساکن کانادا، نسخه دست‌نویس کلیات سعدی را وقف کتابخانه مرکزی آستان‌قدس‌رضوی کردند. این نسخه متعلق به قرن 13 قمری و از شاهکارهای هنری است.
وقف نسخه خطی و هنری «کلیات سعدی» به کتابخانه مرکزی آستان‌قدس‌رضوی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی رئیس اداره مخطوطات این سازمان از اهدای یک نسخه خطی از کلیات سعدی به این مرکز خبر داد. حجت‌الاسلام محمدحسن نوری‌نیا با بیان اینکه این نسخه متعلق به قرن 13 قمری است اعلام کرد: نسخه در سال 1222 قمری با خط نستعلیق خوش به دست میرزا مهدی ملقب به میرزا آقا میر الحمزوی الموسوی کتابت شده است. وی افزود: کتاب دارای پنج سرلوح ممتاز استادانه مرصع و مذهب در آغاز گلستان، بوستان، غزلیات، قصاید و طیبات است و جدول‌بندی همه اوراق به زر و تحریر و سیلو و سرخی است. وی ادامه داد: صفحه دیباچه دارای سرلوح نیم‌ترنجی مُداخَل و تشعیرسازی زرین است و بین سطور زراندازی به شکل حَل‌کاری است و مطالب در متن و حاشیه اوراق به دفتری و چلیپایی کتابت شده است.

نوری‌نیا این نسخه را از نظر هنری فوق‌العاده نفیس توصیف کرد و اظهار داشت: کتاب در شیراز کتابت شده است و سبک تذهیب آن بین مکتب شیراز و اصفهان است که در نوع خود کم‌نظیر به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام شجاع علی میرزا، واقف این نسخه کم‌نظیر است که ساکن کشور کانادا است. وی در گفتگو با خبرنگار ما این نسخه را میراثی اجدادی خواند و اظهار داشت: واقف اصلی این نسخه خانم احمدی بیگم و از اجداد همسرم است که این نسخه را به پسرخوانده خود سپرده بود و وصیت کرده بود به کشور اسلامی بیاورد و پس از فروش، پول آن را صرف کار خیرکند. او نیز پس از سال‌ها نسخه را به داماد خود که در لندن سکونت داشت سپرده بود. داماد ایشان، سید نقی حسن کرمانی که پدر خانم بنده است، نسخه را از ایشان خریداری کرد و پولش صرف خیریه شد. او نیز کتاب را به دختر خود و همسر بنده سپرد و تمایل داشت وصیت احمدی بیگم به طور کامل اجرا شود. این است که من این کتاب را از کانادا به مشهد آوردم تا وقف کتابخانه حضرت رضا(ع) کنم.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: