آموزش فلسفه برای کودکان در کتابخانه حسین بن علی(ع) تیمورلو آذربایجان شرقی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی، حلقه های آموزش تفکر و فلسفه برای کودکان و نوجوانان در کتابخانه عمومی حسین بن علی(ع) تیمورلو آغاز به کار کرد.

این جلسه ها به منظور ارتقای سطح آموزشی کودکان و نوجوانان با ابزارهای صحیح فلسفه و عادت آنها به قواعد رفتاری مهمی چون آداب بحث، تفکر و استدلال، با استفاده از داستان های فکری ، طرح سوال و غیره  برگزار می شود.

در این جلسه پس از بیان قوانین حلقه های فلسفه برای کودکان و نوجوان توسط مهسا نقی زاده (کتابدار کتابخانه)، داستان «دزدی: لاله سیاه» از کتاب «داستان هایی برای فکر کردن» نوشته رابرت فیشر جمع خوانی شد و جلسه بر اساس سوال های کودکانادامه پیدا کرد. بعد از طرح سوال ها کودکان علاوه بر یادگیری نحوه صحیح طرح سوال و آشنایی با نحوه دسته بندی سوال های مشابه و یادگیری مفاهیمی چون اشتراک و مغایرت در سوال ها، به پاسخ دهی سوالات پرداخته و در طول جلسه نیز کودکان با مهارتهایی چون درست گوش دادن و بازگویی دوباره نظرهای خود و دیگران به طور شفاف تری با دیدگاه های خود آشنا شدند.

گفتنی است مهارت هایی که انتظار می رود کودکان و نوجوانان بعد از برگزاری این جلسه ها به آنها دست یابند عبارت است از: بالا رفتن اعتماد بنفس به عنوان بارزترین و شاخص‌ترین ویژگی ارزیابی، استفاده از دلیل و استدلال در گفتگوها و رسیدن به نظم فکری، تقویت روحیه همکاری و همیاری، ارتقای سطح قضاوت در دانش آموزان از طریق استفاده از معیارها و ملاک‌ها، بوجود آمدن روحیه اصلاح نظر و احترام به نظرات دیگران، عادت به تفکر و کار گروهی، قدرت راهیابی در حل مسائل و نقادی و خلاقیت، بروز استعدادهای پنهان کودک، علاقمندی به مطالعه دروس دیگر و ارتقای سطح درسی.