کد خبر: 35763
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 28 تیر 1397 - 11:39

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برگزاری دومین دوره «مدرسه جهادی خواندن»

منبع : لیزنا
کاظم رستمی، مجری طرح «مدرسه جهادی خواندن» با اشاره به برنامه‌های اجرا شده و در دست اجرای دومین دوره این طرح، گفت: مدرسه جهادی خواندن بذر دانایی را در دل جوانان و نوجوانان مستعد بشاگردی می‌کارد.
برگزاری دومین دوره «مدرسه جهادی خواندن»

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کاظم رستمی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی این نهاد، درباره برگزاری دومین دوره «مدرسه جهادی خواندن» عنوان کرد: این دوره که توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در منطقه بشاگرد در حال برگزاری است، در واقع مرحله تکمیلیِ اولین دوره برگزاری «مدرسه جهادی خواندن» در اردیبهشت ماه سال جاری است، که قصد دارد استعدادهای کشف شده را شناسایی کند و با مشارکت دادن آنها را در فعالیت‌های آموزشی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، آنها را برای حضور در دوره تخصص و نهایی این طرح، آماده کند.

وی افزود: بر این اساس ما از طریق کتابخانه مرحوم حاج عبدالله والی در منطقه بشاگرد، با افراد انتخاب شده ارتباط مستمری خواهیم داشت تا با برنامه‌ریزی‌ها، کارهای آموزشی، برگزاری اردو و غیره، توانایی و استعداد این افراد را در مسیری صحیح شکوفا کنیم و به نقطه‌ای برسیم که وجود این افراد در این منطقه باعث برکتی شود که سایر کودکان، نوجوانان و جوانان این منطقه را در حوزه‌های مختلف آموزش دهند.

مجری طرح «مدرسه جهادی خواندن» استقبال از کلاس‌های و کارگاه‌های برگزار شده در این طرح را بسیار پرشور توصیف کرد و گفت: معلمان بومی این منطقه کانونی با عنوان کانون فرهیختگان والی دارند که هرساله با توجه به ایام تعطیلی مدارس در تابستان، یک دوره ۱۰ روزه برای دانش‌آموزان برگزیده برپا می‌کنند که ما امسال با در اختیار گرفتن چهار روز از وقت آموزشی این دوره، دومین دوره طرح «مدرسه جهادی خواندن» را برگزار می‌کنیم.

رستمی ادامه داد: به گفته معلمان بشاگردی، کانون فرهیختگان والی تابستان هر سال این کلاس‌ها را با نهایتا ۵۰ نفر برگزار می‌کرده است، اما به دلیل اینکه خبر برگزاری موفق اولین دوره مدرسه جهادی خواندن به روستاهای اطراف نیز رسیده بود، با اعلام آغاز دومین دوره این طرح حدود ۲۰۰ نفر دانش‌آموز دختر و پسر در این کلاس‌ها شرکت کردند.

وی با اشاره به کشف استعدادهای ناب در منطقه محروم بشاگرد، گفت: روز گذشته و در هنگام برگزاری کلاس نقاشی و طراحی برای دانش آموزان مقطع راهنمایی و دبیرستان، متوجه شدم که دو کودک کم سن و سال با پاهای برهنه و لباس‌های مندرس ساعت‌ها در حوالی کلاس در حال پرسه زدن هستند. وقتی متوجه علاقه آنها شدم آنها را به داخل کلاس بردم و از مدرس کلاس خواستم علی رغم سن پایین این دو کودک، آنها را نیز در کلاس شرکت دهد.

مجری طرح «مدرسه جهادی خواندن» افزود: مدرس کلاس که خود از کارکنان مجله کیهان بچه‌ها است به من گفت که بعد از اتمام کلاس نقاشی بچه های مقطع راهنمایی و دبیرستان، به سراغ این دو کودک رفته تا زمان کوتاهی را هم با آنها بگذراند و آنها را تشویق کند، اما دیدن نقاشی‌های این دو کودک به قدری ایشان را شگفت زده کرده بود که علی رغم خستگی شدید بیش از یک ساعت مشغول کار با آنها شد و آثار آنها را برای چاپ در مجله کیهان بچه‌ها انتخاب کرد.

رستمی درباره بیشترین استقبال از کلاس‌های برگزار شده در این طرح گفت: بیشترین استقبال به ترتیب به کلاس‌های طراحی و نقاشی، نویسندگی، خبرنگاری و شعر اختصاص داشته است که برنامه کلاس‌های ما فردا در سه بخش ادامه می‌یابد؛ به طوری که یک گروه از استادان در کتابخانه حاج عبدالله والی به تدریس می‌پردازند و دو گروه دیگر هر کدام به سمتی از مناطق دور افتاده‌تر در منطقه بشاگرد می‌روند که برنامه آنها یک روز کامل از صبح تا شب را دربر می‌گیرد.

وی در این باره توضیح داد: بر این اساس یک گروه به سمت روستای تیدر در شمال بشاگرد و نزدیک به مرزهای استان کرمان می‌روند و پس از آن به سمت روستای گوهرگوه خواهند رفت؛ همچنین گروه دیگری به سمت مناطق سرحدی در قسمت شرقی بشاگرد و نزدیک به مرزهای استان سیستان و بلوچستان می‌روند که برنامه‌های خود را در روستای حسین‌آباد و حاجی‌آباد این منطقه برگزار می‌کنند.

مجری طرح «مدرسه جهادی خواندن» درباره برنتمه آخرین روز این دوره نیز گفت: برای روز جمعه نیز برنامه به همین منوال است و گروهی از استادان در کتابخانه برنامه‌های خود را اجرا می‌کنند و گروهی به سمت روستای سندرک میناب می‌روند و برای جمعی از کودکان و نوجوانان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) این شهر کارگاه آموزشی برگزار می‌کنند.

کاظم رستمی یادآور شد: خوشبختانه با هماهنگی‌هایی معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات و مسئولان آستان قدس رضوی زمینه‌ای فرآهم شد تا دوره تکمیلی نهایی این طرح را در شهریور ماه با میزبانی آستان قدس در مشهد برگزار شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: