کد خبر: 35807
تاریخ انتشار: شنبه, 30 تیر 1397 - 09:28

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

انتخابات هیأت مدیره انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران برگزار شد

منبع : لیزنا
نخستین دوره انتخابات هیئت‌مدیره و بازرسان انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران چهارشنبه، ۲۷ تیر ۹۷ با حضور نماینده کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اعضای هیئت‌مؤسس و اعضای پیوسته انجمن برگزار شد.
انتخابات هیأت مدیره انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام  پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، نخستین مجمع عمومی انتخاب هیئت مدیره انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران با حضور نماینده کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ۲۴۰ عضو پیوسته این انجمن علمی شامل استادان، متخصصان، حرفه‌مندان و علاقه‌مندان به شرکت در این انجمن در دو بخش ارائه گزارش هیئت موسس و انتخاب هیئت مدیره برگزار شد.

این مراسم با تشکیل هیئت رئیسه‌ای مشتمل بر موسسان آغاز شد که طی آن محمدتقی ایمان؛ استاد جامعه شناسی دانشگاه شیراز، محمد حسن‌زاده؛ استاد کتابداری (علم اطلاعات و دانش‌شناسی) دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تربیت مدرس، زهیر حیاتی استاد کتابداری دانشگاه شیراز، وحید خاشعی استادیار مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی، احمد شعبانی؛ استاد کتابداری دانشگاه اصفهان، فریده عصاره؛ استاد کتابداری دانشگاه شهید چمران اهواز، رحمت الله فتاحی؛ استاد کتابداری دانشگاه فردوسی مشهد، غلامرضا فدایی؛ استاد کتابداری دانشگاه تهران و علیرضا مختارپور؛ دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مجمع حضور داشتند.

مدیران برآمده از متن کتابخانه‌های عمومی

غلامرضا فدایی در ابتدای این نشست طی سخنانی کوتاه گفت: کتابخانه عمومی نهاد بسیار مهمی است، به همین دلیل می بایست انجمن علمی جداگانه‌ای داشته باشد. چرا که مسائل زیادی در کتابخانه عمومی وجود دارد که ناظر به مسائل علمی است و این انجمن می‌تواند در هدایت مسائل علمی کشور موثر باشد.

وی افزود: اعضای انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران باید ۴ ویژگی معلم، منتقد، مدعی و مدافع را داشته باشند و کسانی که این ۴ ویژگی را دارند می توانند موثر و کارا باشند. کتابخانه عمومی پتانسیل فراوانی دارد و من توصیه می کنم کسانی که نامزد هیئت مدیره می‌شوند جوان، مومن، دارای پشتکار بوده و از متن کتابخانه عمومی برآمده باشند.

کارکردهای یک انجمن علمی

در ادامه این نشست محمد جوهر چی مدیر کل دفتر پژوهش نهاد کتابخانه عمومی کشور با قرائت بیانیه موسسان در تبیین ظرفیت‌ها، ضرورت‌ها، تمایزها، فرصت‌ها و تهدیدهای تأسیس و پیشبرد انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران را قرائت کرد.

وی با بیان اینکه  تعریف انجمن علمی، نهادی حرفه‌ای و تخصصی است که به «اجتماع علمی»؛ یعنی کنشگران عرصه دانش تعلق دارد. گفت: همین تعریف کوتاه، مقارنت کنش (عمل حرفه‌ای) و دانش (انتظام با دیسپیلین مورد قبول دانشوران) را در ماهیت و کار کرد انجمن‌های علمی نشان می دهد.

جوهر چی ادامه داد: این نهاد، اجتماعی دانش بنیان، با استقرار نظامی حرفه‌ای از صلاحیت‌ها، معیارها، هنجارها و ارزش‌های مورد اشتراک و اتفاق، مرجعی برای رسمیت یافتن، وثوق، تأیید و اعتبارسنجی می شود.

وی گفت: انجمن های علمی، عرصه عمومی علم را از طریق ارتباطات غیر رسمی، متکثر و پویا شکل می دهند و با گسترش قلمرو مبادله اطلاعات و معانی، نظام علم و انتظام اجتماعی مبتنی بر دانش را مشروعیت می بخشند و اثربخش می سازند.

فرایندهای خط مشی گذاری عمومی برای دانش

مدیرکل دفتر پژوهش نهاد کتابخانه عمومی گفت: سیاست‌گذاری و ارزشیابی هر نظام علمی در سطح عمومی، مشروع و کارآمد نخواهد بود مگر آنکه در تعامل با جریان باز و نامتناهی زندگی علم (زیست ـ جهان)، نقش اصیل اجتماع علمی را در فرایندهای خط مشی گذاری عمومی برای دانش بپذیرد. انجمن علمی، یکی از تجلیات بارز این پذیرش و پذیرفته شدن و استقبال از زیستن در جهان دانش و خرد و معرفت است که دست کم پیشینه‌ای چهارصدساله از عصر انقلاب علمی دارد و در تاریخ معاصر کشورمان نیز لااقل سه دوره را تجربه کرده و دو گونه مهم از آنها پدیدار شده است.

وی گفت: در دوره نخست هدف اولیه انجمن های علمی توسعه و بهبود در سیاست گذاری دانش، پژوهش و آموزش در ساختارهای دانشگاهی که چشم انداز غایی آنها، متمرکز بر بهبود روال‌ها و رویه ها رشته‌ای تخصصی بود و دوره دوم، هدف انجمن های علمی توسعه و ارتقای کنش در جامعه مولد و مولود و مخاطب دانش و مهارت، با تقویت تعامل و گفت و گوی دانشوران در زندگی دانشی از طریق پژوهش، آموزش و بازنگری پیاپی در روش بود.

ضرورت تشکیل انجمن علمی

جوهرچی در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت بخش تشکیل انجمن علمی پرداخت و گفت: در طلب مواهب شکل گیری سپهر عمومی دانش با تحکیم اجتماع علم؛ پیروی از رهنمود خرد، سیاست های مصوب ملی، برنامه های توسعه ای و نقشه جامع علمی برای احتراز از تک صدایی و تمرکز؛ بسترسازی تکثر و هم‌اندیشی، کمک به نقش آفرینی ذی‌نفعان دانش و کنش در شبکه ای تعاملی از عوامل ضرورت بخش تشکیل انجمن علمی است.

وی از دیگر عوامل را بالابردن سرمایه اجتماعی با تقویت اعتماد، انسجام، امید، ارتباط و اتصال؛ پیش گیری یا علاج دلسردی و بی انگیزگی کنشگران، ذره ای شدن اجتماع، بروز از خودبیگانگی، تضعیف اعتماد به نفس، احساس مؤثر نبودن در ایفای نقش اجتماعی و تصمیم سازی دانست.

وی تأکید کرد: اندیشه پیدایش «انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی ایران» حاصل مشورت و همفکری برخی از دانشگاهیان و متخصصان و حرفه‌مندان و مدیران این عرصه است که  پس از نقد و نظر در جلسات حضوری و جمعی و پیرامونی، با توجه به لزوم موارد پیش‌گفته و ظرفیت ها و توانمندی ها، تأسیس آن ضروری بود، به این امید و غایت که با ابزار پژوهش و آموزش، فضای گفتمان عمومی این دانش گشوده تر شده و خدمت دانش بنیان را به شایستگی در جهت نفع عموم و منفعت ملی فراهم کرد.

ظرفیت تشکیل انجمن علمی 

جوهر چی با بیان اینکه ضرورت‌ها، بر ظرفی ارجمند و پتانسیلی عظیم متکی است، گفت: نیروی انسانی در کتابخانه‌های عمومی، بیش از ۱۰ هزار کتابدار و سرپرست و مدیر را در بر دارد؛ صدها دانشجو و ده‌ها استاد و مدرس در مراکز آموزش عالی، بالغ بر 2 هزار دانش آموخته کارشناسی ارشد و دکتری در حرفه، و هزاران شهروند مهیای مشارکت در پیرامون، سرمایه انسانی هنگفت و فراتر از تقویم و تخمین را بشارت می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه این گونه از کتابخانه، بیشترین دانش‌آموختگان و دانشوران کتابداری را به خود جذب کرده و می‌کند؛ گفت: یکی از گسترده‌ترین ظرفیت‌های دانشی و حرفه‌ای را در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی دارد که گستره ای چند انتظامی (میان رشته‌ای) است و پهنه عام و فراگیر مخاطب و کاربر را پوشش می‌دهد.

جوهرچی ادامه داد: این سرمایه در کنار سرمایه ملی مشهود (هزاران میلیارد تومان ساختمان و تجهیزات و بودجه جاری)، عظمت ظرف و سترگی مسئولیت حفظ و ارتقای آن را بیشتر نمایان می کند.

وی گفت: الزام قانون و اسناد بالادست سیاست گذار ملی به تخصیص بودجه برای پژوهش های کاربردی و دست کم - آموزش های ضمن خدمت هزاران حرفه مند، کمینه پنج میلیارد تومان را موضوع مشارکت و نظارت و مطالبه سالانه دانشوران و انجمن آنان می‌سازد.

مدیر کل پژوهش و نوآوری نهاد کتابخانه عمومی ادامه داد: انجمن هم اکنون توان بالفعل کتابخانه‌های عمومی در انتشار کتاب، نشریه علمی-پژوهشی، مجله ترویجی، رخدادها و هم اندیشی ها و همایش‌های ارتباطی دانشی و مهارتی، همچنین رویدادهای فرهنگی را برابر خود دارد و می تواند بهره‌وری، کارایی و تأثیرگذاری مطلوب آنها را وجهه عزم و نظر چاره اندیش خویش کند.

وی افزود: وجود انجمن های علمی مشابه در جهان و امکان برخورداری از تجربه ایشان، همچنین حضور ارجمند انجمن‌های هم حیطه و هم موضوع – و نه هم حوزه و هم کار کرد در میهن برای اهل دانش و صنعت در این انجمن مغتنم است و ظرفیتی هم عرض به شمار می رود.

جوهر چی تاکید کرد: به لحاظ اجتماعی نیز انجمن علمی کتابخانه های عمومی، از ظرفیت مطالبه و پشتیبانی همزمان مردم و حاکمیت برخوردار است که به رغم ظهور و بروز در همه ادوار پیشین، چه بسا تا همیشه و حتی آینده نزدیک، پایدار نباشد.

وی ادامه داد: ظرفیت گسترده جامعه ایران به خدمات کتابخانه های عمومی، به ویژه در شهرهای متوسط و کوچک و نزد روستاییان و عشایر، فرصت تلاش برای فراهم کردن عدالت دسترسی به اطلاعات و دانش و مهارت، کمک به رفع آسیب‌ها، آموزش کاربران و غیره جز آن را فراروی دانشیان و کنشگران می نهد.

فرصت‌ها تشکیل انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران

مدیر کل دفتر پژوهش نهاد کتابخانه عمومی کشور گفت: هیأت مؤسس امیدوار است بر بنیاد ضرورت‌ها و ظرفیت‌های «انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی ایران»، فرصت خدمت و اثربخشی غنیمت شمرده شود، از آسیب و تهدید اجتناب شود و با عنایت خداوند، نهال نازک انجمن، تندباد پریشانی نبیند، ببالد و سایه ساری مانا نصیب ایرانیان عزتمند سازد و طعم خدمت حرفه ای دانش بنیان را گوارای جان شیرین شان گرداند.

انتخاب هیئت مدیره انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی ایران

در بخش دوم نشست، انتخابات هیات مدیر انجمن علمی ارتقای کتابخانه های عمومی ایران با نظارت وزارت علوم و تحقیقات و فناوری برگزار شد.

مطابق با اساسنامه مصوب «انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران» و با تأیید نماینده کمیسیون، اعضای هیئت‌مدیره شامل هفت عضو اصلی (پنج عضو هیئت‌علمی از مراکز آموزش عالی و دو عضو از حرفه‌مندان سازمان‌های اجرایی و مدیریتی)؛ و دو عضو علی‌البدل (یک عضو هیئت‌علمی از مراکز آموزش عالی و یک عضو از دانشوران حرفه و سازمان‌های اجرایی) همچنین بازرسان انجمن شامل یک عضو اصلی و یک عضو علی‌البدل است که از میان اعضای پیوسته داوطلب و با رأی حاضران در جلسه رسمی مجمع عمومی عادی انجمن برگزیده می‌شوند.

بر این اساس نتیجه اجمالی انتخابات به ترتیب آرا، مطابق با اساسنامه انجمن و پس از تأیید نماینده کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام شد.

اعضای اصلی هیئت‌مدیره:

1. محمد حسن‌زاده، دانشگاه تربیت مدرس

2. محسن نوکاریزی، دانشگاه فردوسی مشهد

3. منصور کوهی‌رستمی، دانشگاه شهید چمران

4. سیامک محبوب، دانشور حرفه و سازمان اجرایی

5. احمد شعبانی از دانشگاه اصفهان

6. نادر نقشینه، دانشگاه تهران

7.عبدالله جعفری، دانشور حرفه و سازمان اجرایی.

اعضای علی‌البدل هئیت‌مدیره:

1. عاطفه زارعی، دانشگاه آزاد واحد همدان

2. روح‌الله منوچهری؛ دانشور حرفه و سازمان اجرایی.

بازرسان

بازرس اصلی: محمدرضا شکاری و بازرس علی‌البدل: جواد قنبری، هر دو از کتابداران عضو سازمان‌های مدیریتی.

نتایج آرا

همچنین نتایج آرای انتخابات هیئت‌مدیره و بازرسان انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران که با حضور ۲۴۵ عضو از ۳۶۴ عضو پیوسته این انجمن برگزار شد به این شرح است:

 

ردیف

نام و نام خانوادگی

وابستگی سازمانی

تعداد آرا

۱

محمد حسن زاده

دانشگاه تربیت مدرس

۱۶۲

۲

محسن نوکاریزی

دانشگاه فردوسی مشهد

۱۳۴

۳

منصور کوهی رستمی

دانشگاه شهید چمران

۱۲۱

۴

سیامک محبوب

سازمان‌های اجرایی

۱۰۲

۵

احمد شعبانی

دانشگاه اصفهان

۹۵

۶

نادر نقشینه

دانشگاه تهران

۹۴

۷

عاطفه زارعی

دانشگاه آزاد

۸۸

۸

محمود گلزاری

دانشگاه علامه طباطبایی

۸۲

۹

مهدی شقاقی

دانشگاه شهید بهشتی

۷۳

۱۰

عبدالله جعفری

سازمان های اجرایی

۶۴

۱۱

مریم ناخدا

دانشگاه تهران

۴۸

۱۲

روح الله منوچهری

سازمان‌های اجرایی

۴۶

۱۳

نعمت الله فاضلی

پژوهشگاه علوم انسانی

۴۰

۱۴

محمدرضا بدیع زادگان

سازمان های اجرایی

۳۵

۱۵

بتول کیخا

دانشگاه زابل

۲۵

۱۶

مرضیه یگانه فر

سازمان های اجرایی

۲۰

۱۷

لیلی سیفی

دانشگاه بیرجند

۱۹

۱۸

مریم مقدمی

سازمان های اجرایی

۱۹

۱۹

مهدی درم نثاری

سازمان های اجرایی

۱۹

۲۰

محمدصابر ایرجی

دانشگاه پیام نور

۱۵

۲۱

مجید علیزاده

سازمان های اجرایی

۱۳

۲۲

فرزانه عفیفیان

سازمان های اجرایی

۱۳

۲۳

سید مهرداد سیدین

سازمان های اجرایی

۱۲

۲۴

مهناز خزائی پور

سازمان های اجرایی

۱۲

۲۵

غفار عزیزی

سازمان های اجرایی

۱۱

۲۶

ساره پیرمرادی

سازمان های اجرایی

۱۰

۲۷

حسن رضوی

سازمان های اجرایی

۱۰

۲۸

معصومه مسلمی

سازمان های اجرایی

۹

۲۹

رسول نصریان حسنلو

سازمان های اجرایی

۹

۳۰

امین شکاری

سازمان های اجرایی

۹

۳۱

سحر چراغی

سازمان های اجرایی

۹

۳۲

سیامند عبدی

سازمان های اجرایی

۸

۳۳

ابوالفضل هاشمی

سازمان های اجرایی

۷

۳۴

سیدزکریا تقوی نژاد

سازمان های اجرایی

۷

۳۵

زینب قادری

سازمان های اجرایی

۶

۳۶

ظریف قاسمپور

سازمان های اجرایی

۶

۳۷

مهردخت وزیرپور کشمیری

سازمان های اجرایی

انصراف

۳۸

مهشید التماسی

سازمان های اجرایی

انصراف

۳۹

ملیحه فخار طبسی

سازمان های اجرایی

انصراف

نتایج آرا انتخابات بازرسان انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران

ردیف

نام و نام خانوادگی

وابستگی سازمانی

تعداد آرا

۱

محمدرضا شکاری

سازمان های اجرایی

۱۱۹

۲

جواد قنبری

سازمان های اجرایی

۴۴

۳

رقیه بادامچیان

سازمان های اجرایی

۲۱

 

فرامرزی بابادی
|
United Kingdom
|
1397/04/30 - 17:12
0
1
باسلام و احترام
باآرزوی موفقیت برای تمامی فرهیختگان منتخب و عرض تبریک به منتخبین استان خوزستان دکتر رستمی مدیرکل محترم و دکترشکاری
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: