کد خبر: 35874
تاریخ انتشار: دوشنبه, 01 مرداد 1397 - 17:16

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کتابخانه عراقچی؛ از مهم‌ترین قطب های فرهنگی غرب تهران

منبع : لیزنا
در حاشیه بازگشایی کتابخانه عراقچی، برنامه‌های جدید مسئولان پس از بازگشایی کتابخانه بیان شد.
کتابخانه عراقچی؛ از مهم‌ترین قطب های فرهنگی غرب تهران

مرتضی عراقچی؛ فرزند مرحوم حاج حسین عراقچی در گفتگو با خبرنگار لیزنا در مورد چگونگی واگذاری کتابخانه عراقچی گفت: در بررسی نهادکتابخانه ها، به این نتیجه رسیدیم که اگر ما این کتابخانه را به نهاد واگذار کنیم، بسیار بهتر اداره می شود و می تواند راندمان و کارایی بیشتری داشته باشد. لذا تصمیم به این کار گرفتیم و از این کار خوشحال هستیم که کتابخانه را واگذار کردیم تا نهاد کتابخانه ها با تخصص و علاقه ای که دارند، ان شاءالله اینجا را به خوبی اداره کنند و ما هم از این که از اینجا بهره برداری بهتری می شود، خشنود هستیم.

 

 

همچنین محمدربیع احمدخانی، مدیرکل توسعه کتابخانه ها و مشارکت ها در حاشیه بازگشایی کتابخانه عراقچی به خبرنگار لیزنا گفت: در نهاد کتابخانه های عمومی تلاش بر این است که شرایطی را فراهم کند که علاقه مندان و مردم به نحو احسن بتوانند از امکانات کتابخانه های عمومی سراسر کشور استفاده کنند. یکی از انتظارات خیرین در کشور و در حوزه های مختلف این است که محلی که تحت عنوان مثلا کتابخانه احداث و واگذار کردند، به نحو احسن اداره شود. ما هم این قول را می دهیم و حساسیتی در کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور هست که این مهم و این نیت واقفین و خیرین را جامعه عمل بپوشانیم و به نحو احسن از این کتابخانه ها استفاده کنیم و در بیشترین ساعات آنها را در اختیار علاقه مندان به کتاب قرار دهیم. مورد دیگر پیشنهاد ما این است که آن فضاهایی که توسط خیرین و یا دولت احداث می شود، مثل مدرسه یا مسجد ، طوری طراحی شود که در آنها، کتابخانه ای هم احداث شود که مردم درطول روز و در آسان ترین وجه بتوانند استفاده نمایند.

علی نیکنام انزابی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در مورد کتابخانه مرحوم عراقچی اظهار کرد: این کتابخانه که از سال 1379 افتتاح شده بود یکی از مراکز فرهنگی غرب تهران محسوب می شد. بعد از اینکه نهاد کتابخانه های عمومی کشور جایگاه قانونی خود را پیدا کرد و به تبع آن اداره کل استان تهران شکل گرفت، به دنبال این بود که کتابخانه هایی را که دارای مجوز هستند، شناسایی کند و فعالیت آنها را تعقیب و ساماندهی نماید. کتابخانه عراقچی نیز از سال های دیرین جزء کتابخانه های مشارکتی استان تهران محسوب می شد که با مدیریت این واحد صحبت شد و آنها پذیرفتند که این مجموعه وزین فرهنگی را به نهاد کتابخانه ها و اداره کل استان تهران اهدا کنند.

وی درباره نحوه فعالیت و برنامه هایی که کتابخانه داشته و خواهد داشت، گفت: این کتابخانه تنها بحث امانت کتاب را داشت اما با اتفاقی که امروز افتاد، ما بخش های کودک، نوجوان،  بزرگسال، مرجع، نشریات را ایجاد و سالن مطالعه را فعالتر کردیم. در روزهای آتی نیز کلاس های آموزشی مختلفی در راستای برنامه های کتابخوانی برپا می شود. این نوید را به اهالی منطقه می دهیم که حتما کلاس های شاهنامه خوانی و مثنوی خوانی را خواهیم داشت و همچنین نشست های کتابخوانی خوبی را برگزار خواهیم کرد. چرا که فضای دلچسب این کتابخانه باعث می شود که از استقبال خوبی برخوردار باشد. کاهش شهریه کتابخانه از 20 هزار تومان به 5 هزار تومان و این چند روز که به صورت رایگان ثبت نام انجام می شود، استقبال خوبی را شاهد بودیم. منابع مناسبی نیز دارد که آن را تقویت خواهیم کرد.

اکرم نادری، معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران درمورد واگذار شدن کتابخانه عراقچی به نهاد گفت: این کتابخانه سال های قبل نیز فعالیت داشته ولی امسال با تغییر رویکرد به نهاد کتابخانه ها واگذار شد که مطمئنا در اداره کتابخانه تاثیر بسیار خواهد داشت. با توجه به این که نرم افزار سامان را برای کتابخانه راه‌اندازی می‌کنیم، و امکاناتی که سعی کرده ایم در اختیار کتابخانه قرار دهیم، قطعا تاثیر خوبی در سطح منطقه خواهد داشت. همچنین در بحث معرفی کتابخانه و جذب اعضا اقداماتی کرده ایم که استقبال خوبی نیز شده است. با توجه به این که کارمندان اینجا نیز تحصیل کرده رشته کتابداری هستند، فکر می کنیم که این کتابخانه جزء فعالترین ها در سطح شهر و منطقه خواهد شد.

او همچنین از مهم ترین برنامه هایی که نهاد برای جذب اعضای کتابخانه دارد بیان کرد: چند سالی است که نهاد کتابخانه ها به سمت برنامه های فرهنگی رفته و نکاتی که مدنظر ما هست بیشتر در حوزه کودک و نوجوان است که در واقع در این حوزه یک سرمایه گذاری می کنیم و برنامه های مختلفی داریم. از جمله کلاس های مهارت زندگی که تا کنون با استقبال خوبی هم مواجه شده است.

بیژن شاکرمی، مسئول کتابخانه عراقچی در خصوص این کتابخانه و واگذاری آن گفت: این کتابخانه از سال 1379 با عنوان بنیاد فرهنگی مرحوم عراقچی در این مکان دایر شده و در چند سال گذشته به عنوان کتابخانه مشارکتی با نهاد کتابخانه های عمومی استان تهران و کشور همکاری می کرد. تا اینکه خانواده عراقچی به این نتیجه رسیدند که آن را به صورت موقت (10 سال) برای اداره و خدمت رسانی بهتر به نهاد واگذار کنند. با توجه به اینکه کتابخانه عراقچی در نقطه دسترسی خوبی در تهران قرار گرفته، می تواند تاثیر فرهنگی خوبی در منطقه داشته باشد. کتابخانه های دیگر هم در این ناحیه وجود دارند اما به دلیل اینکه اینجا یک مجموعه خصوصی بوده، به صورت خصوصی اداره شده و از نظر مالی هیچ گونه محدودیتی برای خرید کتاب نداشته، واقعا منابع قوی و خوب و همچنین منابعی که برای پژوهش و تحقیق کاربردی است در این کتابخانه وجود دارد. هدف ما نیز این است که این منابع را نگهداری و حفظ کنیم و گسترش دهیم.

وی افزود: کتابخانه از 50 روز پیش تحویل ما شد، و تغییراتی در مخزن آن ایجاد کردیم زیرا به صورت سنتی و غیر استاندارد بود و ما کل مخزن را از نوع چیدیم و نیز در بحث ظاهر کتابخانه از جمله ایجاد بخش کودک، نوجوانان و نشریات تغییراتی انجام دادیم. در واقع بخش ها مجزا شده است. در طبقه بالای کتابخانه بخش تاریخ را در کنار بخش مرجع ایجاد کردیم که واحد پژوهشی بسیار خوبی برای مراجعین و اعضاست.

 

لیلی وکیلی
|
Iran
|
1397/05/02 - 12:01
0
1
گزارش به این خوبی اما ادرس کتابخونه را ننوشته وتعداد منابع موجود
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: