کد خبر: 36216
تاریخ انتشار: سه شنبه, 16 مرداد 1397 - 10:21

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نمایشگاه «برگ‌هایی از تاریخ مشروطیت ایران» گشایش یافت

منبع : لیزنا
کتابخانه و موزه ملی ملک با همکاری خانه‌موزه شهید مدرس تهران، نمایشگاه «برگ‌هایی از تاریخ مشروطیت ایران» برگرفته از نسخه منحصربه‌فرد مصور خطی «واقعات اتفاقیه در روزگار» را هم‌زمان با سال‌روز پیروزی جنبش مشروطه ایران، در آن خانه تاریخی برپا کرد.
نمایشگاه «برگ‌هایی از تاریخ مشروطیت ایران» گشایش یافت

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، نمایشگاه «برگ‌هایی از تاریخ مشروطیت ایران» یک بسته نمایشگاهی برگرفته از تصویرهای گزیده نسخه خطی «واقعات اتفاقیه در روزگار» نوشته محمدمهدی شریف کاشانی، از مشروطه‌خواهان به شمار می‌آید که در گنجینه نسخه‌های خطی کتابخانه و موزه ملی ملک نگهداری می‌شود. این سند ارزشمند تاریخی، بیش از 600 قطعه عکس تاریخی و دست اول از رخدادهای جنبش مشروطیت ایران را در کنار روایت‌های تاریخی دربرگرفته است. این نمایشگاه در قالب 26 تابلو از این نسخه خطی با هدف نمایش گوشه‌هایی از تاریخ معاصر ایران و بازشناسی گنجینه نسخه‌های خطی و آثار تاریخی نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران برپا شده است. محمدمهدی شریف کاشانی، نسخه خطی «واقعات اتفاقیه در روزگار» را در 359 برگ کتابت کرده و نگاشته است. این نسخه ارزشمند که یک مقدمه، چهار تذکره، پنج فصل و یک خاتمه دربردارد، همچنین منبعی مهم در بازشناسی چهره و تصویر رجال و سران قاجاری به ویژه در دوران مشروطیت و پس از آن است. عکاسی به نام غلامرضا همراه شریف کاشانی بوده که 618 تصویر دست اول از رخدادها و شخصیت‌های درگیر جنبش گرفته و نویسنده آن‌ها را در هر بخش از کتاب چسبانده است. اعلامیه‌ها، نامه‌ها، شب‌نامه‌ها و تلگراف‌ها در این کتاب خطی نیز نماهایی دیگر از تاریخ مشروطیت را به نمایش گذاشته است.

نمایشگاه «برگ‌هایی از تاریخ مشروطیت ایران» تا 27 مرداد 1397 به مدت دو هفته در خانه‌موزه شهید مدرس تهران به نشانی «خیابان امیرکبیر شرقی (چراغ برق)، کوچه شهید علیرضا جاویدی (میرزا محمود وزیر)، بن‌بست مدرس (کوچه نصیرالدوله بَدر) از دوستداران تاریخ و فرهنگ ایران میزبانی می‌کند. کتابخانه و موزه ملی ملک، این نمایشگاه را برپایه همکاری فرهنگی با دیگر مرکزها و نهادهای آموزشی، تاریخی و فرهنگی کشور برپا کرده است. بیرون‌بردن آثار تاریخی و کتاب‌های کتابخانه و موزه ملی ملک از ساختمان، برپایه تاکید حاج حسین آقا ملک، بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک در وقف‌نامه، ممنوع است. نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور، از این‌رو بسته‌هایی نمایشگاهی با بهره‌گیری از تصویرهای آثار برگزیده این گنجینه سه هزار ساله تاریخی فراهم آورده است و برای نمایش موقت به دیگر مرکزها و نهادهای فرهنگی و آموزشی و تاریخی سراسر کشور وامی‌گذارد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: