کد خبر: 36220
تاریخ انتشار: سه شنبه, 16 مرداد 1397 - 10:41

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

مرقد علامه بهلول گنابادی خراسان رضوی آخرین ایستگاه کاروان سفیران کتاب شد

منبع : لیزنا
کاروان سفیران کتاب کتابخانه های عمومی شهرستان گناباد در روزهای پایانی برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی و همزمان با سیزدهمین سالروز ارتحال علامه بهلول در مرقد این عالم مجاهد مستقر شد.
مرقد علامه بهلول گنابادی خراسان رضوی آخرین ایستگاه کاروان سفیران کتاب شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، کاروان سفیران کتاب کتابخانه های عمومی شهرستان گناباد در روزهای پایانی برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی و همزمان با سیزدهمین سالگرد ارتحال علامه بهلول در مرقد این عالم مجاهد مستقر شد. در این مراسم که با حضور آیت الله علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی برگزار شد، کاروان سفیر کتاب به اجرای برنامه های فرهنگی و مسابقه جشنواره کتابخوانی رضوی در بین خیل عظیم جمعیت شرکت کننده پرداخت.

کتابداران کتابخانه های عمومی شهید ابدی شهری، شهید مطهری و ملامحمد جعفر طبیب بیلندی پس از  هماهنگی های با اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان گناباد، با مستقر شدن در مرقد علامه بهلول، برنامه های قصه گویی، معرفی کتاب و مسابقه نقاشی با موضوع جشنواره کتابخوانی رضوی برگزار و نیز نمایشگاه کتاب «اعجوبه قرن، علامه بهلول گنابادی»را برپا کردند.

آیت الله علم الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: برگزاری مراسم برای بهلول فقط یک یادبود نیست، بلکه این مراسم نمادی برای مجاهدت و انقلابیگری است.

وی در مورد شخصیت بهلول نیز اظهار داشت: بهلول نماد انقلابی گری و زهد بود، زهد و وارستگی و صراحت کلام وی در واقعه مسجد گوهرشاد باعث شد، به عنوان نماد مبارزه با کشف حجاب رضاخانی شناخته شود.

گفتنی است علامه بهلول از عارفان و فقهای به‌نام ایرانی است و نام این فقیه با واقعه مسجد گوهرشاد پیوند خورده است. از او به عنوان  اعجوبه قرن یاد می‌کنند. حضرت آیت الله خامنه ای در مورد ایشان فرمودند: «این بنده صالح و مجاهد و پرهیزگار که عمر طولانی و پرماجرای خود را یکسره با مجاهدت و تلاش گذرانیده، یکی از شگفتی های روزگار بود.» وی علاوه بر تسلط بر ادبیات عرب و تاریخ انبیا، اشعار نغز و طنز نیز می‌سرود و گفته می‌شود ۲۰۰ هزار بیت سروده و ۵۰ هزار بیت نیز از شاعران دیگر حفظ بوده‌ است. وی کتاب و سروده های زیبایی از خود به یادگار گذاشته است. محمدتقی بهلول سرانجام در روز جمعه ۷ مرداد ماه ۱۳۸۴ پس از ۱۰۵ سال زندگی، درگذشت و پیکر او بعد از تشییع در تهران، مشهد و تربت حیدریه در روز ۱۲ مرداد در گناباد دفن شد. اکنون آرامگاه وی که در ورودی شهر گناباد قرار دارد، پذیرای بسیاری از اهالی علم و ادب است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: