کد خبر: 36227
تاریخ انتشار: سه شنبه, 16 مرداد 1397 - 12:04

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

در فارس کتابخانه‌های عمومی، قصه‌ها را به دنیای ناشنوایان بردند

منبع : لیزنا
کتابخانه های عمومی استان فارس از ابتدای فصل تابستان، در اقدامی هماهنگ پذیرای جمعی از کودکان ناشنوا و کم شنوا بود.
در فارس کتابخانه‌های عمومی، قصه‌ها را به دنیای ناشنوایان بردند

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس، این برنامه با هدف ارائه خدمات به اقشار خاص که از وظایف و رسالت های اصلی کتابخانه های عمومی است، اجرا شد. پیش از این، اداره کل کتابخانه های عمومی استان، با ایجاد بخش نابینایان و استدیو ویژه این بخش در کتابخانه رئیسی اردکانی شیراز و همکاری گویندگان افتخاری به صورت تخصصی به روشندلان خدمات ارائه می داد؛ اما با گسترده شدن طرح خدمات دهی به اقشار خاص، این بار نوبت ناشنوایان و کم شنوایان استان بود که دنیای کودکی خود را در کتابخانه های عمومی با قصه های رنگارنگ، نقش بزنند.

در گام اول این برنامه، کتابخانه های عمومی در پنج شهرستان نی ریز، جهرم، استهبان، کازرون و داراب، نشست های قصه گویی و معرفی کتاب را با حضور کودکان ناشنوا برگزار و این گروه از کودکان را عضو کتابخانه کردند. در این دیدارها، برخی از خواسته ها و نیازهای افراد با مشکل شنوایی مطرح شد و همچنین این گونه مخاطبان با ظرفیت های کتابخانه های عمومی آشنا شدند.

در کتابخانه عمومی زنده یاد محمد حسن رجبی نی ریز، کودکان ناشنوا و کم شنوای کتابدوست دورهم جمع شدند و در برنامه های قصه گویی، شعرخوانی، بلندخوانی، کاردستی، بازی با پنج انگشت و... شرکت کردند.

در بخش کودک کتابخانه عمومی محقق العلمای شهرستان استهبان نیز جشنی به مناسبت میلاد امام رضا(ع) با حضور هفت نفر از کودکان ناشنوا و کم شنوا و 17 نفراز کودکان کم توان ذهنی برگزار گردید و کودکان با شعار «دستان ما، کلام ما» در برنامه های مختلفی که در بخش کودک برگزار شد شرکت کردند.

کتابخانه عمومی شهید آیت الله مدنی شهرستان کازرون در نشستی پذیرای جمعی از کم شنوایان و ناشنوایان این شهرستان بود که به عضویت کتابخانه در آمدند و با بخش های مختلف کتابخانه، شرایط و ضوابط ثبت نام، نحوه  استفاده از کتاب ها و شرح فعالیت های فرهنگی برگزار شده در کتابخانه ها آشنا شدند.

کتابداران شهرستان جهرم نیز همراه با کتابداران دیگر استان با اجرای برنامه های جمله سازی، اهدای کتاب و برگزاری مسابقه اطلاع عمومی و همچنین اجرای برنامه های شاد، در جلسه ای با حضور کودکان ناشنوا و خانواده ها، علاقه مندان را در جریان  فعالیت های کتابخانه  های عمومی قرار دادند.

 بخش کودک کتابخانه آیت الله یحیی انصاری داراب نیز پذیرای 24 نفر از کودکان ناشنوا و کم شنوای مرکز توانبخشی خاتم انبیا بود. این دیدار با قصه گویی از کتاب «مهمان خراسان» و شرکت کودکان در مسابقه نقاشی  رضوی همراه بود. در جریان بازدید صورت گرفته ازکتابخانه، کتابداران از مطالبات خانواده ها و مربیان کودکان ناشنوا و کم شنوا آگاه شدند.

این نشست ها سرآغاز راهی جدید در کتابخانه های عمومی فارس است که با تکیه بر رسالت خود، حضور تمامی اقشار جامعه را کتابخانه ها رقم خواهد زد. حضور کودکان ناشنوا و کم شنوا در کتابخانه و اجرای برنامه های برای این گروه خاص همچنین فراهم کردن شرایطی کتابخانه های ویژه ناشنوایان از جمله اولویت های مجموعه کتابخانه های عمومی استان در سال جاری است که با جدیت دنبال خواهد شد.

این در حالی است که برای اولین بار نیز در سطح استان بخش ویژه ناشنوایان به منظور ایجاد شرایط مطالعه برای افراد ناشنوا و کم شنوا، در کتابخانه عمومی محمد بهمن بیگی شیراز طراحی شده و تلاش بر این است که کتابخانه های دیگر استان نیز به این بخش مجهز شوند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: