وجود کتابخانه های تخصصی نابینایان در نیمی از استان های کشور

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی استان ایلام، جلسه هم اندیشی مدیران فرهنگی استان ایلام با قائم مقام انجمن نابینایان کشور، ۱۳ مردادماه در اداره کل بهزیستی استان ایلام برگزار شد.

منصور شادکام، قائم مقام انجمن نابینایان کشور در ابتدای این جلسه اظهار داشت: این انجمن در سال ۱۳۷۳ تشکیل شد و از سال ۱۳۹۱ تاسیس کتابخانه های دیجیتالی ویژه روشندلان با مشارکت شرکت سامسونگ در دستور کار قرار گرفت. در سال ۹۱ پنج کتابخانه تخصصی ویژه نابینایان در استان های کشور ایجاد شد که امروز این رقم به ۱۵ کتابخانه افزایش یافته و ۱۴ مردادماه شانزدهمین کتابخانه در ایلام افتتاح می شود.

قائم مقام انجمن نابینایان ایران تاکید کرد: در این کتابخانه ها علاوه بر ارائه ۱۰۰ عنوان کتاب با خط بریل بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ فایل صوتی نیز برای استفاده عموم فراهم شده است.

وی تصریح کرد: روشندلان دارای استعدادهای فراوانی هستند و باید شرایطی فراهم شود که بتوانند در طول هفته حداقل سه روز در کتابخانه های تخصصی حضور یابند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان نیز در این نشست اظهار داشت: ایجاد و توسعه کتابخانه های ویژه نابینایان یکی از برنامه های محوری نهاد کتابخانه های عمومی کشور است و در این زمینه تاکنون اقدامات خوبی انجام شده است. نخستین کتابخانه تخصصی نابینایان استان با مشارکت شرکت سامسونگ در کتابخانه مرکزی، با هزینه سه میلیارد ریال راه اندازی شده است که ۱۴ مردادماه شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

جلیلیان ادامه داد: به منظور رفاه حال توانخواهان، تمامی کتابخانه های استان به رمپ و سیستم رایانه ویژه این قشر مجهز شده اند. علاوه بر این عضویت توانخواهان در کتابخانه های عمومی استان رایگان انجام می شود.

زهرا همتی، مدیرکل بهزیستی ایلام نیز در این نشست از شناسایی ۲ هزار و ۱۷۸ نابینا در استان خبر داد و گفت: از این تعداد ۱۴۵ نفر نابینای مطلق، ۷۰۹ نفر نیمه بینا و یک هزار و ۳۲۴ نفر نیز کم بینا هستند.

وی مناسب سازی معابر و فضاهای عمومی را نیاز جدی جامعه توانخواه بویژه نابینایان دانست.

مدیرکل بهزیستی ایلام به مشکل اشتغال نابینایان اشاره کرد و گفت: در صورتی که مسئولان قانون سه درصد استخدام توانخواهان را رعایت کنند، بخشی از مشکلات بیکاری این قشر رفع خواهد شد. نابینایان در زمینه تحصیلی و ورزشی به امکانات بیشتری نیاز دارند تا استعدادهای خود را شکوفا سازند.