کد خبر: 36392
تاریخ انتشار: دوشنبه, 22 مرداد 1397 - 15:55

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان با نماینده ولی فقیه

منبع : لیزنا
نماینده ولی فقیه در منطقه کردستان توجه به نیازهای اطلاعاتی مخاطب را در جذب عموم به کتابخانه های عمومی بسیار موثر دانست.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان با نماینده ولی فقیه

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کردستان، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان با هدف ارائه گزارشی از عملکرد کتابخانه های عمومی و همچنین جشنواره کتابخوانی رضوی با آیت الله سیدمحمد حسینی شاهرودی، نماینده ولی فقیه در کردستان دیدار و گفتگو کرد.

نماینده ولی فقیه در منطقه کردستان در این دیدار با تاکید بر لزوم مخاطب محوری در کتابخانه های عمومی، اظهار داشت: به روز کردن کتاب های موجود در کتابخانه های عمومی با توجه به نیازهای مخاطب و شرایط منطقه،‌ در جذب افراد به کتابخانه های عمومی موثر است.

وی بر لزوم راه اندازی کتابخانه های دیجیتال تاکید کرد و افزود: شرایط زمانی و پیشرفت تکنولوژی به گونه ای است که باید به منظور ترویج فرهنگ مطالعه به ایجاد کتابخانه های عمومی با منابع دیجیتال اقدام شود.

آیت الله حسینی شاهرودی بیان کرد: با ایجاد کتابخانه های عمومی دیجیتال می توان به کسانی که توانایی حضور فیزیکی در کتابخانه ها را ندارند، خدمات ارائه داد و این امر به ترویج فرهنگ مطالعه  کمک شایانی می کند.

نماینده ولی فقیه در منطقه کردستان با اشاره به جایگاه علم و دانش در اسلام، عنوان کرد: شایسته است با ترویج فرهنگ مطالعه به ارتقای بصیرت، آگاهی و علم آموزی کمک کنیم.

وی یکی از شاخص های جوامع پیشرفته را سرانه مطالعه برشمرد و گفت: در شرایطی که میزان مراجعه به کتابخانه های عمومی کاهش یافته باید به هر شکلی زمینه استفاده از کتاب در جامعه فراهم شود.

آیت الله حسینی شاهرودی با بیان اینکه مسابقات کتابخوانی باید متناسب با موضوعات روز جامعه در حوزه های اجتماعی، اقتصادی و غیره باشد، اظهار کرد: منابع مشترک بسیاری در میان اهل تسنن و تشیع وجود دارد که می توان از آن ها به این منظور استفاده کرد.

وی به نقش مهم کتابخانه های عمومی در ترویج فرهنگ مطالعه اشاره و اضافه کرد: باید به هر شکلی کتابخوانی و مطالعه در جامعه تبلیغ شود تا شاهد ارتقای سرانه مطالعه و توسعه فرهنگی کشور باشیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان نیز در ادامه این جلسه با ارائه گزارشی از وضعیت کتابخانه های عمومی استان، تشریح کرد: در حال حاضر استان کردستان دارای ۷۸ باب کتابخانه عمومی است که از این تعداد ۵۰ باب نهادی و بقیه مشارکتی است.

محمد عبدالملکی زیربنای کتابخانه های عمومی استان را بالغ بر ۲۱ هزار متر مربع دانست و افزود: شاخص سرانه زیربنای کتابخانه های عمومی در کردستان به ازای هر ۱۰۰ نفر 1.3 متر مربع است که با میانگین کشوری که ۴ متر مربع است فاصله زیادی دارد.

وی گفت: در حال حاضر ۶ پروژه نیمه تمام کتابخانه ای در استان وجود دارد که متاسفانه به دلیل نبود اعتبار عملیات ساخت آن ها متوقف شده است.

وی از خرید بیش از ۱۵ هزار جلد کتاب از ناشران و نویسندگان بومی طی یک سال گذشته خبر داد و افزود: روند حمایت از این قشر همچنیان ادامه می یابد و سعی می کنیم شاخص سرانه منابع بومی را در کتابخانه های عمومی استان ارتقا دهیم.

عبدالملکی تعداد اعضای کتابخانه های عمومی استان کردستان را ۳۵ هزار نفر برشمرد و گفت: امیدوارم با اجرای برنامه های متنوع و همچنین حمایت مسئولان زمینه جذب بیشتر علاقمندان را به کتابخانه ها فراهم سازیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان در بخش دیگری از سخنان خود به برخی برنامه های برگزار شده در کتابخانه های عمومی استان اشاره کرد و گفت: مسابقات کتاب خوانی مکتوب و الکترونیکی، جمع خوانی، قصه گویی، نشست های های کتاب خوان، نقاشی و غیره برخی از برنامه هایی است که با هدف ترویج کتابخوانی در کتابخانه های عمومی برگزار می شود.

وی با بیان اینکه جشنواره کتابخوانی رضوی همزمان با سراسر کشور در کردستان در حال برگزاری است، گفت: خوشبختانه هشتمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی با استقبال خوبی از سوی مردم استان رو به رو شده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: