کد خبر: 36468
تاریخ انتشار: شنبه, 27 مرداد 1397 - 13:00

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کتاب خاطرات اسارت یک محافظ رونمایی شد

منبع : لیزنا
مراسم رونمایی از کتاب «جندی مکلف» در فرهنگ‌سرای ابن سینا برگزار شد.
کتاب خاطرات اسارت یک محافظ رونمایی شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مراسم رونمایی از کتاب «جندی مکلف»، خاطرات اسارت یک محافظ حسین اصغری به اهتمام محسن صالحی خواه عصر روز پنجشنبه ۲۵ مرداد در فرهنگ‌سرای ابن سینا با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران، ضرغامی رئیس اسبق رسانه ملی، محمد گلریز، خواننده، محسن صالحی خواه، نویسنده کتاب جندی مکلف و جمعی از آزادگان و ایثارگران برگزار شد.

سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این مراسم با اشاره به اینکه طبیعتا نام سید بزرگ آزادگان با شنیدن نام آزاده به ذهنمان می‌آید، گفت: از آزادگان، آزاده و اسرا بسیار گفته شده است، آیا واقعا آزادگان به این مناسبت‌ها و مراسم‌هایی که برایشان گرفته می‌شود نیازی دارند آیا جناب اصغری نیازی داشتند کتابشان را رونمایی کنیم. اسرا با همه اخلاصشان به جبهه‌ها رفتند و بی‌نیاز از تجلیل‌اند.

وی با بیان اینکه چرا اینقدر اصرار داریم روز و هفته آزادگان برگزار شود، گفت: اسارت یک مینیاتور و ظرفیتی از آنچه بود که در دنیای آزاد داریم. اقلیت‌های مذهبی، اقوام و سنین مختلف را در اسارت داشتیم افرادی مثل مهدی طحانیان آموزه‌های دوران اسارت بودند. از آزاده سیزده تا هفتاد و هشت ساله داشتیم. وقتی از حاج حبیب صدام سوال کردند چرا اسمت صدام است گفت بروید از رهبرتان بپرسید اسم من زودتر صدام بوده است یا او. چه کسی این ادبیات را به اسرا یاد داد.

 رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به اینکه چگونه اسارت که قسمتی از دنیای آزاد بود بهشت شد؟ بیان کرد: اسرار نیمه‌های شب، با خدا راز و نیاز کردن باعث شد تا اسرا در تحریم اقتصادی و شرایط سخت سرمایه‌های بزرگ انقلاب شدند، اسرایی که باید با مشکلات روحی و روانی بر می‌گشتند، الماس‌های بزرگ و درخشانی شدند.

ابوترابی‌فرد: اسارت دانشگاهی برای تقرب به خدای سبحان بود

 در این مراسم حجت الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد با اشاره به اینکه اسارت یک برگ زرین، زیبا و ماندگار و پراثر از تاریخ ایران و دفاع مقدس است، گفت: اسارت عرصه‌ای بود که به حوزه‌ای از انواع تهدید‌ها تبدیل شد. تهدیدات جدی برای نوجوانانی که بسیاری از آنان دوران سنی ۱۶ تا ۲۰ ساله را تجربه می‌کردند به یک فرصت استثنایی برای رسیدن به بالاترین مدارج انسانی تبدیل شد.

وی افزود: اسارت به معنای واقعی کلمه، دانشگاهی برای تعالی، تکامل و تقرب به خدای سبحان بود. آنچه بستر این حرکت عظیم و پرافتخار را فراهم کرد در جان نورانی به نور ایمان، معنویت و جهاد در راه خدا ریشه دارد.

 حجت الاسلام سید محمد‌حسن ابوترابی‌فرد ادامه داد: کسانی که با الهام از آموزه‌های دینی به عنوان مجاهد فی سبیل الله در میدان‌های نبرد حاضر شدند. در راه مجاهدتی سخت با دژخیمان نمونه تاریخ، سخت‌ترین دوران را در اردوگاه‌های تاریک که روزنه‌ای از امید در آن دیده نمی‌شد با استقامت و ایمان سپری کردند. اقای اصغری که در میدان جهاد حضور دارد و نقش مهمی در حفاظت از انقلاب ایفا می‌کند و در معرض شهادت است به این مسئله راضی نیست متواضعانه از همسرش برای حضور در نبردی دشوار اجازه می‌گیرد. خداوند به احترام این افراد، جهنم صدام را به قطعه‌ای از بهشت تبدیل کرد. آزادگان اذعان دارند که این جهنم شکنجه و آلوده به حضور افراد پست از جبهه نیروهای بعثی چگونه به بهشت مبدل شد.

 امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه آزادگان عراق را فتح کرده بودند، اظهار داشت: آزادگان در مسیر شلاق‌ها و تونل‌های مرگ، اسلام و انقلاب را با همه ارزش‌ها و اصولش عینیت بخشیدند گاهی چشم آزادگان در این تونل‌های وحشت از حدقه بیرون پرید. یکی از تهدیدهای دوران اسارت و تنهایی، اوقات فراغت، افسردگی و خستگی از این زندان‌های بی روح و بی‌نشاط بود. گرانبهاترین و نایاب‌ترین گوهر، در آن دوران وقت و زمان بود و برای تمام دقایق و لحظاتشان برنامه داشتند.

 گلریز: دشمنان از راه فرهنگی وارد شده‌اند

در این مراسم محمد گلریز، خواننده با اشاره به درخواست خود از رئیس سازمان صدا و سیما برای پرداختن به سرودهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در رسانه ملی بیان کرد: در این شرایط دشمنان قسم خورده این مرز و بوم از راه فرهنگی وارد شده‌اند، آن‌ها که در جنگ سخت نتوانستند حریف ما شوند با جنگ نرم آمدند تا با ما مقابله کنند.

 وی افزود: مقام معظم رهبری در جلسه‌ای که با شاعران داشتند بانگ آزادی را زمزمه کردند و گفتند شعر باید اینگونه باشد. میان مردم زمزمه شود. واقعا موسیقی مقاومت و دفاع مقدس ما در کشور فراموش شده است البته یک موسیقی آمده است که نام آن را موسیقی اجق وجق گذاشتم.

در این مراسم سردار حسین اصغری، با اشاره به اینکه با صبر و شکیبایی همسرم، با مقاومت مادرم و تحمل دو دخترم توانستم فضای اسارت را بگذرانم و به اینجا بیایم گفت: هرچه فکر می‌کردم حقیقت باشد در کتاب آورده‌ام. تقریبا دو سال و خورده‌ای از اسارت ما گذشته بود این زمزمه به گوشمان می‌رسید شاید فضایی قرار بگیرد و تعاملاتی بین ایران و عراق انجام شود که در نهایت به قطعنامه ۵۹۸ منجر شد. در بین اسرا شخصی به نام سید ناصر بود. قرار شد او به موجب قطعنامه به ایران بیاید هرکسی به او مطلبی می‌گفت یکی از اسرا به نام سید رضا به او گفت به بابام بگو این سید رضا خار چشم عراقی‌هاست خودش متوجه ماجرا می‌شود.

وی افزود: هنگامی که به فضای مجازی و حوزه‌های انتخاباتی وارد می شوم یاد سید ناصر و سید رضا می‌افتم. من راوی جنگ نیستم شاهد جنگ هستم.

اصغری در بیان بخشی از جزئیات جنگ گفت: وقتی به خاکریز رسیدیم وقتی به ما گفتند به خط بزنید ما به خط زدیم وقتی به خاکریز اول رسیدیم عملیات لو رفت. طوری شد که شب را روز دیدم. در میدان مین به گونه‌ای شد که رزمندگان پر پر شدند آنجا پایمان را روی شهدا گذاشتیم و رفتیم اما پایمان را روی آرمان‌های شهدا نگذاشتیم. ما هیچ چیزی نداریم شهدا از همه چیزشان گذشتند.

عزت الله ضرغامی عضو شورای انقلاب فرهنگی در این مراسم با اشاره به اینکه در قرآن آمده است برای شما علامت قرار می‌دهیم که راه را گم نکنید، گفت: بدون علامت مگر می‌شود راه رفت. امروز که ما با هم صحبت می‌کنیم اگر علامت‌هایی اضافه شده است نباید راه را گم کنیم. وقتی کسی به طبیعت می‌رود باید علامت‌هایی باشد که راه را گم نکند. آن وقت مگر می‌شود خداوند در دنیا برای ما علامت‌هایی نگذاشته باشد. آزادگان مثل ستاره‌ها علامت هستند آزادگان حتی اگر پیر شوند برای ما مثل ستاره علامت هستند.

وی افزود: آزادگان ما مانند ستاره زیبایی عمیق و خیره کننده‌ای دارند که راه را به ما نشان می‌دهند تا راه را گم نکنیم.

محسن صالحی‌خواه در پایان با اشاره به اینکه نوشتن کتاب جندی مکلف توفیقی بود که خداوند نصیبم کرد گفت دعا کنید تا آخر در این مسیر به‌ایستیم و قلم ما تنها برای شهدا بلغزد.

در این مراسم از کتاب «جندی مکلف» رونمایی شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: