کد خبر: 37364
تاریخ انتشار: دوشنبه, 09 مهر 1397 - 14:58

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

دوره آموزشی «شرح و تفسیر کتاب سه گانه عشق» برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران
دوره آموزشی «شرح و تفسیر کتاب سه گانه عشق» اثر علیرضا برازش با حضور نویسنده این اثر و جمعی از کتابداران در کتابخانه عمومی شهید باهنر تهران برگزار شد.
دوره آموزشی «شرح و تفسیر کتاب سه گانه عشق» برگزار شد

به گزارش لیزنا، عصر روز یکشنبه هشتم مهرماه دوره آموزشی «شرح و تفسیر کتاب سه گانه» عشق با موضوع «عبادت و عبودیت» با حضور نویسنده آثار، علیرضا برازش و جمع کثیری از کتابداران و علاقه مندان به حوزه کتاب در کتابخانه عمومی شهید باهنر برگزار شد.

علیرضا برازش، نویسنده آثار مذهبی در این برنامه با بیان اینکه اولین شغل من کتابداری بود و در دوره ای مسئول کتابخانه آستان قدس رضوی در مشهد بودم، گفت: سه گانه عشق شامل کتاب های «عاشق تو»، «عاشق شو» و «همدیگر را دوست بداریم» است و این سه  گانه تجلی عشق خدا به ما، ما به خدا و عشق به یکدیگر خواهد بود.

وی با اشاره به کتاب «عاشق تو» اظهار داشت: این کتاب دارای  ۱۰۰ صفحه و ۷۰۰ پاورقی است و سعی کردم در این کتاب اثبات کنم که خدا عاشق آدمی است .

برازش تصریح کرد: با وجودی که ممکن است خیلی ها از ترس عذاب خدا و نه از روی عشق به خدا کارهای خیر انجام دهند اما بازهم این عبادت از نظر خالق یکتا قابل قبول است؛ چرا که خداوند خلف وعده نمی کند اما این نوع عبادت یک عبادت معامله گرانه همچون برده و ارباب خواهد بود. عبادت معامله گرانه، عبادت از روی ترس و عبادت عارفانه و عاشقانه، انواع عبادت محسوب می شود.

وی با اشاره به احادیث و آیات ذکر شده در کتاب «عاشق شو» بیان کرد: کسی می تواند خدا را بیشتر دوست داشته باشد که مردم را دوست داشته باشد.

این نویسنده آثار مذهبی و دینی با اشاره به دشواری نگارش کتاب «همه را دوست بداریم»، گفت: عاشق باید دانا، حاضر، سخاوتمند، یار و یاور، رهنما، نگهبان، اجابت گو، بردبار، مهربان و ... باشد و این ها همه از صفات خداوند است، پس پروردگار بهترین عاشق است.

وی معتقد است که در «کتاب عاشق تو» با بهره گیری از ده ها آیه و روایت ثابت کرده است که خداوند همه را دوست دارد به طوری که این دوست داشتن شامل انسانهای غافل و گناهکار هم می شود.

علیرضا برازش که در کتاب «عاشق شو» به برخی از دعاهای کتاب صحیفه سجادیه پرداخته است، گفت: در دعای شانزدهم این کتاب آمده است: «ای خدا! تو کسی هستی که هم «رحمت» و هم «غضب» داری ولی وسعت رحمتت آنقدر زیاد است که همه خلایق در آن جا خواهند داشت». این دعا نشان می دهد که صفات مهر خداوند همیشه و همه جا از صفات قهر او بیشتر و وسیع تر است؛ به عبارت دیگر، رحمت خداوند همواره بر غضب او غلبه دارد.

وی ادامه د اد: بهترین مضامین در دعاهای بلند نهفته است و دعاهای کوتاه و دعاهای بلند همچون «پیامک» و «نامه های عاشقانه» است. به عنوان مثال امام سجاد(ع) در دعای صحیفه سجادیه می فرمایند، کسانی که بتوانند افراد را به راه راست و به سوی خداوند برگردانند، اجر این کار از صد سال عبادت بالاتر است.  این امر اثبات می کند که خدا حتی آدم های بد و گناهکار را هم فراموش نکرده و آنان را دوست دارد. خداوند همزمان می تواند درخواست هزاران نفر را اجابت کند. پروردگار به گونه های متفاوت دعاها را اجابت می کند. البته اگر کسی چیزی از خدا می خواهد می بایست در کنار دعا، تلاش کند.

 وی با بیان اینکه اعمال ما تعیین کننده زندگی اخروی ما است، تصریح کرد: در احادیث آمده است که همه ما برای رسیدن به بهشت از جهنم عبور خواهیم کرد اما کسانی که تقوا داشته باشند به سرعت نور از آتش رد می شوند به گونه ای که آتش نمی تواند به آنان آسیبی برساند و در واقع سوخت ما در این سفر می تواند تقوای ما باشد.

علیرضا برازش تاکید کرد: خداوند به انسان «اختیار» داده تا مسیر خود را با اختیار انتخاب کند. لذا هر فرد، جهنم و بهشت خود را می سازد.

برازش در پایان این کلاس نیز به سوال های مذهبی حاضرین پاسخ گفت.

یادآور می شود که این کلاس روزهای یکشنبه هر هفته ساعت ۱۵:۳۰ به مدت ده جلسه در کتابخانه عمومی شهید باهنر تجریش برگزار خواهد شد

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: