کد خبر: 37398
تاریخ انتشار: شنبه, 14 مهر 1397 - 09:31

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برگزاری دوره «هم افزایی مهارت‌های قصه‌گویی» در خراسان جنوبی

منبع : کتابخانه‌های عمومی استان خراسان جنوبی
دوره هم افزایی مهارت های قصه گویی ویژه کتابداران استان خراسان جنوبی با هدف افزایش توانمندی این کتابداران برگزار شد.
برگزاری دوره «هم افزایی مهارت‌های قصه‌گویی» در خراسان جنوبی

 به گزارش لیزنا، دوره هم افزایی مهارت های قصه گویی ویژه کتابداران علاقه‌مند به حوزه کودک و نوجوان استان، 10 و 11 مهرماه، با تدریس شهیندخت موسی زاده، مدرس این دوره در سالن اجتماعات اردوگاه یادگاران حضرت امام (ره) برگزار شد.

محمدرضا رضایی ، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در ابتدای این دوره با ارائه گزارشی از وضعیت کتابخانه های عمومی این استان، گفت: استان خراسان جنوبی  دارای 60 باب کتابخانه عمومی نهادی  است که ۱۰۰ درصد  آنها دارای بخش کودک هستند؛ این کتابخانه‌ها طی سال های گذشته به تجهیزات و امکانات مناسبی مجهز شده‌اند و امروز برنامه‌هایی متنوع از سوی کتابداران استان جهت جذب مردم به کتابخانه‌ها انجام می‌شود. وی در ادامه پتانسیل نیروی انسانی را مهمترین نقطه قوت یک ارگان و سازمان دانست و افزود: در سالهای اخیر نهاد کتابخانه های عمومی، به نیروی انسانی به عنوان مهمترین اصل نگاه تازه ای داشته و آموزش همکاران در این راستا مورد توجه قرار گرفته است. وی همچنین کتابداران را پیشانی و معرف نهاد کتابخانه های عمومی دانست و فرصت خدمت به جامعه را امانتی مقدس دانست که باید از آن به بهترین نحو بهره گرفت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان جنوبی، همچنین گفت : یکی از مهمترین رسالت های کتابخانه های عمومی ایجاد شوق به مطالعه در کودک و نوجوان است. با توجه به نهادینه کردن عادات اکتسابی در کودکی، عادت به مطالعه نیز باید در همین دوران مورد توجه قرار گیرد. جامعه ای که کودکانش مانوس با کتاب و مطالعه باشند،تفکر انتقادی و توانایی اندیشیدن را فرا می گیرند و می آموزند که دانایی،توانایی است. و این مهم از آنجایی دارای اهمیت است که این کودکان سنگ بنای آینده جامعه را می سازند. رضایی در ادامه بر نقش مهم و سازنده کتابخانه های عمومی درکاهش آسیب های اجتماعی اشاره کرد و افزود: کتابخانه عمومی می تواند مامنی امن و فضایی مطمئن را در اختیار مراجعه کننده قرار دهد تا در بستری عالمانه و آگاهانه و به دور از معضلات جامعه که محصول ناآگاهی است به فعالیت هدفمند بپردازد.

در ادامه شاهدخت موسی زاده، مدرس و فعال حوزه کودک و نوجوان، با تأکید بر ضرورت آشنایی کتابداران با کتاب و منابع خواندنی مناسب، قصه گویی و ابزارهای مختلف آن، عنوان کرد: قصه گویی ابزاری قدرتمند برای تعامل با مخاطب و کتابخانه بستری مناسب برای این آموزش‌ها است. کتابخانه های عمومی به عنوان مراکزی برای تعالی انسان، می توانند موجب پرورش کتابخوانان و ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی شوند.وی با اشاره به تاثیر فراوان مطالعه و دوستی با کتاب بر زندگی افراد، ‌تصریح کرد: فواید مطالعه در زندگی افراد قابل‌انکار نیست؛ اگر عادت به کتاب‌خوانی در کودکان نهادینه شود، ‌همواره کتاب را مرجع قرار داده و در حل مسائل خود به آن رجوع می کنند.موسی زاده با ارائه تاریخچه‌ای از قصه گویی، به کاربرد آرایه های گوناگون کلامی در بیان قصه گو و ویژگی های مختلف وی پرداخت و با برشمردن خصوصیات مخاطب قصه، به مولفه های گوناگون یک داستان مناسب اشاره کرد.گفتنی است، ۵۰ کتابدار علاقه‌مند به حوزه کودک و نوجوان به مدت دو روز به صورت تئوری و اجرای کارگاهی در این دوره آموزشی شرکت کردند.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: