برگزاری دوره «هم افزایی مهارت‌های قصه‌گویی» در خراسان جنوبی

 به گزارش لیزنا، دوره هم افزایی مهارت های قصه گویی ویژه کتابداران علاقه‌مند به حوزه کودک و نوجوان استان، 10 و 11 مهرماه، با تدریس شهیندخت موسی زاده، مدرس این دوره در سالن اجتماعات اردوگاه یادگاران حضرت امام (ره) برگزار شد.

محمدرضا رضایی ، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در ابتدای این دوره با ارائه گزارشی از وضعیت کتابخانه های عمومی این استان، گفت: استان خراسان جنوبی  دارای 60 باب کتابخانه عمومی نهادی  است که ۱۰۰ درصد  آنها دارای بخش کودک هستند؛ این کتابخانه‌ها طی سال های گذشته به تجهیزات و امکانات مناسبی مجهز شده‌اند و امروز برنامه‌هایی متنوع از سوی کتابداران استان جهت جذب مردم به کتابخانه‌ها انجام می‌شود. وی در ادامه پتانسیل نیروی انسانی را مهمترین نقطه قوت یک ارگان و سازمان دانست و افزود: در سالهای اخیر نهاد کتابخانه های عمومی، به نیروی انسانی به عنوان مهمترین اصل نگاه تازه ای داشته و آموزش همکاران در این راستا مورد توجه قرار گرفته است. وی همچنین کتابداران را پیشانی و معرف نهاد کتابخانه های عمومی دانست و فرصت خدمت به جامعه را امانتی مقدس دانست که باید از آن به بهترین نحو بهره گرفت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان جنوبی، همچنین گفت : یکی از مهمترین رسالت های کتابخانه های عمومی ایجاد شوق به مطالعه در کودک و نوجوان است. با توجه به نهادینه کردن عادات اکتسابی در کودکی، عادت به مطالعه نیز باید در همین دوران مورد توجه قرار گیرد. جامعه ای که کودکانش مانوس با کتاب و مطالعه باشند،تفکر انتقادی و توانایی اندیشیدن را فرا می گیرند و می آموزند که دانایی،توانایی است. و این مهم از آنجایی دارای اهمیت است که این کودکان سنگ بنای آینده جامعه را می سازند. رضایی در ادامه بر نقش مهم و سازنده کتابخانه های عمومی درکاهش آسیب های اجتماعی اشاره کرد و افزود: کتابخانه عمومی می تواند مامنی امن و فضایی مطمئن را در اختیار مراجعه کننده قرار دهد تا در بستری عالمانه و آگاهانه و به دور از معضلات جامعه که محصول ناآگاهی است به فعالیت هدفمند بپردازد.

در ادامه شاهدخت موسی زاده، مدرس و فعال حوزه کودک و نوجوان، با تأکید بر ضرورت آشنایی کتابداران با کتاب و منابع خواندنی مناسب، قصه گویی و ابزارهای مختلف آن، عنوان کرد: قصه گویی ابزاری قدرتمند برای تعامل با مخاطب و کتابخانه بستری مناسب برای این آموزش‌ها است. کتابخانه های عمومی به عنوان مراکزی برای تعالی انسان، می توانند موجب پرورش کتابخوانان و ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی شوند.وی با اشاره به تاثیر فراوان مطالعه و دوستی با کتاب بر زندگی افراد، ‌تصریح کرد: فواید مطالعه در زندگی افراد قابل‌انکار نیست؛ اگر عادت به کتاب‌خوانی در کودکان نهادینه شود، ‌همواره کتاب را مرجع قرار داده و در حل مسائل خود به آن رجوع می کنند.موسی زاده با ارائه تاریخچه‌ای از قصه گویی، به کاربرد آرایه های گوناگون کلامی در بیان قصه گو و ویژگی های مختلف وی پرداخت و با برشمردن خصوصیات مخاطب قصه، به مولفه های گوناگون یک داستان مناسب اشاره کرد.گفتنی است، ۵۰ کتابدار علاقه‌مند به حوزه کودک و نوجوان به مدت دو روز به صورت تئوری و اجرای کارگاهی در این دوره آموزشی شرکت کردند.