کد خبر: 37436
تاریخ انتشار: دوشنبه, 16 مهر 1397 - 12:49

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

جلسه هم اندیشی اداره کل کتابخانه های عمومی البرز و انجمن خیرین مدرسه ساز

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های استان البرز
با حضور اعضای هیئت مدیره انجمن خیرین مدرسه ساز استان البرز و مدیرکل نوسازی مدارس استان در دفتر مدیرکل، جلسه هم اندیشی این اعضا با مدیرکل کتابخانه های عمومی استان البرز برگزار شد.
جلسه هم اندیشی اداره کل کتابخانه های عمومی  البرز و انجمن خیرین مدرسه ساز

 به گزارش لیزنا، یکشنبه 15 مهرماه ۹۷، با حضور اعضای هیئت مدیره انجمن خیرین مدرسه ساز در دفتر  احمدعلی هراتی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان البرز، جلسه هم اندیشی انجمن خیرین مدرسه ساز برگزار شد.

هراتی ضمن تشکر از حضور جمعی از اعضای هیئت مدیره انجمن خیرین مدرسه ساز استان البرز، با اشاره به اهمیت کتاب در دین مبین اسلام و معجزه نبی اکرم (ص)، گفت: بهترین وسیله برای تربیت فرزندان جامعه، کتاب است. ساختن و راه اندازی کتابخانه های عمومی در زمره اعمال خیری است که آثار ماتأخر دارد. در روایات آمده است که مال دهی در امر خیر موجب رحمت می شود.

وی با اشاره به فرصت های موجود در زندگی هر شخص، اظهار کرد: مال و مسئولیت به منزله فرصت هایی برای خدمت به مردم و خلق الله است. اگر بتوانیم از فرصت هایی که مثل ابر می گذرد، بخوبی استفاده کنیم و در دوران مدیریت و توانایی مالی، امر خیری که تاثیرگذار باشد انجام دهیم، آنگاه  در پیشگاه خدا، سربلند خواهیم بود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان با اشاره به عملکرد سه ماه مدیریتی خود گفت: اداره کل کتابخانه های عمومی استان البرز، از تمام ظرفیت های موجود برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و توسعه فضاهای کتابخانه ای استان استفاده می کند و از تمام افراد و ارگان ها و ادارات، دعوت می کند که در امر توسعه و تجهیز فضاهای کتابخانه ای، اداره کل کتابخانه های عمومی را یاری رسانند.

هراتی ساختن کتابخانه توسط خیرین را اقدامی عام المنفعه خواند و بیان کرد: احداث وتجهیز کتابخانه های عمومی، کمک به ترویج علم و فرهنگ است. ترویج مباحث علمی و فرهنگی تاثیری جمعی دارد و عبادت است.

رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه های عمومی استان البرز با اشاره به اهمیت حضور خیرین در امر کتابخانه سازی در مناطق فاقد کتابخانه، تاکید کرد: برای توسعه فضای کتابخانه های عمومی استان پیشنهاد می شود که خیرین مدرسه ساز، در مناطقی که فاقد کتابخانه عمومی است، کتابخانه ای در کنار ساختمان مدرسه یا در قسمتی که بتواند معیارها و شاخص های قانونی یک کتابخانه عمومی را کسب کند، احداث کنند.

مدیرکل کتابخانه ها ضمن اشاره به اقدامات انجام شده برای تاسیس کتابخانه مرکزی استان با تاکید بر دعوت خیرین و صاحبان صنایع و مشاغل به امر کتابخانه سازی، بیان کرد: حضور صاحبان صنایع و تشویق آنها به ساخت و تجهیز کتابخانه های عمومی، از مواردی است که انجمن خیرین کتابخانه ساز می تواند با برنامه ریزی و هماهنگی های لازم با مسئولین و مدیران استانی، در دستور کار خود قرار دهند.

در ادامه محمدرضا اسپرورین، رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان البرز ضمن تاکید بر هماهنگی و همکاری انجمن خیرین مدرسه ساز با انجمن خیرین کتابخانه ساز در زمینه فعالیت کتابخانه سازی، شعار «هر سال، تاسیس 100 کتابخانه در مدارس» را مطرح کرد و گفت: ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه و جلب نظر مردم به اهمیت کتاب و کتابخوانی، برطرف شدن بسیاری از مشکلات سخت افزاری کتابخانه های عمومی توسط خودر مردم را در پی خواهد داشت.

اسپرورین افزود: ایده عمومی سازی کتابخانه های مدارس به شکل قانونی، در صورتی که به کارکرد آموزشی مدارس خدشه ای وارد نشود، به ترویج فرهنگ کتابخوانی کمک بسیاری خواهد کرد. این ایده را در شورای عالی آموزش و پرورش استان، طرح و بررسی خواهیم کرد.

در ادامه این نشست، محمد دلاوریان، مدیرکل نوسازی مدارس استان البرز، ضمن ذکر خاطرات بازدید از کتابخانه های عمومی در کشورهای همسایه ایران، گفت: با ایجاد تغییراتی در پلان معماری مدارس، می توان کتابخانه مدارس را تبدیل به کتابخانه عمومی کرد

وی در ادامه ضمن اعلام آمادگی همکاری نوسازی مدارس استان البرز برای توسعه فضای کتابخانه ای استان، افزود: از تمام ظرفیت های موجود برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید استفاده شود.

در پایان این نشست، خانم حسینی، آقای مهرانی و آقای زمانی پیشنهادات و راهکارهایی در مورد توسعه سرانه فضای کتابخانه ای در مناطق محروم و کم برخوردار ارائه کردند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: