کد خبر: 37490
تاریخ انتشار: شنبه, 21 مهر 1397 - 10:26

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

جلسه رونمایی «جشن همگانی» در کتابخانه ولیعصر(عج) ورامین برگزار شد

منبع : روابط عمومی کتابخانه های عمومی شهرستان ورامین
پنجمین نشست رونمایی و نقد کتاب در کتابخانه ولیعصر(عج) شهرستان ورامین برگزار شد.
جلسه رونمایی «جشن همگانی» در کتابخانه ولیعصر(عج) ورامین برگزار شد

 به گزارش لیزنا، جلسه رونمایی و نقد کتاب «جشن همگانی» با حضور نویسنده اثر مجید قیصری، منتقد الهام فلاح، ریاست اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ورامین محمدرضا کریمی، کارشناس/مجری محمدرضا شرفی خبوشان، مسئولین و کتابداران کتابخانه های شهرستان ورامین ، جمعی از فرهنگیان و نیز اعضای علاقمند به ادبیات داستانی، روز دوشنبه 16 مهر در محل کتابخانه ولیعصر (عج) برگزار شد.

در ابتدای جلسه محمدرضا شرفی خبوشان نویسنده و منتقد کشوری و نیز به  برگزیده جایزه جلال آل احمد سال 96،  به عنوان مجری و کارشناس برنامه به بیان مطالبی درباره داستان و داستان نویسی و نیز داستان کوتاه پرداختند سپس به معرفی تفصیلی نویسنده و منتقد حاضر در جلسه پرداختند.

"مجید قیصری" نویسنده و منتقد کشوری متولد سال 1345 محله نارمک تهران، دانش آموخته رشته روانشناسی است که فعالیتهای ادبی خود را از سال 1372 در عرصه داستان آغاز کرده. از آثار ایشان می توان به رمان های  "سه کاهن" ، " شماس شامی"، "طناب کشی"، " باغ تلو"،  "گوساله سرگردان" و مجموعه داستان های " جشن همگانی" ،  " سه دختر گل فروش" و " نگهبان تاریکی" اشاره کرد. از مهمترین جوایز کسب شده توسط نویسنده می توان از جایزه ادبی "اوراسیا" که شهریور 97 در کشور روسیه برگزار شد نام برد. " هشتمین دوره جایزه جلال" بخاطر مجموعه داستان نگهبان تاریکی، برگزیده دو دوره جایزه شهید "حبیب غنی پور" در سال های 1385 و 1386، برگزیده جایزه "مهرگان ادب" به خاطر باغ تلو سال  1386، جایزه "قلم زرین" در سال 85 و جایزه ادبی "اصفهان" بخاطر سه دختر گلفروش و برگزیده جایزه نویسندگان و منتقدان "مطبوعات"  برای رمان  گوساله سرگردان اشاره داشت. همپنین از مهمترین فعالیت های ادبی قیصری علاوه بر تدریس داستان نویسی و نویسندگی ، حضور و داوری در جشنواره های متعدد داستان کوتاه می باشد.

شرفی در ادامه به معرفی "الهام فلاح" منتقد برنامه پرداختند. فلاح متولد دوم اردیبهشت ۱۳۶۲ در بوشهر، و فارغ التحصیل رشته کامپیوتر گرایش سخت‌افزار نویسنده، روزنامه نگار و منتقد ادبی عرصه های ادبیات داستانی است. نوشتن را از سالهای کودکی با نشریه کیهان بچه‌ها آغاز کرد. اولین رمان او با عنوان زمستان با "طعم آلبالو" در سال ۱۳۹۱ منتشر گردید. در مراد ۹۵ رمان "خون‌مردگی"  برنده  جایزه ادبی پروین اعتصامی  و کاندید جایزه کتاب سال "شهید حبیب غنی پور" گردید. از دیگر آثار او می توان به مجموعه داستان " کشور چهاردهم" ، "سامار"، "همه دختران دریا" ، به "من نگاه کن" نام برد. فلاح علاوه بر حوزه بزرگسال در حوزه نوجوانان نیز فعالیت دارد. از آثار نوجوان وی می توان به باز نویسی "زال و رودابه" و " نفرین گربه" اشاره کرد.

در ادامه منتقد برنامه ، الهام فلاح بیانات مفصلی از شیوه داستان نویسی در این کتاب گفت. در ابتدا اشاره کرد که جشن همگانی مجموعه ای داستانی است شامل 16 داستان کوتاه و اینکه این داستان ها مربوط به یک دوره زمانی ثابت نیستند و هر یک در بازه های زمانی متفاوتی نوشته شده اند.

در باب مضمون داستان های کتاب اذعان داشت که قیصری مضامین متنوعی از جمله اساطیر، سوژه های دینی، باورهای بومی ایرانی و مسائل اجتماعی را دستمایه کار خود قرار داده است و در واقع در این مجموعه هر قصه جهان خاص خود را دارد.

فلاح درباره ترتیب چیدمان داستان درمجموعه داستان قیصری گفت :خواندن داستان ها به مثابه گذر از راهی تاریک است که در این راه رفته رفته با روبرو شدن با علائمی خاص نورهایی ظاهر می شوند و در انتهای راه به روشنایی می رسیم. این قیاس از آن جهت بود که  این مجموعه داستان ها در ابتدا دچار ابهاماتی بودند و رفته رفته در هر داستان خواننده به کشف هایی می رسد که او را در فهم بهتر داستان ها کمک می کند. در وا قع داستان به داستان راه روشن می شود.

فلاح در مباحثی دقیق تر به بازخورد تاثیر داستان ها در مخاطب اشاره کرد بدین شکل که به عقیده وی وجود عنصر " حیرت" که از مولفه های نظریه نقد "مکتب فرانکفورت " است از مقوله هایی است که در سرتاسر مجموعه وجود دارد. بدین معنا که خواننده در هر داستانی با حوادث و رویدادهایی مواجه می شود که او را در بهت و حیرت فرو می برد و در نهایت هم در همان تحیر باقی می ماند. این ویژگی در تمامی داستان های مجموعه جشن همگانی موج می زند، بخصوص داستان موسی دیگر، شر کامل، سفرنامه عیلامی و ... این نظریه در واقع به انسان مدرن امروز و بهت زدگی او در جایی میان زندگی سنتی و مدرن اشاره دارد. در ادامه منتقد برنامه ، به این نیز اشاره داشت که قیصری پس از انتشار مجموعه ها و رمان های متفاوت، در این مجموعه خود را رها و آزاد کرده وهر آنچه که از اساطیر و فولکلور و فرهنگ و عقاید ایرانی را در نظر داشته در داستان هایش بازگو کرده و در این راستا به این توجه نکرده است که مثلا اگر داستانهایش همانند رمان "سه کاهن" ترجمه شوند، مورد توجه نویسندگان غیر بومی قرار نمی گیرد. منتقد اذعان داشت که این موضوع  بعنوان ضعف بیان نشد بلکه از این جهت یادآوری شد که قیصری در این اثر تنها به " ایران" اندیشیده؛ توجه به باورهای قومی و مسائل خرافی، عقاید مذهبی و حتی معضلات محیط زیست که در داستان "سفرنامه عیلامی" که مربوط به خشک شدن زاینده رود است مبین این نکته است. 

فلاح دربیانات بعدی به عناصر داستان کوتاه و مینیمال پرداخت و اشاره داشت که داستان های قیصری در این مجموعه اگرچه با عنوان داستان کوتاه نامیده شده اما همگی دارای ویژگی های مینیمال هستند. چرا که اغب داستان ها قهرمانی ندارند، شخصیت پردازی ندارند، حادثه های دراماتیک ندارند و بیشترشان بیان یک وضعیت هستند برای " ایجاد سوال" در ذهن مخاطب. وی همچنین گفت داستان ها با وجود خصوصیات نامبرده همگی دارای نشانه ها و سیگماهای معناداری هستند. به طور مثال داستان سفرنامه عیلامی به خشک شدن و کم آب شدن زاینده رود اشاره دارد. و یا داستان "سنگ اقبال" به باور جن و پری، داستان "شیرین" به طور ضمنی به مقوله آسیب دیدگان جنگ می پردازد. در نهایت آنچه که از ویژگی های برجسته کتاب عنوان شد کشمکش زندگی مدرن و سنتی است.  منتقد در ادامه مباحثش به این نکته رسید که قیصری این مجموعه را برای راضی نگه داشتن  مخاطب و خواننده ننوشته است و از این رو باید گفت قیصری در این آثار خود را از همه قید و بندهای تعریف شده برای داستان و داستان کوتاه رها کرده است.

در بخش دیگر محمدرضا شرفی کارشناس برنامه از اعضا و حضار شرکت کننده خواست تا نظرات و سوالات خود را با منتقد و نویسنده در میان بگذراند. از اینرو اغلب شرکت کنندگان نظرات خود را بیان داشتند که از مهمترین آنها می توان از این موارد نام برد: سوال درباره علت انتخاب نام کتاب " جشن همگانی"، مناسبت طراحی روی جلد کتاب، وجود ابهام در شخصیت های داستان ها و در پایان دادن داستان ها و نیز چیدمان ترتیب داستان ها در کتاب و...

سپس مجید قیصری به اغلب این پرسش ها پاسخ دادند و درباره چیدمان داستان هایشان در مجموعه افزودند که همواره در این مورد بهترین داستانها را در اول، وسط و آخر کتاب  قرار می دهند. و سپس داستان های متوسط را در لابه لای این داستان های برتر قرار می دهند. و نیز در این راستا به کوتاهی و بلندی داستان ها نیز توجه دارند. مثلا در مجموعه داستان های ایشان چند داستان بلند به دنبال یکدیگر قرار نمی گیرند.

در انتها، جلسه با اهدای لوح تقدیر و هدایایی از سوی اداره کتابخانه های شهرستان ورامین به مدعوین ویژه جلسه، مراسم رونمایی و جشن امضا و همینطور پذیرایی از حضار پایان یافت.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: