کد خبر: 37556
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 25 مهر 1397 - 08:42

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برگزاری کلاس شاهنامه خوانی درکتابخانه علامه قطب الدین رازی ورامین

منبع : کتابخانه علامه قطب الدین رازی ورامین
  اولین جلسه کلاس شاهنامه خوانی با حضور اکرم باروطی مدرس و دانش آموخته رشته زبان و ادبیات فارسی و نیز شرکت اعضای فعال و علاقمند به ادبیات فارسی،  در کتابخانه علامه قطب الدین رازی ورامین برگزار گردید.
برگزاری کلاس شاهنامه خوانی درکتابخانه علامه قطب الدین رازی ورامین

 

به گزارش لیزنا، کلاس شاهنامه خوانی با هدف آشنایی هر چه بیشتر اعضا با شاهنامه فردوسی، خوانش صحیح و درک و تحلیل محتوای داستانها و آشنایی هر چه بیشتر علاقمندان با فرهنگ و زبان ادبیات فارسی هر هفته به مدت سه ماه و در نهایت 12جلسه توسط استاد زبان و ادبیات فارسی دکتر اکرم باروطی دانش آموخته آکادمی علوم کشور تاجیکستان در محل کتابخانه عمومی رازی برگزار می گردد.

در اولین جلسه دکتر باروطی ابتدا از حاضرین جلسه درباره نحوه تدریس شاهنامه نظر سنجی به عمل آوردند و در این نظر سنجی مشخص شد که با محور قرار دادن بهترین نسخه موجود از شاهنامه توسط مدرس، داستان هایی از شاهنامه انتخاب شود و در هر جلسه داستان های منتخب را ضمن خوانش متن، مورد تحلیل و نقد قرار دهند و به واکاوی سمبل ها و نمادشناسی این داستان ها بپردازند.

در ادامه مدرس جلسه به معرفی شخصیت فردوسی پرداختند از اینکه حکیم توس در چه دوره ای می زیسته و اهداف فردوسی از به نظم درآوردن شاهنامه چه بوده است. بخشی از نکات مهمی که از زندگی فردوسی بیان داشتند بدین شرح بود : " حکیم ابوالقاسم فردوسی شاعر قرن چهارم هجری بزرگترین حماسه سرای ادبیات فارسی و به گفته برخی منتقدین جهان می باشد. فردوسی از دهقانان و اصیل زادگان ایرانی بود که بزرگترین دغدغه اش همواره زنده کردن فرهنگ و زبان فارسی و ایرانی بود. در قرن های اول و دوم  ایران که  توسط اعراب مورد هجوم قرار گرفت همواره اصیل زادگان ایرانی سعی داشتند فرهنگ و رسوم ایرانی و پارسی را که رو به نابودی بود نجات دهند. اوج این تلاش ها در دوره طاهریان و سامانیان بود. در دوره فردوسی که مصادف بود با اواخر دوره سامانیان و  آغاز حکومت محمود غزنوی در غزنین نیز دهقانان و ایران دوستان در تلاش احیای زبان فارسی برآمدند. فردوسی در راه سرودن شاهنامه جز اینکه چیزی نزدیک به سی سال از عمر خود را صرف کرد بلکه برای سرایش شاهنامه همه ثروت و دارایی خود را نیز خرج نمود و به سرایش بزرگترین حماسه ایرانی دست زد. باروطی در ادامه گفت: داستانهای شاهنامه بر پایه منابع مکتوبی چون رساله های پهلوی و نیز شاهنامه ابومنصوری و آثار مذهبی ایرانی که فردوسی در آن زمان در دسترس داشته نوشته شده و همینطور بخش هایی از آن ها را از گزینه "تاریخ شفاهی" سروده است. بدین معنی که  فردوسی با مراجعه به اصیل زادگان و دهقانان داستان هایی که آنان نسل به نسل سینه به سینه حفظ کرده بودند را حتی از آنها خریداری می کرد.

فردوسی با این اثر به حفظ زبان و فرهنگ فارسی بعد از حمله اعراب بزرگترین خدمت را به فرهنگ و قومیت ایرانی کرد.

در ادامه وی به خصوصیات و ویژگی های شاهنامه فردوسی و نیز تعریف حماسه و  انواع حماسه ها در ایران و جهان پرداخت. وی در بیاناتش اظهار داشت که از مهمترین خصوصیات شاهنامه فردوسی زنده بودن این حماسه هست از این لحاظ که هنوز پس از گذشتن هزار سال از سرایش آن همچنان " زبان فارسی" رایج است و این در دیگر حماسه های جهان دیده نمیشود مثلا حماسه ایلیاد و اودیسه هومر به زبان یونانی باستان است، که امروزه این زبان منسوخ شده و یا حماسه مهابهارتای هندی به زبان سانسکریت است که این زبان امروزه کاربردی ندارد. در نتیجه از مهمترین ویژگی های شاهنامه فردوسی پویا بودن آن است و اینکه هرگز رنگ کهنگی بر آن نمی نشیند. باروطی همچنین به اخلاقی بودن این اثر حماسی اشاره کرد و گفت هیچ اثر حماسی در دنیا مانند شاهنامه نماد اخلاق مداری نیست. چنانچه شاهدیم که در برخی آثار حماسی جهان مسائلی از بی اخلاقی وجود دارد. سپس در اشارات دیگری به انواع حماسه ها پرداختند و گفتند حماسه ها بر دو نوع هستند حماسه های طبیعی و حماسه های مصنوعی. در تعریف حماسی توضیح دادند که این نوع داستان ها بر اساس واقعیت های اسطوره ای و تاریخی سروده شده و هرگز شاعر و سراینده دخل و تصرفی در واقعیتها ندارد و اینکه این نوع حماسه ها همواره دارای پهلوانانی هستند که دارای خرق عادت هستند. و در تعریف حماسه های مصنوعی نیز اشاره داشتند که در این نوع حماسه ها همواره شاعر به ساختن داستان ها و رویداها می پردازد و در این نوع حماسه واقعیت جایی ندارد و همه چیز ساختگی و خیالی است.

وی درباره محتوای شاهنامه نیز بیان داشتند که این اثر دارای سه بخش است که بخش اول به دوره اساطیری ایران مربوط است و بخش دوم به دوره پهلوانی و بخش سوم بخش های تاریخی است. در دوره اساطیری و پهلوانی زمان و مکان دقیقی را نمی توان برای آن قائل شد چون تاریخ مدونی در دسترس نیست؛ اما در بخش تاریخی اسناد و کتیبه هایی از آن دوران باقی مانده که بر واقعی بودن داستان های شاهنامه شکی باقی نمی گذارد.

در میان بحث و تبادل نظر شرکت کنندگان، حاضرین به عبارت" شاهنامه آخرش خوش است" اشاره کردند و از مدرس خواستند توضیحی درباره این مثل معروف بدهند، دکتر باروطی در توضیح این مثل گفتند از آنجا که شاهنامه با پایان یافتن مرگ یزگرد سوم پایان یافته و پس ازآن اعراب به ایران سیطره پیدا کردند این در واقع از ناراحتی ها و ناکامیهای ایرانیان در طول تاریخ به شمار می آید، و فردوسی نیز به این ناکامی بیشتر از هر کس دچار بوده و پس از مرگ یزدگرد دیگر شاهنامه را ادامه نداده است. و اینکه این بیت در واقع دارای نوعی "پارادوکس" است که به عنوان طنزی تلخ در بین عموم رواج پیدا کرده است. چرا که در واقع شاهنامه پایانش خوش نیست پایانش تلخ است.

شرکت کنندگان همچنین به داستانهایی از شاهنامه که خوانده اند و با آن آشنا هستند اشاراتی داشتند.

در انتها مدرس کلاس با جمع بندی مطالب خود در باب حماسه ،شاهنامه و فردوسی از حضار دعوت کردند تا بخش هایی از شاهنامه فردوسی را بخوانند.

گفتنی است کلاس شاهنامه خوانی با هدف آشنایی هر چه بیشتر اعضا با شاهنامه فردوسی، خوانش صحیح و درک و تحلیل محتوای داستانها و آشنایی هر چه بیشتر علاقمندان با فرهنگ و زبان ادبیات فارسی هر هفته روزهای دوشنبه ساعت 16 باحضور استاد زبان و ادبیات فارسی اکرم باروطی دانش آموخته آکادمی علوم کشور تاجیکستان وعلاقمندان در محل کتابخانه عمومی رازی برگزار می گردد.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: