به میزبانی استان یزد
ششمین نشست کارشناسان منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد

به گزارش لیزنا، نشست دو روزه کارشناسان منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی و امین متولیان، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد در مجتمع رفاهی فرهنگیان یزد برگزار شد.

در این نشست که روزهای 13 و 14 آبان برگزار شد، سیدباقر میرعبداللهی، مدیرکل تأمین منابع نهاد در جمع همکاران استانی خود به بیان اولویت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی در حوزه ارزیابی و تأمین منابع کتابخانه‌ها پرداخت.

وی در این نشست گفت: تلاش کارشناسان منابع باید در این جهت باشد که با بهره‌گیری از ابزارهای ترویج و معرفی کتاب، رفتارِ خواندن در مخاطبان شکل بگیرد.

میرعبداللهی تصریح کرد: مشکل امروز کتابخانه‌ها، کمبود منابع نیست، بلکه عدم شناخت صحیح مخاطبان از منابع سودمند موجود در کتابخانه‌ها معضلی که با آن مواجه هستیم و باید تلاش کنیم داشته‌های کتابخانه‌ها را به نحو صحیح مدیریت و به اعضا و مخاطبان معرفی کنیم.

وی نقش کارشناسان منابع را فراتر از کتابدار و کارشناس اداری دانست و خاطرنشان کرد: کارشناس منابع باید به معنای واقعی فردی کتابخوان، کتاب‌شناس و ارزیاب کتاب باشد تا بتواند به همکاران خود و اعضای کتابخانه مشاوره صحیحی در خصوص منابع موجد بدهد.

وی همچنین از همکاران خود خواست با حضور و بازدید مستمر از کتابخانه‌ها، مشکلات کتابخانه در حوزه منابع را از نزدیک رصد کنند.

گفتنی است در این نشست معاونان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز به عنوان میهمانان ویژه نشست به ایراد سخن پر داختند.

رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیز در ابتدای این نشست دو روزه با عرض خیرمقدم به معاونان نهاد، مدیرکل و کارشناسان منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ابراز امیدواری کرد اینگونه نشست‌ها بتواند به تعالی این نهاد فرهنگی و ارتقای سطح کیفی کتابخانه‌های عمومی کمک کند.

رونمایی از کتاب «رسانه و فرهنگ وقف در ایران» نوشته سید امیر زکی‌پور از کارشناسان اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد، یکی دیگر از برنامه‌های روز نخست ششمین نشست کارشناسان منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بود.

کارشناسان منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور همچنین در پایان روز نخست نشست خود با حضور در کتابخانه عمومی وزیری یزد، از بخش‌های مختلف این کتابخانه دیدن کردند.