کد خبر: 37694
تاریخ انتشار: یکشنبه, 20 آبان 1397 - 14:56

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

تخصیص ۷ میلیارد ریال برای تکمیل کتابخانه های مناطق محروم در خوزستان

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان
استاندار خوزستان از تخصیص ۷ میلیارد ریال برای تجهیز و تکمیل پروژه های عمرانی کتابخانه های عمومی در مناطق محروم ملاشیه، منبع آب، حمیدیه و کارون از اعتبارات شورای اجتماعی کشور خبر داد.
تخصیص ۷ میلیارد ریال برای تکمیل کتابخانه های مناطق محروم در خوزستان

 به گزارش لیزنا، چهارمین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی این استان به ریاست غلامرضا شریعتی، استاندار تشکیل شد.

شریعتی در این جلسه اظهار داشت: ۷ میلیارد ریال اعتبار از شورای اجتماعی کشور برای تکمیل کتابخانه شهدای مدافع حرم منبع آب، ملاشیه اهواز، صلیحه شهرستان باوی، دهکده حمیدیه و کتابخانه مرکزی کارون در نظر گرفته شده است.

استاندار خوزستان از مطالعه به عنوان موتور محرک پیشرفت در جامعه یاد کرد و گفت: مطالعه جامعه را به سمت تعالی و رشد سوق می دهد؛ لازمه ایمن شدن برای حفظ استقلال و ایستادن در مقابل استکبار این است که توسعه از درون تعریف شود. توسعه نیازمند نگاه به درون است و ارتقای همه جانبه و توسعه متوازن فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نیز با نگاه به درون محقق خواهد شد. توسعه یک جامعه از تفکر سرچشمه می گیرد و تفکر و اندیشه بدون مطالعه راهی به جایی نخواهد برد.

غلامرضا شریعتی افزود: مطالعه، موتور محرکی برای پیشرفت جامعه است؛ باید شرایط را برای مطالعه فراهم و در عین حال بُعد فرهنگی و زیرساختی آن را تامین و تقویت کنیم. در این راستا فعالیت اداره کل کتابخانه های عمومی در راستای احداث و توسعه کتابخانه در نقاط مختلف استان خصوصا در مناطق کم برخوردار، کار ارزشمندی است.

شریعتی بر لزوم فراهم کردن شرایط متناسب با نیاز های روز در حوزه مطالعه تأکید کرد و گفت: همیشه نیاز روز جوانان باید مدنظر باشد و باید کتابخانه به یک محیط جذاب تبدیل شود و این تنها زمانی محقق می‌شود که غذای روحشان را در کتابخانه‌ها پیدا کنند.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه رفتار و کردار اجتماعی تابعی از مطالعه مفید است، تصریح کرد: استفاده از امکانات برابر برای مطالعه، آموزش و بهره مندی از حوزه کتابخوانی در مناطق محروم می تواند از به وجود آمدن مشکلات و آسیب های اجتماعی جلوگیری کند.

وی افزود: بودجه ای حدود ۷ میلیارد ریال را برای مناطق محروم ملاشیه، منبع آب، حمیدیه و کارون در نظر گرفته‌ایم که در جهت تجهیز کتابخانه‌ها در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

 منصور کوهی رستمی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان در ادامه با اشاره به برگزاری چهارمین جلسه انجمن‌ کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان، اظهار داشت: شعار بیست و ششمین دوره هفته کتاب، «حال خوش خواندن» است؛ ویژه برنامه هایی در سه سطح کتابخانه، شهرستان و استان تدوین شده است که با مدیریت مجموعه کتابداران ، ۷۸۶ برنامه کتاب محور برگزار خواهد شد.

برپایی ۱۳ نمایشگاه فروش کتاب و محصولات فرهنگی در شهرستان های استان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با بیان این‌که برپایی ۱۳ نمایشگاه کتاب در سطح شهرستان ها برنامه‌ریزی شده که مهم‌ترین آن ها در کتابخانه مرکزی استان خواهد بود.

وی با اشاره به برگزاری سمینار مطالعه، حافظه و یادگیری برای عموم، بیان کرد: در بیست وششمین دوره هفته کتاب، دو سمینار با موضوع مهارت های مطالعه در کتابخانه مرکزی در روز ۲۴ و ۲۵ آبان برگزار می شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان با اشاره به برگزاری برنامه شبانه کتاب و کودک، ادامه داد: این برنامه استانی در پارک سعدی و محدوده گلستان اهواز، شامگاه ۲۳ آبان ماه با مشارکت شهرداری اهواز و کانون پرورش فکری کودک و نوجوان استان برگزار می‌شود.

کوهی رستمی عنوان کرد: برخی از کتابخانه‌های استان خوزستان از لحاظ ساختمانی صد در صد تکمیل شده اما از لحاظ زیرساخت‌های آب، برق و دسترسی مشکل دارند.

افتتاح ۲ کتابخانه در هفته کتاب ۷ کتابخانه تا پایان سال جاری

وی بیان کرد: پروژه کتابخانه منبع آب با ۷۵۰ متر زیربنا و زیرساخت‌های استاندارد و کتابخانه ملاشیه در مساحت ۷۵۰ متری در آینده نزدیک افتتاح می‌شوند و یک کتابخانه دیگر نیز در روستای صلحیه شهرستان باوی به بهره‌برداری می‌رسد. مدیرکل کتابخانه های عمومی استان خوزستان ادامه داد: ۷ کتابخانه عمومی در مناطق مختلف استان در حال ساخت است که تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می رسد.

شهاب صدیقی، مدیرکل امور شهری استانداری خوزستان گفت: کتابخانه های در حال احداث باید طراحی شاخصی داشته باشند تا بتوان از آنها به عنوان المان استفاده کرد.

شهاب صدیقی اظهار کرد: ساختمان کتابخانه های احداثی در نقاط مختلف شهرها باید معماری زیبایی داشته باشد؛ کتابخانه در برخی کشورها یکی از المان های کارت پستالی محسوب و مشوقی برای حضور افراد در این مراکز است. وی افزود: پیشنهاد می شود از نظام مهندسی و معماران پیشکسوت برای طراحی کتابخانه های در حال ساخت کمک بگیریم.

مدیرکل امور شهری استانداری خوزستان گفت: بر اساس محاسبات انجام شده باید در سال حداقل پنجاه میلیارد ریال و حداکثر ۸۵ میلیارد ریال وصولی برای کتابخانه ها داشته باشیم. صدیقی تصریح کرد: در حال حاضر ۶۰ درصد بودجه شهرداری ها از محل ارزش افزوده تأمین می شود که پرداخت بودجه کتابخانه ها از این محل مستلزم بخشنامه ها و دستورالعمل های خاص از نهادهای اقتصادی ذیربط است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: