تقدیر از مدرسان سومین دوره «مدرسه جهادی خواندن»

 

به گزارش لیزتا، مراسم تقدیر از مدرسان سومین دوره «مدرسه جهادی خواندن» دوشنبه ۱۲ آذر، با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد، امین متولیان معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد، اسماعیل شفاعی، معاون اداری و مالی نهاد، هادی امیری، مدیرکل عمرانی نهاد و همچنین جواد محقق، محمد حسین صلواتیان، عصمت گیویان، علی افسری، حمیدرضا داداشی، مریم زندی، زهرا شعبان شمیرانی، محمد درویش‌زاده، پریسا سندسی، نرجس حسین‌زاده بحرینی، کاظم رستمی و حامد محقق از مدرسان این دوره، برگزار شد.

 برداشتن سومین گام از یک فعالیت جهادی

در ابتدای این مراسم کاظم رستمی، مجری طرح «مدرسه جهادی خواندن» با گرامیداشت یاد مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد، گفت: برگزاری سومین دوره «مدرسه جهادی خواندن» به نوعی دوره تکمیلی این طرح محسوب می‌شود، چرا که این دوره حاصل مجموعه اقداماتی است که ذیل این طرح از فروردین ماه سال جاری در منطقه بشاگرد اجرایی شد. اقدامی که در گام اول با بیش از ۳۰۰ نفر در این منطقه آغاز شد و در دوره تکمیلی خود با ۱۳ نفر ادامه پیدا کرد.

وی افزود: در دوره سوم این طرح نیز استادان و مدرسان برجسته کشور در حوزه‌های مختلفی چون داستان‌نویسی، شعر، نقاشی، صنایع دستی، کتابخوانی، عکاسی و همچنین مشاوره اجتماعی حضور داشتند که برخی از این عزیزان برای چندمین بار در بشاگرد حضور پیدا کردند و امیدواریم که حاصل این فعالیت با اجرای برنامه‌هایی ویژه در ایام دهه فجر در بشاگرد ثمرات بیشتری داشته باشد.

 تعمیم طرح «حسینیه مدرسه» به ساخت و سازهای بشاگرد

جواد محقق، مدرس شعر در سومین دوره مدرسه جهادی خواندن، با اشاره به لزوم توجه به بعد اقتصادی و درآمدزایی آموزش‌های ارائه شده در این دوره، گفت: همواره تأکید داشته‌ام که آموزش‌های ارائه شده در این دوره‌ها باید به گونه‌ای باشد که افراد تحت آموزش را علاوه بر توانمندی در آن حوزه خاص، به توانمندی اقتصادی نیز برساند، به طوری که این افراد بتوانند مهارت خود کسب درآمد کنند.

وی همچنین با بیان تجربه‌ای از فعالیت‌های جهادی در دوران پس از انقلاب، گفت: با توجه به اینکه در گذشته طرح «حسینیه مدرسه» را برای برخی مناطق در خراسان پیاده‌سازی کردیم، پیشنهاد می‌کنم در ساخت و سازهای مورد نظر در مناطقی مانند بشاگرد و سایر مناطق محروم، این طرح مورد توجه قرار گیرد تا اماکن ساخته شده، قابلیت فعالیت‌های چند منظوره در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و مذهبی را داشته باشد تا به این صورت هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود و هم بهره‌وری بیشتری از این اماکن صورت گیرد.

ضرورت برنامه‌ریزی آموزشی بلند مدت و نظام‌مند

محمد حسین صلواتیان، مدرس نقاشی در این دوره، با اشاره به وجود استعدادهای هنری بسیار در منطقه بشاگرد گفت: به نظر می‌رسد برای شکوفایی استعدادهای موجود و پرورش آنها، نیاز به تدوین دوره‌ای نظام‌مند و بلند مدت، برای رسیدن به اهداف مورد نظر دارد. همچنین در کنار استعداد نقاشی، این منطقه استعداد بومی نابی در حوزه سرود دارد که هنوز دچار استحاله نشده و می‌توان با ایجاد زیرساخت‌هایی مانند استودیوی صدا، از آن در حوزه سرود استفاده کرد و این استعداد را نیز پرورش داد.

عصمت گیویان، مدرس داستان‌نویسی در این دوره نیز گفت: برای من بسیار جالب توجه بود که چه استعدادهای عجیبی در این منطقه در حوزه‌های مختلف به خصوص داستان‌نویسی حضور دارند که برگزاری این دوره باعث جاری شدن آن شد و نگذاشت که این استعدادها مانند مرداد راکد بماند. استفاده از ظرفیت‌ها و هنرهای بومی مانند حصیربافی، نقاشی روی سنگ و غیره، در آموزش‌های صورت گرفته، نمونه یک اقدام جهادی بود که می‌توان مجموع این اقدامات را در ادامه حرکت جهادی مرحوم حاج عبدالله والی دانست.

 تلاش برای انتشار اولین روزنامه داخلی بشاگرد

در ادامه زهرا شعبان شمیرانی، مدرس حوزه روزنامه‌نگاری در این دوره عنوان کرد: با توجه به وجود محرومیت‌ها و همچنین حساسیت‌های موجود در منطقه بشاگرد در این موضوع، چگونگی انعکاس رسانه‌ای وضعیت منطقه بشاگرد، موضوع مهمی است که باید برای آن تعیین تکلیف شود تا بتوان اخباری خدمت‌رسان بر اساس ملاحظات موجود برای مردم منطقه منتشر شود. بچه‌های بشاگردی به نوعی استعداد خالص هستند. در این دوره بنا شد تا اولین روزنامه داخلی بشاگرد توسط این بچه‌ها منتشر شود.

پریسا سندسی، مدرس حوزه نقاشی در این دوره نیز با اشاره به تولید آثاری قابل توجه توسط کودکان بشاگردی در این دوره، گفت: به نظر می‌رسد برنامه‌های درنظر گرفته شده برای کودکان بشاگردی در این طرح، برای یک دوره عملی و هنری، بسیار کوتاه و فشرده است که می‌توان ساز و کاری برای ایجاد دوره‌های بلند مدت در این منطقه درنظر گفت. همچنین درکنار آموزش‌های صورت گرفته می‌توان برای گسترش تولیدات هنری بومی این منطقه که نیاز به آموزش ندارد، برنامه‌ای در نظر گفت تا بتوان ظرفیت‌های بومی منطقه را نیز در فعالیت‌های هنری تقویت کرد.

توجه به استعداد های بومی بشاگرد در حوزه صنایع دستی

علی افسری، کتابدار و مدرس حوزه کتابخوانی در این دوره نیز با اشاره به تأثیرات فعالیت‌های کتابخانه‌ای در مناطق محروم، گفت: با وجود اینکه در بشاگرد هم کتابخانه، هم کتاب و هم کتابدار وجود دارد، اما فعالیت‌های کتابخانه‌ای و ارائه خدمات فرهنگی در حد مورد انتظار نیست. می‌توان با تمرکز بر این موضوع و بررسی ابعاد فنی آن، نسبت به ارتقاء و گسترش خدمات کتابخانه‌ای و ایجاد اراتباط موثر میان کتابخانه و دانش‌آموزان، به خصوص دانش‌آموزان دختر، اقدام کرد.

 محمد درویش‌زاده، عکاس سومین دوره مدرسه جهادی خواندن، با اشاره به حضور در روستاهای مختلف منطقه بشاگرد گفت: با وجود وضعیت سخت اقتصادی در این روستاها، استعداد عجیبی در حوزه صنایع دستی میان مردمان این منطقه وجود دارد و با وفور مواد اولیه این صنایع، محصولات بی‌نظیری تولید می‌کنند که می‌توان با مشارکت دستگاه‌های دیگر زمینه بازاریابی و رونق اقتصادی این مناطق را فراهم کرد.

لزوم تقویت کارگروهی در میان فراگیران بشاگردی

نرجس حسین‌زاده بحرینی، سرپرست گروه مشاوره در سومین دوره مدرسه جهادی خواندن نیز با اشاره به لزوم تقویت روحیه کار گروهی در میان کودکان، نوجوانان و جوانان بشاگردی، گفت: بر اساس موارد بسیار مشهودی که در مشاوره‌های صورت گرفته با آن روبه‌رو بودیم، پیشنهاد می‌کنم که در برنامه‌ریزی‌های پیش رو برای ادامه این طرح در بشاگرد، جنبه‌های رقابتی میان بچه‌ها حذف شوند.

وی در این باره توضیح داد: متأسفانه تصور شکل‌گرفته در میان بچه‌های این منطقه به گونه‌ای است که برای رهایی از عنوان محرومیتی که تصور می‌کنند به آنها دوخته شده، باید به شدت با یکدیگر رقابت کنند تا جایی که این رقابت حتی در میان دوستان صمیمی نیز شکل ناسالم به خود می‌گیرد. بر این اساس پیشنهاد ما تدوین برنامه‌هایی با تقویت روحیه جمعی و کار گروهی در بشاگرد است.

برگزاری نمایشگاه کتاب با ارائه بن خرید کتاب

حمیدرضا داداشی، مدرس داستان‌نویسی در این دوره نیز، با تحسین استعدادهای کشف شده در این حوزه، گفت: در کلاس ۲۵ نفره داستان‌نویسی ما، ۲۵ داستان که البته برخی از آنها خاطره هستند، ارائه شده که همگی قابلیت انتشار در رسانه‌ها را دارند. در حال حاضر نیز کارهای حروفچینی آنها نیز انجام شده  و پس از ویرایش و اضافه کردن توضیحات و مشخصات این بچه‌ها به آثارشان، آنها را منتشر خواهیم کرد.

وی همچنین برگزاری نمایشگاه کتاب برای اهالی بشاگرد و ارائه بن کارت خرید کتاب به آنها برای انتخاب  کتاب بر اساس میل و سلیقه خودشان را از دیگر اقدامات فرهنگی موثر در این منطقه دانست.

تشریح روند بازسازی کتابخانه‌های بشاگرد

هادی امیری، مدیرکل عمرانی نهاد با ارائه گزارشی از روند احداث کتابخانه عمومی خمینی‌شهر، گفت: کتابخانه خمینی‌شهر در مرحله طراحی است و مدرسه و سالن اجتماعات در دو فاز توسط اداره کل عمرانی نهاد طراحی می‌شود. روز گذشته با دستور دبیرکل محترم نهاد و همراهی معاون مالی و اداری، ۱۶۸ میلیون تومان بابت بازسازی و بازگشایی کتابخانه مولکن تأمین اعتبار شد؛ همچنین مجوزهای کتابخانه وی هم صادر شده و در حوزه عمرانی کارها صورت گرفته و در حال حاضر در مرحله تجهیز قرار دارد و ان‌شاءالله این دو کتابخانه تا دهه فجر به بهره‌برداری خواهند رسید.

 ضرورت اقدامات جهادی در سایر شهرهای بشاگرد

امین متولیان معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد نیز در این مراسم با اشاره به انجام شدن مقدمات ثبت گروه جهادی توسط مدرسان حاضر در این دوره، گفت: به همت جناب آقای رستمی، مجری طرح مدرسه جهادی خواندن، منطقه‌ای با نام هشت‌بندی در شهرستان میناب شناسایی شد که با بیش از ۵۰ هزار نفر جمعیت، فاقد کتابخانه است و علاوه بر نیازهای زیرساختی، با نیازهای جدی در حوزه فرهنگ روبه‌رو است که ظرفیت پیاده‌سازی فعالیت‌ها و تجارب بشاگرد در آن وجود دارد.

 تدارک ویژه برنامه‌های فرهنگی برای بشاگرد در نوروز ۹۸

در ادامه این مراسم علیرضا مختارپور، با تقدیر از فعالیت‌های صورت گرفته در سومین دوره مدرسه جهادی خواندن، بر پیگیری اجرای توافقات صورت گرفته در دوره‌های پیشین این طرح تأکید کرد و گفت: تولید ویژه‌نامه‌ فعالیت‌های مدرسه جهادی بشاگرد در رسانه‌ها، اجرای طرح کارت‌پستال از نقاشی‌های هنرجویان بشاگردی، راه‌اندازی یک نشریه‌ در بشاگرد از جمله این طرح‌ها بوده است که برخی از آنها در مرحله اجرا هستند.

دبیرکل نهاد با تأکید بر لزوم تدارک ویژه برنامه‌های فرهنگی در ایام نوروز سال ۹۸ در بشاگرد، افزود: بر اساس تجربه‌ای که از برگزاری این سه دوره مدرسه جهادی خواندن حاصل شده است، باید برای انجام برنامه‌ها و طرح‌هایی در ایام نوروز سال ۱۳۹۸ در این شهرستان اقدام کنیم.

وی با اشاره به وجود برخی جاذبه‌های گردشگری در منطقه بشاگرد، گفت: می‌توان زمینه حضور گردشگر و در ادامه فروش صنایع دستی و محصولات بومی در این منطقه را فراهم کرد که این موضوع می‌تواند به رونق اقتصادی منطقه نیز منجر شود. ضمن اینکه به مشارکت طلبیدن سازمان‌ها و نهادهای دیگر مانند کمیته امداد، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، بنیاد برکت و ... و همراه کردن آنها در کارهای اجرایی صورت گرفته، می‌تواند در این مسیر بسیار راهگشا باشد.

ادامه این مراسم نیز با تقدیر از مدرسان سومین دوره «مدرسه جهادی خواندن» به عنوان دوره تکمیلی این طرح، همراه بود که در آن جواد محقق، محمد حسین صلواتیان، اسماعیل امینی، عصمت گیویان، علی افسری، حمیدرضا داداشی، مریم زندی، زهرا شعبان شمیرانی، محمد درویش‌زاده، پریسا سندسی، نرجس حسین‌زاده بحرینی، کاظم رستمی و حامد محقق از سوی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مورد تقدیر قرار گرفتند.