کد خبر: 37900
تاریخ انتشار: یکشنبه, 02 دی 1397 - 11:23

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

چهارمین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی سلطانیه استان زنجان

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی زنجان
 در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان سلطانیه، شرایط فرهنگی شهر سلطانیه به عنوان پایتخت کتاب ایران بررسی شد.
چهارمین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی سلطانیه استان زنجان

به گزارش لیزنا، چهارمین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان سلطانیه با موضوع برنامه ریزی برای معرفی شهر سلطانیه به عنوان پایتخت کتاب ایران به ریاست حسین رحمانی هزاررود، فرماندار سلطانیه و با حضور امیرعلی نیکبخش، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان؛ سلمان مجردی، بخشدار باغ حلی؛ حمید مجتهدی، رئیس شورای شهر سلطانیه؛ مهدی زمانی، رئیس آموزش و پرورش سلطانیه؛ هرمز رحمتان، رئیس دانشگاه پیام نور شعبه سلطانیه؛ جواد سلیمی، رئیس اداره کتابخانه های عمومی سلطانیه وجمعی از اعضای شوراهای اسلامی و دهیاران در محل فرمانداری شهرستان سلطانیه برگزار شد.

 حسین رحمانی، فرماندار شهرستان سلطانیه با اشاره به جایگاه فضای مجازی در گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی بیان داشت: باید از هر فرصت و ظرفیتی برای توسعه کتابخوانی بهره برد و بی تردید کاندید شدن شهر سلطانیه برای پایتختی کتاب ایران این فرصت مغتنم را برای توجه بیشتر به مقوله کتاب ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به لزوم هم افزایی و مشارکت فعال همه دستگاه های اجرایی سلطانیه بر عملیاتی کردن طرح معرفی شهر سلطانیه به عنوان پایتخت کتاب ایران تاکید کرد.

رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان سلطانیه، اشاعه دهندگان فرهنگ کتابخوانی را در عصر تکنولوژی تاثیر گذار دانست و گفت: بایستی از نقش ایجابی فرهنگ کتاب و کتابخوانی در مدیریتهای نوین بهر برد چرا که با وجود چنین ظرفیت هایی می توان سرمایه گذاری های چشمگیری را در حوزه توسعه یافتگی فکری و درنتیجه تربیت نیروهای انسانی کارآمد و فرهنگ دوست عملیاتی کرد.

فرماندار سلطانیه اظهار داشت: فرهنگسازی کتابخوانی و مطالعه می تواند از سطح مدیران رده بالا آغاز شود و به مرور بین کارکنان و خانواده های ایشان تسرّی پیدا کند.

رحمانی همچنین به بهره گیری از ظرفیت دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها در توسعه و تعمیق فرهنگ کتاب و کتابخوانی تاکید کرد.

نماینده عالی دولت در شهرستان سلطانیه یکی از نشانه های توسعه یافتگی کشور را میزان سرانه مطالعه دانست و گفت: تازمانی که شاخص های کتابخوانی به حدنصاب قابل قبولی نرسد نمی توان پیشرفتهای چشمگیر در عرصه های مختلف را انتظار داشت.

این مقام مسئول وضعیت شهرستان سلطانیه را به لحاظ شاخص های کتاب و کتابخوانی ارزشمند و مطلوب دانسته و اظهار داشت: وضعیت خوب مطالعه در این شهرستان نشانگر وجود مردمان با فرهنگ و اهل مطالعه در این خطّه تاریخی است.

در ادامه جلسه نیز نیکبخش، مدیر کل کتابخانه های عمومی استان با اشاره به برگزاری شایسته گرامیداشت هفته کتاب در آبان ماه سالجاری، گزارش مختصری از فعالیت ها و عملکرد کتابخانه های عمومی ارائه داد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان با بیان اینکه امسال برای پنجمین سال متوالی جشنواره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران، روستاها و عشایر دوستدار کتاب برگزار می شود اظهار داشت: سلطانیه پیشینه فرهنگی و باستانی دیرینه ای دارد و از لحاظ شاخص های کتابخوانی نیز در وضعیت مطلوبی است. عضویت ۱۸درصد جمعیت سلطانیه در کتابخانه های عمومی و اجرای طرح های خلاقانه در این حوزه موجب شده است که این شهر حائز کاندیداتوری پایتخت کتاب ایران گردد و روستای ویر نیز با توجه به شاخص بالای عضویت به عنوان روستای دوستدار کتاب معرفی خواهد شد.

وی ادامه داد: در این راستا استفاده از ظرفیت تمامی دستگاه های اجرایی شهرستان، مشارکت شهرداری در راستای تبلیغات محیطی و شاداب سازی فضاهای شهری با محوریت کتاب، حضور فعّال و حمایت بی دریغ دستگاههایی همچون آموزش و پرورش، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، اصناف، تبلیغات اسلامی، شورای شهر و سایر دستگاههای فعال فرهنگی را لازم و ضروری برشمرد

در ادامه جلسه نیز سلیمی، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان سلطانیه با اشاره به وجود ۸ باب کتابخانه عمومی با مجموع  ۵۲۰۰ نفر عضو فعّال در شهرستان بیان داشت: ۱۸ درصد جمعیت شهرستان عضو کتابخانه های عمومی هستند که این رقم بالاتر از میانگین استانی و کشوری است.

گفتنی است: طرح پایتخت کتاب ایران طرحی است که بر مبنای آن هر سال شهری به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب می شود اجرای طرح های خلاقانه، گسترش ترویج مطالعه و کتاب و کتابخوانی، استفاده از ظرفیت دستگاههای فرهنگی و توجه به آیین های بومی و محلی از اهداف این طرح می باشد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: