کد خبر: 37910
تاریخ انتشار: دوشنبه, 03 دی 1397 - 09:52

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

با حضور دبیرکل، معاونان و مدیران کل نهاد کتابخانه ها

مراسم تکریم و معارفه ذیحساب و مدیرکل امورمالی نهاد برگزار شد

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
 طی  مراسمی با حضور دبیرکل، معاونان و مدیران کل نهاد، ضمن تقدیر از فعالیت‌های اعظم رشیدی، فرشته اولیاء زاده به عنوان ذیحساب و مدیرکل امور مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور معرفی شد.
مراسم تکریم و معارفه ذیحساب و مدیرکل امورمالی نهاد برگزار شد

به گزارش لیزنا، مراسم تکریم و معارفه ذیحساب و مدیرکل امورمالی نهاد، یکشنبه ۲ دی، با حضور علیرضا رضوان پور، معاون اداره کل نظارت بر ذیحسابی‌های وزارت امور اقتصاد و دارایی، عباس ملا، ذیحساب سازمان زمین‌شناسی، صدرالدین میرزایی، ذیحساب سازمان هواشناسی و همچنین علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد، اسماعیل شفاعی، معاون اداری و مالی، مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی، محمدهادی ناصری، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل، امیر جهانگیری، مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی، عباس نعمتی، مدیرکل حراست، حسام قربانعلی مدیرکل امور مجلس و استان‌ها و محمد جوهرچی، مدیرکل پژوهش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، برگزار شد.

چالش تکیه بر درآمدهای ناپایدار در نهاد

علیرضا مختارپور در این مراسم با اشاره به جوان بودن نهاد و همچنین مدیران و کارکنان آن گفت: با اینکه کتابخانه‌های عمومی در ایران ظاهرا از سال ۱۳۴۴، بیش از ۵۰ سال سابقه قانونی دارد، اما آغاز به کار نهاد در شکل جدید خود که با قانون مجلس شورای اسلامی و آیین نامه اجرایی دولت آغاز به کار کرد، به سال ۱۳۸۶ مربوط می‌شود. از این جهت نهاد به لحاظ قانونی، رسمی و تشکیلاتی، یک نهاد جوان است و کارکنان و کتابداران و همچنین اغلب مدیران نهاد نیز از جوانان هستند.

وی افزود: در قانون برای درآمدهای نهاد عمدتا بر درآمدهای ناپایدار تکیه شده و علی رغم تصریح قانون بر پرداخت نیم درصد از درآمد شهرداری‌ها، تا سال ۱۳۹۲ این پرداخت صورت نمی‌گرفته که در ادامه از سال ۱۳۹۳ با تصویب ماده ۶۴ الزامی فراهم شد تا این درآمد تحقق یابد.

عدم تناسب انتظارات و اعتبارات در نهاد

دبیرکل نهاد با اشاره به عدم تناسب اعتبارات نهاد و انتظارات از نهاد گفت: نهاد سازمانی است که از یک طرف تمام مسئولان نظام از بالاترین رده تا نمایندگان مجلس، دولت، استانداران، فرمانداران، شوراهای شهر، شوراهای روستا، همه تقاضا دارند که گسترش پیدا کند؛ چرا که طبق استانداردهای معمول باید بیش از ۱۵ هزار کتابخانه عمومی در کشور داشته باشیم، در حالی که این عدد امروز به ۳هزار و ۴۰۰ کتابخانه می‌رسد. یعنی به عبارت دیگر ما به ۱۲ هزار کتابخانه عمومی دیگر نیاز داریم که این تعداد یعنی جذب تعداد بسیاری همکار کتابدار و اعتباراتی بیشتر برای توسعه و نگهداری فضاهای کتابخانه ای. اما از سوی دیگر هیچ پیش‌بینی و فکر اساسی برای تامین این اعتبارات در قانون نشده است.

مختارپور تصریح کرد: امروز نهاد در حالی روزانه با سه درخواست برای تاسیس کتابخانه جدید روبه‌رو است که هیچ پیش بینی خاصی برای تأمین بودجه و امکانات این انتظارات وجود نداشته است. جالب است بدانید که بر اساس این قانون در سال ۱۳۴۴ یک و نیم درصد درآمد شهرداری‌ها به کتابخانه‌های عمومی اختصاص پیدا می‌کرد که در قانون ۱۳۸۴ این عدد به نیم درصد تبدیل شد؛ آن هم نیم درصدی که تا سال ۹۳ نیز پرداخت نمی‌شد.

وی در ادامه با اشاره به شبکه گسترده کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور، گفت: نهاد از روستاهای مرزی تا کلان‌شهرها دارای کتابخانه عمومی است که مورد استفاده اقشار مختلف مردم با تنوع قومی و مذهبی است. اما این نهاد به لحاظ مالی با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های رسمی و قانونی بسیار متفاوت است. چرا که این سازمان‌ها مشکلی برای پرداخت حقوق پرسنل خود ندارند و به طور معمول از طریق فصل یک، حقوق و مزایای خود را پرداخت می‌کنند و وضع هزینه انرژی آنها نیز مشخص است، در حالی که نهاد این وضع را ندارد.

آغاز فصلی نو در فعالیت‌های نهاد

دبیرکل نهاد ادامه داد: با این حال از سال ۹۳ که دوره جدید نهاد آغاز شد، باید یک جهش قابل توجه در نهاد صورت می‌گرفت. این درحالی است که تا سال ۱۳۹۳ که بنده به نهاد آمدم، کتابداران روستایی و انجمنی از ۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومان حقوق می‌گرفتند و کتابداران پیمانی و رسمی نیز به طور متوسط ۸۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می‌کردند. اما امروز تمام کتابداران روستایی و انجمنی بر اساس حقوق مصوب قانون کار و بلکه بیشتر حقوق دریافت می‌کنند و همچنین کتابداران پیمانی و کارکنان نهاد نیز حقوق‌شان بین دو تا دو نیم برابر شده است.

مختارپور در ادامه به افزایش تعداد کتابخانه‌های عمومی کشور طی سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: طی چهار سال گذشته بیش از ۵۰۰ کتابخانه به کتابخانه‌های عمومی کشور اضافه شده است. این به معنی افزایش پرسنل، افزایش در پرداخت حقوق و خرید منابع کتابخانه‌ای و همچنین اجرای بیشتر فعالیت‌های فرهنگی بوده است. به عنوان مثال پیش از ورود نهاد به برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی، این جشنواره حدود ۲۰ هزار نفر شرکت کننده داشت، اما امسال ما بیش از ۸۷۰ هزار نفر شرکت کننده ثبت شده همراه با کد ملی از سراسر کشور داشتیم که مجموعه این برنامه‌ها نیازمند بودجه و سرمایه بوده است.

وی درباره بودجه اختصاص یافته از سوی دولت به نهاد طی سال‌های اخیر نیز گفت: کمک دولت به نهاد در این سال‌ها اندکی افزایش پیدا کرده است، اما عملا متناسب با نیازهای نهاد نبوده است؛ اما از محل ماده ۶۴ که به نیم درصد از درآمدهای شهرداری اختصاص دارد، موفق شدیم این هزینه‌ها را تأمین کنیم. البته اگر در این زمینه وزارت اقتصاد و دارایی و خزانه داری کل با ما همکاری نمی‌کردند، ما همچنان در همان نقطه سال ۹۳ و بلکه در نقطه‌ای بدتر بودیم و شاید مجبور به تعطیلی برخی کتابخانه‌ها می‌شدیم.

همراهی ذیحسابی در دست‌یابی به اهداف نهاد

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در ادامه با تقدیر از فعالیت‌های اعظم رشیدی، ذیحساب و مدیرکل مالی سابق نهاد گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل همراهی وزارت اقتصاد و دارایی و خزانه داری کل، تلاش‌ها  پیگیری‌های سرکار خانم رشیدی بود، همچنین نقش و سهم فعالیت‌های سرکار خانم رشیدی را در همه برنامه‌های نهاد اعم از شاداب‌سازی کتابخانه‌ها، تأسیس کتابخانه‌های جدید، برگزاری مسابقات فرهنگی و بهبود وضع معیشت کتابداران نمی‌توان نادیده گرفت. مجموع این همراهی‌ها در اجرای برنامه‌های نهاد موجب شد که نهاد به جایی برسد که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در تیر ماه عنوان کنند که نهادِ تخصصی در حوزه کتاب و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است.

مختارپور ادامه داد: کتابداران نقش مهمی در جذب کودکان به کتاب و کتابخانه دارند که این موضوع نیازمند ایجاد آرامش و تأمین نیازهای اولیه کتابداران است. اینکه امروز کتابداران می‌دانند که در ستاد نهاد افرادی هستند که به فکر آنها هستند و دغدغه آنها را دارند و اگر بتوانند در قوانین تبصره‌ای پیدا کنند که به آن بهانه به آنها کمک کنند، باعث افزایش اعتماد کتابداران به مدیران خود شده؛ به حدی که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد تصریح کرده‌اند که سرمایه اجتماعی نهاد از نظر اعتماد و علاقه پرسنل به مدیران‌شان جزو بالاترین سطوح اعتماد در میان دستگاه‌های کشور است.

وی تأکید کرد: با اینکه ذیحساب و امور مالی در دستگاه‌ها می‌تواند با استناد به موازین قانونی محدود کننده برخی امور باشد، اما در این مدت سرکار خانم رشیدی این نقش را به کنترل کننده و رعایت کننده قانون و در عین حال حامی و تسریع کننده امور در نهاد تبدیل کرد. به سرکار خانم فرشته اولیاء زاده نیز خوش آمد می‌گویم و امیدوار هستم که ایشان ما را در دست‌یابی به اهداف نهاد یاری کند.

تغییرات در سازمان‌ها لازمه انتقال تجربیات است

در ادامه این مراسم علیرضا رضوان‌پور با اشاره به حسن انتخاب وزارت دارایی در انتخاب ذیحساب نهاد گفت: با توجه به رسالت حساس و گسترده نهاد کتابخانه‌های عمومی در ارائه خدمات به همه افراد کشور در سنین و اقشار مختلف و از هر قوم و مذهب و همچنین ظرفیتی که کتابخانه‌ها در آموزش انسان از دوران خردسالی دارند، خوشبختانه دو تن از بهترین همکاران ما یعنی سرکار خانم رشیدی که در این مدت در نهاد بودند و سرکار خانم اولیاءزاده که جایگزین ایشان خواهند شد برای امور مالی و ذیحسابی این نهاد مهم انتخاب شده‌اند.

معاون اداره کل نظارت بر ذیحسابی‌های وزارت امور اقتصاد و دارایی، ادامه داد: ما این تغییر را به فال نیک می‌گیریم چرا که همکاران ما در دستگاه‌های مختلف از تجارب مختلفی برخوردار هستند و این جابه‌جایی‌ها منجر به تبادل این تجارب خواهد شد و فرد جدید علاوه بر اینکه ادامه دهنده راه همکار قبلی در حوزه ذیحسابی خواهد بود، حتما از رهنمودهای و تجربیات همکار قبلی استفاده خواهد کرد.

ضرورت تعامل دوطرفه نهاد و ذیحسابی

وی با اشاره به سوابق کاری درخشان اعظم رشیدی، افزود: خانم رشیدی نیز با کارنامه‌ای درخشان در دستگاه‌هایی مختلف حضور داشتند و از صحبت های دوستان و همکاران ایشان در این جلسه روشن است که فعالیت‌های موثر ایشان در نهاد، منشأ اثر بوده است. سرکار خانم اولیاء زاده نیز در دستگاه‌های مختلف فعالیت کرده‌اند و دارای توانمندی و تجربیات بسیاری هستند که امیدوارم این توانمندی را در ادامه مسیر ایجاد شده در نهاد به کار گیرند و در ادامه منشأ اثر مثبتی برای اهداف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور باشند.

رضوان‌پور تصریح کرد: نکته مهم همکاری دو سویه دستگاه‌های اجرایی و حوزه مالی و ذیحساب است که امیدوارم این همکاری دوسویه به بهترین شکل ایجاد شود و با توجه مشکلاتی که دستگاه‌های اجرایی در تأمین منابع دارند، منابع مالی سازمان با برنامه‌ریزی بهتر و به صورت هدفمند هزینه شود.

ایفای نقش موثر در تحقق ماده ۶۴

اسماعیل شفاعی نیز در ادامه این نشست با اشاره به اهمیت این مراسم گفت: در مدت ۴ سالی که در نهاد هستم، این اولین جلسه تودیع و معارفه‌ای است که دبیرکل نهاد شخصا در آن حضور دارند و این موضوع نشان از اهمیت این جلسه دارد. ماده ۳۱ قانون محاسبات عمومی وظیفه ذیحساب را اعمال نظارت و تعمیم و هماهنگی لازم در اجرای قوانین و مقررات قلمداد کرده است. با اینکه  متاسفانه در برخی مراکز این تلقی وجود دارد که ذیحساب باید با مانع تراشی، جلوی پیشرفت امور را بگیرد، اما بنده شهادت می‌دهم که سرکار خانم رشیدی مشاوری امین در مسائل مالی بودند که با مشورت‌های به موقع، راهگشای بسیار از امور بودند.

وی با اشاره به فعالیت‌های موثر اعظم رشیدی در حوزه مالی و ذیحسابی گفت: اتفاقات خوبی در مدت تصدی ایشان در نهاد رقم خورد که از آن جمله می‌توان به شفافیت، نظم و انضباط مالی در نهاد و در بحث پرداخت حقوق و مزایا اشاره کرد. اما مهم‌ترین بحثی که شخص ایشان در تحقق آن بسیار تأثیرگذار و کمک حال بودند، اجرای تبصره ماده ۶ قانون تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی بود که به ماده ۶۴ مشهور است.

معاون مالی و اداری نهاد افزود: برای خانم اولیاء زاده نیز آرزوی موفقیت می‌کنیم و با سابقه‌ای که از ایشان سراغ داریم، مطمئن هستیم که همان اراده و پشتکاری که سرکار خانم رشیدی در پیگیری امور داشتند، از سوی ایشان نیز با همان  دقت و سرعت ادامه پیدا کند.

در ادامه این نشست مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد نیز عنوان کرد: خانم رشیدی در طول مدتی که در نهاد بودند مادرانه با مجموعه برخورد کردند؛ پیچیدگی‌هایی که در ورودی منابع مالی و وسعت فعالیت‌ها وجود دارد، نوعی منش و سعه صدر را می‌طلبید که ایشان به خوبی از پس این موضوع برآمدند و فعالیت و تعامل در این حوزه را به جایی رساندند که با تغییر مکان خدمت خود، بسیاری از همکاران را در این مراسم متأثر کردند. امیدوارم هرجایی که هستند موفق باشند و به خانم اولیاءزاده نیز خوش‌آمد می‌گویم. امیدواریم که همکاری و تعامل خوب حوزه مالی و معاونت توسعه همچنان در مسیر خود ادامه پیدا کند.

تأکید بر نقش مهم حوزه مالی در دستاوردهای نهاد

محمد هادی ناصری در ادامه این نشست با تقدیر از خدمات اعظم رشیدی و سایر کاکنان واحد مالی نهاد، طی سخنانی گفت: معاونت مالی و اداری، پشتیبان تمام برنامه‌ها و فعالیت‌های نهاد چه در حوزه مالی و چه در حوزه اداری هستند؛ فعالیت‌هایی که افتخارات نهاد محسوب می‌شوند. برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی، اجرای برنامه‌های ایام هفته کتاب، ساخت برنامه‌های تلویزیونی و سایر اقدامات، همگی به جهت پشتیبانی خوب، به موقع و به هنگام معاونت مالی و اداری و به خصوص حوزه مالی صورت گرفته است.

وی افزود: از آنجا که شاید در طول سال به دلیل درگیر بودن در اجرای برنامه‌های مختلف، فرصت تقدیر و تشکر دست ندهد، وظیفه خود می‌دانم که در این جلسه به طور خاص از حمایت‌ها و تلاش‌های سرکار خانم رشیدی و در ادامه از سایر همکاران حوزه مالی تشکر کنم. همچنین خدمت سرکار خانم اولیاء زاده نیز خیر مقدم عرض می‌کنم و امیدوارم مسیر خوبی که در نهاد با حضور خانم رشیدی آغاز شده و تعاملی خوبی که میان واحد مالی و سایر واحدها شکل گرفته، ان‌شاالله با حضور ایشان نیز ادامه پیدا کند و شاهد روزهای خوبی در دست‌یابی به اهداف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور باشیم.

حمایت از تخصیص بودجه پژوهشی

محمد جوهرچی نیز در این مراسم طی سخنانی گفت: بنده علاوه بر تشکر از خانم رشیدی از جانب خودم، وظیفه نمایندگی معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات را بر عهده دارم، تا سپاسگذاری این معاونت را نسبت به زحمات سرکار خانم رشیدی اعلام کنم. ایشان علاوه بر آنکه بر امور قانونی و مراقبت از انطباق قانون و امور پافشاری داشتند و فراتر از مسئولیت‌ها و امور قانونی خود به حق مردم نیز بسیار پایبند بودند و از بودجه‌ای که به نهاد تخصیص پیدا می‌کرد با دغدغه‌مندی بسیار مراقبت می‌کردند تا به درستی هزینه شود.

مدیرکل پژوهش نهاد افزود: قانونمندی ایشان به دبیرکل، معاونان و مدیران کل نهاد کمک کرد تا بودجه پژوهشی نهاد به طور کامل تخصیص داده شود. همچنین تقید ایشان به امور آموزشی و توانمندسازی در مجموعه معاونت ما، بسیار یاری گر بود و واحدهای برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات این مجموعه نیز از کمک ایشان بسیار بهره‌مند شدند. همچنین آرزوی موفقیت برای سرکار خانم اولیاء زاده در پست جدید خود دارم.

عباس نعمتی نیز در این مراسم با تقدیر از حمایت‌های سرکار خانم رشیدی از حوزه حراست گفت: کمک‌هایی که طی سال‌های اخیر از محل ماده ۶۴ برای تجهیز کتابخانه‌ها به سیستم ایمنی شد، اتفاق بسیار بزرگی بود؛ به طوری که امروز حدود ۷۰ درصد کتابخانه‌های ما در این مدت مجهز به دوربین مداربسته شده‌اند. از زحماتی که خانم رشیدی در این حوزه تشکر می‌کنم و برای ایشان آرزوی موفقیت دارم و همچنین عرض خیر مقدم به خانم اولیاء زاده نیز دارم.

امیر جهانگیری نیز در ادامه این مراسم با تقدیر از مدیرکل مالی و ذیحساب سابق نهاد گفت: مطمئن هستیم که حضور سرکار خانم اولیاء زاده به حرکت ما در مسیر صحیح کمک خواهد کرد و همانگونه که از تجربیات سرکارخانم رشیدی در این حوزه استفاده کردیم، از تجربیات ایشان نیز بهره خواهیم برد.

هزینه کردن در امور فرهنگی نوعی سرمایه‌گذاری است

ادامه این مراسم با سخنان اعظم رشیدی، ذیحساب و مدیرکل سابق امور مالی نهاد همراه بود که وی طی سخنانی گفت: به جرأت می‌توانم بگویم که مدت چهار سال حضور من در نهاد، بهترین دوران حرفه‌ای من بود. من در طول فعالیت حرفه‌ای خودم، در دستگاه‌های بسیاری خدمت کرده‌ام، اما واقعا فردی را مانند جناب آقای مختارپور ندیده‌ام که تا این حد شیفته خدمت و عدالت‌پرور باشد و در واقع من در محضر ایشان درس انسانیت گرفتم. بر این اساس این دوره جزیی از بهترین سرمایه‌های زندگی من به حساب می‌آید. همچنین جناب آقای شفاعی، معاون مالی و اداری نیز فردی فهیم، آگاه به قوانین و مقررات هستند که همراهی خوبی در این مدت با بنده داشتند.

وی افزود: طبیعتا بنا بر مقتضیات سازمان متبوعم باید در محل دیگری به خدمتم ادامه دهم، اما جدایی از این نهاد برایم دشوار است. اما از این جهت خوشحالم که حرکت در این مسیر با همت و تجربیات سرکار خانم اولیاء زاده به خوبی و چه بسا بهتر از گذشته پیش خواهد رفت. همچنین از همکاران خوبم در این حوزه بسیار متشکرم چراکه بهترین همکاران در طول سنوات خدمت من بودند.

همچنین فرشته اولیاء، ذیحساب و مدیرکل جدید امور مالی نهاد نیز طی سخنانی گفت: نگاه من به فعالیت‌های نهاد، نگاه «مصرف» بودجه نیست، بلکه معتقدم هرگونه هزینه در یک نهاد فرهنگی با توجه به میانگین سن جامعه که اکثرا جوان هستند، «سرمایه‌گذاری» است. از این بابت بسیار خوشحالم که به یک نهاد فرهنگی آمدم و امیدوارم در این مجموعه موثر باشم.

وی افزود: باتوجه به اینکه امروزه نیاز فرهنگی ما بیش از پیش احساس می‌شود، باید به نوعی بتوانیم کمبود کتابخانه ها را جبران کنیم. از آنجا که در جامعه ما متأسفانه کتاب به عنوان کالای اساسی شناخته نمی‌شود، باید بتوانیم با استفاده از ظرفیت نهاد، دسترسی عموم مردم به کتابخانه ها را فراهم کنیم در این مسیر اعتقاد دارم که قوانین و مقررات محدود کننده نیست بلکه تسهیل کننده امور است. امیدوارم در این مسیر بتوانم همراه خوبی برای شما باشم.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: