کد خبر: 38013
تاریخ انتشار: یکشنبه, 09 دی 1397 - 10:44

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

اجرای برنامه های متنوع برای ترویج فرهنگ مطالعه در کتابخانه‌های عمومی قم

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم
 برنامه های متنوع فرهنگی برای ترویج فرهنگ مطالعه به همت کتابداران در کتابخانه های عمومی استان قم برگزار شد.
اجرای برنامه های متنوع برای ترویج فرهنگ مطالعه در کتابخانه‌های عمومی قم

به گزارش لیزنا، طرح هایی ابتکاری در ترویج فرهنگ مطالعه به همت کتابداران در کتابخانه های عمومی استان قم اجرا شد.

به ابتکار ندا کلهرنژاد، کتابدار کتابخانه شهدای قم، نشست کتاب خوان با شیوه ای نوین و با بهره مندی از کارگاه، آموزش کتاب، کودک اندیشه ورزی برگزار شد. وی در این خصوص اظهار داشت: در این نشست، ارائه دهندگان با بیان دلایلی منطقی و رعایت قوانین تسهیل گری به معرفی کتاب خود به عنوان کتابی مفید و کاربردی پرداختند و با اثبات دیدگاه هایشان دیگران را نیز به مطالعه کتاب تشویق کردند. سپس ۵ نفر به معرفی کتاب های مورد علاقه خود پرداختند

محمدمهدی اسکینی با معرفی کتاب «اوریگامی برای همه» نوشته روح الله گیوه چی، جواد حسینی با معرفی کتاب «فرهنگنامه طلایی ورزش» نوشته مهدی زارعی، محمد علی آقایی با معرفی کتاب «فرهنگنامه دایناسورها» نوشته عرفان خسروی، حامد شیخ زاده با معرفی کتاب «پلو خورش» نوشته هوشنگ مرادی کرمانی و مهدی زمانی با معرفی کتاب «مثنوی مولوی» تجربیات مطالعاتی خود را با دیگر دوستانشان به اشتراک گذاشتند.

گفتنی است رعایت قوانین گفتگو و شنیدن فعال همراه با نشست پرسش و پاسخ و بحث های چالشی از برنامه های جانبی این کتابخانه بود.

 

نشست جمع خوانی در کتابخانه آیت الله خامنه ای (مرکزی شهرستان)

نشست جمع خوانی از کتاب «کاش خانه های شکلاتی وجود داشتند» نوشته الیف ادا تارتار، به همت فاطمه مسعودی، کتابدار بخش کودک و نوجوان کتابخانه عمومی آیت الله خامنه ای تشکیل شد. در این نشست کودکان پس از جمع خوانی از کتاب مذکور به بیان پیام داستان و نکته های مهم آن پرداختند. سپس فاطمه مسعودی، کتابدار بخش کودک و نوجوان از آنان خواست ضمن احترام به نظرات دوستانشان، به بیان دیدگاه های خود بپردازند.

 

مسعودی در پایان گفت: این کتاب شامل دعاهای دخترکی به نام شیرین است و هدف نویسنده از نوشتن آن، آموزش مفاهیم و چرایی دعا است.

 

نشست کتابخوانی برای بازدیدکنندگان مدرسه غیردولتی بحرالعلوم از کتابخانه آیت الله خامنه ای (مرکزی شهرستان)

دانش آموزان مدرسه غیردولتی و پسرانه بحرالعلوم در سه مرحله، از کتابخانه حضرت آیت الله خامنه ای بازدید کردند. در این بازدید دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی با خدمات کتابخانه ای آشنا شدند. سپس نیره خدادادشهری، کتابدار بخش کودک و نوجوان کتابخانه آیت الله خامنه ای، از کتاب های «قصه ها تمام نمی شوند» از مجموعه کتاب های نارنجی و «اینجا را فشار بده» نوشته کریستوفر فرنسز چلی قصه گویی کرد. در ادامه بخش هایی از این دو کتاب توسط دانش آموزان جمع خوانی شد. در پایان نیز برخی از دانش آموزان با علاقه و خلاقیت خود مسیر داستان را تغییر دادند و برای این تغییر دلایل خود را بیان کردند.

یادآور می شود، در بازدید از بخش نابینایان داستان های کتاب «پیامبر و قصه هایش» نوشته غلامرضا حیدری ابهری به خط بریل، توسط طیبه عبدلی، کتابدار بخش نابینایان کتابخانه آیت الله خامنه ای خوانده شد

 

هجدهمین نشست کتاب خوان به همت فاطمه مسعودی کتابدار بخش کودک و نوجوان کتابخانه عمومی آیت الله خامنه ای

در این نشست که به همت و پیشنهاد فاطمه مسعودی، کتابدار بخش کودک و نوجوان کتابخانه آیت الله خامنه ای تشکیل شد، ۷ نفر از اعضا به معرفی کتاب پرداختند.

محمد حسین حجازی با معرفی کتاب «۵۵ افسانه ترکمن» نوشته عبدالصالح پاک؛ مجتبی وطن خواه با معرفی کتاب «همه چیز درباره پرسپولیس» نوشته عبدالرضا جعفرنیا و پیروز نامیر؛ حسین بلوکی با معرفی کتاب «امام حسین ع» نوشته محمد جعفری؛ نازنین فاطمه حاجیان نژاد با معرفی کتاب «کنسرت آقا خرگوشه» نوشته دیوید لیچفیلد؛ امیرمحمد حاجیان نژاد با معرفی کتاب «غار اهریمن» نوشته استیو بارلو و استیو اسکیدمور؛ عرفان حسینی با معرفی کتاب «دوازده قصه از هزار و یک قصه (جادوی نقاشی)» نوشته محمد کاظم مزینانی؛ حسن ابراهیمی با معرفی کتاب «امام حسن عسکری (ع)» گردآوری انتشارات مسجد مقدس جمکران؛ تجربیات مطالعاتی خود را با دیگر دوستانشان به اشتراک گذاشتند و دیگر مخاطبان ضمن گوش کردن فعال، به بیان دیگاه های نقادانه و منصفانه خود پرداختند.

 

نشست بلندخوانی با بهره مندی از کارگاه آموزشی کتاب، کودک اندیشه ورزی در کتابخانه عمومی علامه امینی

در این نشست، زهرا آقایی، مسئول بخش کودک و نوجوان کتابخانه علامه امینی ضمن معرفی و بلندخوانی از کتاب «چه طور از شر گرگ خلاص شویم؟» نوشته‌کلمنت چابرت، موضوع و چکیده داستان را به همراه تصاویر آن به اعضا نشان داد. وی سپس از کودکان خواست به جای تصویرگر کتاب، بر اساس ذوق و سلیقه شخصی خود به تصویرسازی و نقاشی از جلد کتاب بپردازند و داستان تازه ای نیز خلق کنند.

 

نشست های  جمع‌خوانی و قصه‌گویی با بهره مندی از کارگاه آموزشی کتاب، کودک، اندیشه ورزی توسط کتابداران کتابخانه عمومی علامه امینی

از کتاب «افسانه‌های عامیانه» برگرفته از مجموعه‌ی «دایره المعارف قهرمان‌های ایرانی ۳» نوشته‌ مرضیه ازگلی توسط اعضا جمع خوانی شد. در ادامه هر یک از اعضا نظرات خود را درباره شخصیت های داستان بیان کردند. در این برنامه شرکت کنندگان ضمن یادگیری احترام به دیدگاه دوستان خود، نظرات آنان را با استفاده از مهارت های قوانین گفتگو  بررسی کردند.

زهرا آقایی، مسئول بخش کودک و نوجوان کتابخانه علامه امینی در نشستی دیگر به قصه گویی از کتابِ «قصه‌گویی» نوشته‌ زهره پریرخ  داستان «سه‌ خواهر» پرداخت و از کودکان و نوجوانان خواست به پرسش های پایان کتاب پاسخ دهند.

یادآور می شود در ادامه مباحث چالش برانگیزی از این کتاب مطرح شد که در پایان به برگزیدگان کارت امتیاز تعلق گرفت.

 

نشست های بلندخوانی توسط کتابدار بخش کودک و نوجوان کتابخانه علامه امینی

بتول آصفری، کتابدار بخش کودک  و نوجوان کتابخانه علامه امینی، بخش «دریاها را آلوده نکنیم» برگرفته از کتاب «حفظ محیط زیست» نوشته رزی هارلو و سالی مورگان را بلندخوانی کرد و درباره شیوه حفظ محیط زیست توضیحاتی ارائه داد. در ادامه اعضا از این بخش جمع خوانی کردند و نقاشی های مرتبط با موضوع کتاب را به تصویر کشیدند.

در دومین نشست نیز دو داستان از کتاب «نخودی؛ موش شکمو» با عناوین «قصه های حسنی وکلاغ» و «دیو و دزد گاو: باب بوف و زاغ»  نوشته امید پناهی آذر، توسط بتول آصفری، کتابدار بخش کودک کتابخانه علامه امینی بلندخوانی شد. سپس اعضا، از داستان های خوانده شده نمایش خلاقی را بر اساس برداشت های خود اجرا کردند.

 

برگزاری دو نشست کتاب خوان در کتابخانه عمومی علامه امینی

در نخستین نشست، ۶ عنوان کتاب با حضور شماری از کودکان دربخش کودک و نوجوان کتابخانه علامه امینی برگزار شد.

مرضیه عابدی با معرفی کتاب «قورباغه‌های بلا» نوشته‌ سیدعلی پورحسینی؛ معصومه شوندی با معرفی کتاب «قصه‌های شیرین جهان: راز قصر جنگل» نوشته‌ شاگاهیراتا؛ علی اصغر ندیری با معرفی کتاب «ننه نقلی و کدوی قلقله‌زن» نوشته‌ جمال‌الدین اکرمی؛ رعنا امینی با معرفی کتاب «شبی که جنگل خندید» نوشته‌ زهرا عبدی؛ حدیثه قائم‌پناه با معرفی کتاب «مامان خیلی بزرگ من» نوشته اولیویه کا و مهسا شوندی با معرفی کتاب «پی‌پر از تاریکی می‌ترسد» ترجمه‌ حسین فتاحی، تجربیات مطالعاتی خود را با دیگر دوستانشان به اشتراک گذاشتند.

 

در دومین نشست نیز ۷ نفر از اعضا به معرفی کتاب پرداختند.

زهرا قائم پناه با معرفی کتاب دانه گندم نوشته نورا حق پرست؛ حدیثه قائم پناه با معرفی کتاب «ستاره وماه» نوشته عباس حسن موزانی؛ محمد جعفر اشرفی نیک با معرفی کتاب «خرچنگ و پلیکان پیر» نوشته امید پناهی آذر؛ نازنین رحیم زاده با معرفی کتاب «پرندگان آسمانی» نوشته طاهره نیازمند؛ نرگس بیرامی با معرفی کتاب «پریانه های لیاسندماریس» نوشته طاهره ایبد؛ علی فلاح با معرفی کتاب «حضرت معصومه (س)» نوشته ابوالفضل هادی منش؛ مبینا رحمتی نژاد با معرفی کتاب «فاش و کوتوله ها» نوشته «ورپرکاش چاولا» تجربیات مطالعاتی خود را با دیگر دوستانشان به اشتراک گذاشتند.

 

روخوانی و نمایش خلاق با استفاده از کارگاه آموزشی کتاب، کودک اندیشه ورزی به میزبانی کتابخانه عمومی علامه امینی

نشست روخوانی از کتاب «گربه سیاه و موش زیرک» از مجموعه داستان های کلیله و دمنه نوشته‌ ابوالفضل هادی منش توسط اعضای بخش کودک و نوجوان کتابخانه علامه امینی انجام شد. پس از اتمام روخوانی، گروه نمایش کتابخانه با تغییر در روند داستان و ایجاد قصه های تخیلی با بهره مندی از موضوع کتاب، نمایشی خلاق را با صدای حیوانات اجرا کردند.

پرسش و پاسخ های فلسفی برگرفته از کارگاه اندیشه ورزی از دیگر برنامه های جانبی بود.

 

معرفی دو کتاب با استفاده از قوانین تسهیل گری توسط ندا کلهرنژاد، کتابدار کتابخانه شهدای قم

در این نشست ندا کلهرنژاد، کتابدار کتابخانه شهدای قم، کتاب های «شما که غریبه نیستید» نوشته هوشنگ مرادی کرمانی و «تبسم های جبهه» نوشته حمید داودآبادی را معرفی و بلندخوانی کرد. وی سپس از نوجوانان خواست، واژگان جدید و دشوار این کتاب ها را در برگه ای بنویسند و با کمک فرهنگنامه معانی آن را پیدا کنند. در ادامه نیز بخش هایی از کتاب ها توسط شرکت کنندگان جمع خوانی شد.

گفتنی است در این نشست، کتابدار به عنوان تسهیلگر به نوجوانان، شیوه درست اندیشیدن و دقت و تامل در جملات را آموزش می دهد و آنان را به مسیر درست هدایت می کند. در نشست های کتابخوانی، با اجرای طرح کارگاه آموزشی اندیشه ورزی، کودکان و نوجوانان ضمن آشنایی با قوانین تسهیل گری یاد می گیرند دیدگاهی نقادانه و منصفانه نسبت به موضوعات مختلف داشته باشند و هر نظری را بدون تفکر رد یا قبول نکنند و از امکانات موجود به بهترین نحو استفاده کنند.

 

برگزاری نشست بلندخوانی در جمع دانش آموزان مدرسه صاحب الزمان توسط کتابداران کتابخانه آیت الله خامنه ای شهر جعفریه

در این نشست که در جمع شماری از دانش آموزان مدرسه صاحب الزمان روستای عسگرلو تشکیل شد، سمیه صفری، کتابدار کتابخانه آیت الله خامنه ای شهر جعفریه ابتدا درباره قوانین مطالعه صحیح و ایجاد تمرکز صحبت کرد. وی سپس به بلندخوانی از کتاب «داستان های فکری ۲» نوشته فیلیپ کم پرداخت. این کتابدار پس از خواندن داستان، از دانش آموزان خواست با تفکر و تامل در محتوای داستان، رویدادهای آن را به چالش بکشند و با یکدیگر در این زمینه به گفتگو و تبادل نظر بپردازند.

در ادامه، صالح محمدی کتاب «امام رضا (ع)» نوشته حسین فتاحی؛ زهرا محمدی کتاب «انگشتر قیمتی» نوشته علی اکبر حسن زاده؛ نگین بهینا کتاب «مرگ جنگل» نوشته گلوریا رند را معرفی کردند.

 

نشست کتاب خوان به میزبانی کتابخانه آیت الله خامنه ای شهر جعفریه

در این نشست، رقیه حیدری با معرفی کتاب «حسنی میره به شهر قم» نوشته مهرانگیز اشرف پور؛ فاطمه نسا مصطفایی با معرفی کتاب «خواهر کوچک من» نوشته علیرضا حضرتی؛ غزل محمدی با معرفی کتاب «میخوام نماز بخونم» نوشته حسین میرزایی؛ منیره میر هاشمی با معرفی کتاب «مسجد گل ها» نوشته زهرا شکری؛ زهرا منفرد با معرفی کتاب «اولین نماز من، زهرا وثوقی»؛ تجربیات مطالعاتی خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند.

 

نشست قصه گویی و شعرخوانی به میزبانی کتابخانه عمومی نرگس

در این نشست الهام دهقان، مسئول کتابخانه نرگس از کتاب های «تصویری بازی و اسباب بازی» نوشته الهه ندیری؛ «جنگل و دشت و بیشه کی دوست شیمو میشه» اثر لوسی کازینس و «خطر در خانه از سری کتاب های پسر گلم» نوشته اعظم تبرائی؛ قصه گویی، شعرخوانی و بلندخوانی کرد. وی سپس با استفاده از مطالب آموزشی کارگاه اندیشه ورزی، صفحات و تصاویر کتاب ها را به دانش آموزان و بازدیدکنندگان نشان داد و از آنان خواست، تحلیل ها و برداشت های خود را درباره عکس های کتاب بیان کنند.

 

نهمین نشست کتاب خوان در کتابخانه عمومی نرگس

نهمین جلسه نشست کتاب خوان به همت ریحانه صادقی یکتا، کتابدار کتابخانه نرگس و با حضور شماری از بانوان برگزار شد.

در این نشست، کتاب های «ستارگان بخت ما مقصرند» نوشته جان گرین توسط ملیحه کرمی؛ «پیرزن دوباره شانس می آورد» نوشته کاترینا سوند برگ توسط معصومه محمدی زاد؛ «ملت عشق» نوشته الیف شافاک توسط سرور ارسطوئی؛ «بار دیگر شهری که دوست دارم» نوشته نادر ابراهیمی توسط بهجت گرامیان؛ «چشم از تو بر نمی دارم» نوشته ترزا دریسکل توسط ریحانه عسگری؛ «راز شاد زیستن» نوشته اندرو میتوس توسط معصومه قیمتی؛ «غیرقابل چاپ» نوشته سیدمهدی شجاعی توسط زهرا حیدری؛ «شگفتی» نوشته آر جی پالاسیو توسط اعظم امینی کیوج؛ «راز یک فریب» نوشته یوسف غلامی توسط مریم رسولی؛ «کادر زدن به گوجه فرنگی» نوشته آسیه جوادی توسط انسیه هدایتی معرفی شد.

 

دو نشست کتاب خوان در کتابخانه عمومی امام علی(ع)

دو نشست کتاب خوان به همت طیبه قربانی رضوان، مسئول کتابخانه امام علی(ع) و معصومه بداقی، کتابدار بخش کودک و نوجوان این کتابخانه تشکیل شد.

در نخستین نشست، ۵ نفر از اعضا به معرفی کتاب پرداختند. ملیکا فرجی با معرفی کتاب «سگ اصحاب کهف» نوشته طاهره نیازمند؛ نرگس جهاندیده با معرفی کتاب «جلوه نور ـ چهل حدیث مصور» نوشته محمد آقا صالح؛ نازنین فرش بیک با معرفی کتاب «کتی حمام را دوست دارد» نوشته  تا که ایشی تارو؛ فاطمه حیدری با معرف کتاب حضرت آدم علیه السلام» نوشته فاطمه کاظمی؛ عباس محبی با معرفی کتاب «رستم و اسفندیار» نوشته حسین فتاحی تجربیات مطالعاتی خود را با دیگر دوستانشان به اشتراک گذاشتند.

در دومین نشست نیز، ۷ نفر از اعضای کتابخانه امام علی (ع) به معرفی کتاب پرداختند. معصومه احمدی با معرفی کتاب «عروس مهربان» نوشته مسلم ناصری؛ نرگس نصیری با معرفی کتاب «جناب قورباغه» نوشته سارا خرامان؛ نسرین قلندری با معرفی کتاب «کاراگاه سیتو» نوشته آنتونیو ایتوربه؛ محدثه حیدری با معرفی «کتاب افسانه مردم دنیا» نوشته عبدالرحمان دیه جی؛ زهرا حمیدی با معرفی کتاب «کلیله و دمنه» نوشته مریم شریف رضویان؛ محمد مهدی احمدی با معرفی کتاب «دو دوست دو همسایه» نوشته ماندانا سادات؛ عباس محبی با معرفی کتاب «دیو هزار دندان» نوشته تری جون؛ تجربیات مطالعاتی خود را با دیگر دوستانشان به اشتراک گذاشتند.

 

نشست های جمع خوانی، بلندخوانی و قصه گویی در کتابخانه امام علی (ع)

در نخستین نشست که با حضور مادران و اعضای کتابخانه امام علی(ع) تشکیل شد، بخش هایی از کتاب «وق‍ت‍ی ب‍ه‌ چ‍ی‍زی ح‍س‍اس‍ی‍ت‌ داری‌ و ن‍ک‍ت‍ه‌ه‍ای‌ دی‍گ‍ری‌ درب‍اره‌ی‌ آل‍رژی‌» نوشته آنجلا روبستون توسط مادران جمع خوانی شد. در این کتاب، مخاطب با انواع آلرژی و نمونه های آن آشنا می شوند. در پایان هر یک از اعضا درباره حساسیت های خود و راهکارهای جلوگیری از آن با یکدیگر به بحث و گفتگو پرداختند.

در دومین نشست نیز معصومه بداقی، کتابدار بخش کودک و نوجوان کتابخانه امام علی(ع) از داستان «مردمی که با چشم وگوش و بینی و دهان هایشان خداحافظی کردند» از کتاب «داستان های فکری ۲» نوشته فیلپ کم  بلندخوانی کرد. در ادامه اعضا به روخوانی از کتاب پرداختند.

یادآور می شود به دلیل ناتمام بودن داستان، هر یک از اعضا ادامه داستان را با مهارت های ذهنی و قوه تخیل خود به پایان رساندند.

در سومین نشست معصومه بداقی، کتابدار بخش کودک و نوجوان کتابخانه امام علی(ع)، دو داستان از کتاب های «قابوس نامه» نوشته مرجان کشاورزی آزاد و «قصه های پند آموز کهن» نوشته محسن محمدی را برای اعضا خواند و کودکان را با انجام کارهای درست و مورد رضایت پروردگار و  پرهیز از قضاوت نادرست آشنا کرد.

 

نشست های روخوانی و شعرخوانی در مهدکودک «نیکان» توسط کتابدار کتابخانه شهدای قم

ندا کلهرنژاد، کتابدار کتابخانه شهدای قم، از کتاب «قورباغه دندونت کو؟» سروده مریم هاشم پور برای کودکان مهدکودک «نیکان» شعر خوانی کرد. وی گفت: از آنجا که این کتاب شعر به شکل قورباغه طراحی شده است، توضیحاتی درباره این جانور دو زیست و مراحل رشد آن ارائه شد. گفتنی است روخوانی از کتاب «گوجه فرنگی و میوه سبز» نوشته طاهره خردور برای کودکان از دیگر برنامه های جانبی بود.

 

برگزاری نشست کتاب خوان دانش آموزی به همت سیده خدیجه نورالدین زاده، کتابدار کتابخانه موسسه امام صادق(ع)

در این نشست که به همت سیده خدیجه نورالدین زاده، کتابدار موسسه امام صادق(ع) برگزار شد، ۶ نفر از دانش آموزان به معرفی کتاب های خوانده شده پرداختند.

هانیه فتحعلی بیگی با معرفی کتاب «ما بچه شیعه هستیم» نوشته محمدتقی موسوی؛ ماهک شاه محمد با معرفی کتاب «سفرهای خیالی» ترجمه رویا خوئی؛ فاطمه بهره مند با معرفی کتاب «جودی مریخی می شود» نوشته مگان مک دونالد؛ ساره عظیمی با معرفی کتاب «در سیاره ما چه خبر است» جان جاونا و سلاله نادعلی کتاب «دختر نارنج و ترنج» علی اسلامی؛ تجربیات مطالعاتی خود را با دیگر همکلاسی های خود به اشتراک گذاشتند و در نشستی صمیمانه از شیوه نگارش و سبک کاری نویسندگان صحبت کردند.

 

برگزاری نشست کتاب خوان ویژه معلمان به میزبانی کتابخانه ملاصدرا کهک

در این نشست ۶ نفر از معلمان مدرسه شهید مطهری در جمع دانش آموزان خود به معرفی کتاب های خوانده شده خود پرداختند.

احمدزین العابدینی با معرفی کتاب «کوچک جنگلی» نوشته امیرحسین فردی؛ مهرداد بابایی با معرفی کتاب «سکه های گم شده» نوشته مسلم ناصری؛ سیدکاظم موسوی با معرفی کتاب «کاش بیشتر می دیدمش» نوشته مسلم ناصری؛ محمدرضا بابائی با معرفی کتاب «قصه های سندبادنامه و قابوسنامه» نوشته مهدی آذریزدی؛ محمدحسن وحدانی با معرفی کتاب «دود پشت تپه» نوشته محمدرضا بایرامی، محبوب لواجو با معرفی کتاب «چراهای شگفت انگیز بدن انسان» نوشته بریژیت آویسون تجربیات مطالعاتی خود را با دانش آموزان به اشتراک گذاشتند.

گفتنی است زنگ مطالعه، نقاشی و خلاصه گویی کتاب های خوانده شده از دیگر برنامه های جانبی این کتابخانه برای دانش آموزان مدرسه شهیدمطهری بود.

 

بلندخوانی و جمع خوانی توسط اعضای کتابخانه شهدای روستای صرم

مهری نجفی از اعضای فعال کتابخانه شهدای روستای صرم، ضمن معرفی کتاب «حضرت معصومه(س) فاطمه دوم» نوشته محمد مهدی اشتهاری، از بخش هایی از کتاب بلندخوانی کرد. در ادامه شرکت کنندگان به جمع خوانی از این کتاب پرداختند و درباره فضیلت ها و شان و مقام حضرت فاطمه معصومه (س) با یکدیگر گفتگو کردند.

همچنین آموزش روان خوانی سوره «مومنون» همراه با برپایی نمایشگاه موضوعی کتاب از دیگر برنامه های جانبی این کتابخانه بود.

 

نشست های کتاب خوان و قصه گویی با بهره مندی از کارگاه کتاب، کودک، اندیشه ورزی در کتابخانه شهدای روستای نایه

در نخستین نشست، مریم محبیان، کتابدار کتابخانه شهدای نایه از کتاب «از همه من غول ترم» نوشته مرتضی خسرو نژاد قصه گویی کرد. کودکان در این قصه، یاد گرفتند با پرندگان مهربان باشند. وی سپس از آنان خواست درباره شخصیت های خوب و بد داستان صحبت کنند.

در دومین نشست، این کتابدار برای کودکان پیش دبستانی «گل ها» از کتاب «چه طور از شر گرگ خلاص شویم» نوشته کلمنت چابرت قصه خوانی کرد. وی پیش از شروع خواندن قصه، از کودکان خواست تا احساسات و نظرات خود را درباره جلد کتاب بگویند و بر اساس آن، موضوع داستان را حدس بزنند. در پایان کودکانی که پاسخ درست را ارئه کردند به عنوان برنده انتخاب شدند.

 

نشست کتاب خوان در کتابخانه شهدای روستای نایه

هشتمین نشست کتاب خوان با حضور شماری از اعضا و با معرفی ۶ عنوان کتاب در کتابخانه شهدای روستای نایه برگزار شد.

محمد جواد عباسقلی با معرفی کتاب «کلاغ و قابیل» نوشته علی باباجانی؛ سید دانیال میرحسینی با معرفی کتاب «دوکی قدر نشناس» نوشته هیئت تحریریه نشر براق؛ سیدعباس تولیت با معرفی کتاب «دو پروانه سفید در یک کهکشان» نوشته زهره واحدیان؛ رضا کریمی با معرفی کتاب «فرشته های کوچک» نوشته شیما شهریاری؛ سجاد گل با معرفی کتاب «مورچه ی فرمانده» نوشته علی باباجانی؛ وحید شعبانی با معرفی کتاب «من نبودم دستم بود» نوشته لعیا اعتمادی تجربیات مطالعاتی خود را با دیگر دوستانشان به اشتراک گذاشتند.

 

نشست قصه گویی درمهدکودک «نیکان» توسط کتابدار کتابخانه شهدای قم

ندا کلهرنژاد، کتابدار کتابخانه عمومی شهدای قم با حضور در مهدکودک «نیکان» از کتاب «تو کوچولو نیستی/هستی؟» نوشته آنا کانگ قصه گویی کرد. وی بیان کرد: به واسطه این کتاب کودکان با تفاوت های موجودات، اشیا و اشکال مختلف در دنیا آشنا می شوند. این کتاب آنان را به تامل و درک درست از مفاهیم و کنجکاوی درباره چیستی ها سوق می دهد. وی همچنین با استفاده از مجموعه کتاب های «اون چیه» نوشته مصطفی رحماندوست، چیستان و معمایی را با موضوع میوه ها، سبزیجات و دیگر اشیا ساده مطرح کرد. در پایان کودکان در گروه بندی های مختلف و با مشورت با یکدیگر، به چیستان ها پاسخ گفتند و به برندگان جوایزی اهدا شد.

یادآور می شود برای آشنایی کودکان با اشکال هندسی و همینطور انواع وسایل نقلیه و یادگیری قوانین راهنمایی و رانندگی و چراغ های راهنما به ترتیب کتاب های «شکل های اطراف من» نوشته جولی ایگنر کلارک و «مجموعه کتاب های ماشین بازی» نوشته ی امیلی بومون معرفی شد. سپس کودکان به بازی و شادی پرداختند.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: