11 تصویری که ثابت می کند کتابخانه ها شگفت انگیزترین مکان های دنیا هستند +عکس

به گزارش لیزنا، وبسایت انگلیسی زبان BuzzFeed تصمیم گرفت تا ماه نوامبر را به ارتقای کتابخانه اختصاص دهد و برای اثبات زیبایی  کتابخانه ها به بازدیدکنندگان خود، مجموعه ای شگفت انگیز از عکس های سراسر جهان را جمع آوری کرد.

 

1.کلیسای جامع هرتفوردشایر - انگلستان

اینجا کتاب هایی از سال های 800 میلادی نگهداری می شود. این کتاب ها بیش از 1هزار و 200 سال قدمت دارند. محافظت از کتاب ها توسط زنجیر چندان با روش های دزدی امروزی سازگار نیست اما به شکل یک سنت قدیمی حفظ شده است. در کتابخانه های عمومی اروپای قرون وسطی، کتاب ها با زنجیر به قفسه ها متصل می شد. این کتاب ها به امانت داده نمی شود و مطالعه آنها فقط در کنار قفسه های کتاب و به صورت نشستن روی نیمکت های کنار آنها امکان پذیر است. تنها مشکل این نوع نگهداری کتاب ها، دیده نشدن شیرازه آنها در قفسه ها است. با این وجود یک کتابدار واقعی در چنین شرایطی نیز به راحتی کتابی را که لازم است، پیدا می کند.

 

2. کلیسای جامع سالیسبوری (Salisbury Cathedral) - انگلستان

روش نگهداری کتاب ها در کتابخانه های قدیمی به اندازه ای خوب است که نه تنها حفظ کاغذ بلکه محافظت از موش ها را نیز تضمین می کند. آنطوری که محققان می گویند این بیچاره ها را دانشجویان قرن 19 تکه تکه کرده و به زیبایی بین برگه های کتاب ها جاسازی نموده اند!

 

3.آنکارا  - ترکیه

با خلاقیت یک شرکت جمع آوری زباله در ساختمان یک کارخانه آجرپزی مخروبه کتابخانه ای باز شده است که کتاب هایش را کارکنان این شرکت در هنگام جمع آوری زباله ها پیدا کرده اند. پاکبانان شهر از دور ریخته شدن این کتاب ها متاسف بودند و توانستند 6 هزار جلد کتاب در ژانرهای مختلف را نجات دهند. این کتابخانه در ابتدا برای استفاده خانواده های این پاکبانان بود ولی در اواخر سال 2017 درهای خود را به روی همه علاقمندان باز کرد. زمانی که تعداد بالایی کتاب جمع شوند، مازاد آنها به کتابخانه های مدارس اهدا می شود.

 

4. کتابخانه Saint-Omer  - فرانسه

کتاب بسیار نادری از اولین نسخه شکسپیر مربوط به سال 1623 اینجاست. اولین نسخه 7 سال پس از مرگ این نمایشنامه نویس بزرگ منتشر شده و شامل 36 نمایشنامه از 38 اثر اوست. این نسخه اصلی ترین منبع برای محققانی است که در مورد او تحقیق می کنند. خواندن اصلی ترین متن «رومئو و ژولیت» از این کتاب واقعا ارزشمند است. اولین صفحه این نمایشنامه در عکس دیده می شود.

 

5. کتابخانه دانشگاه فنی براندنبورگ (Brandenburg University of Technology) در کوتبوس  - آلمان

ساختمان کتابخانه شامل چندین مرکز کامپیوتر و مولتی مدیا می شود. بنای آن غیر عادی است و قلعه ای قدیمی را با برج هایی در گرد آن که با تلق هایی شیشه ای (دارای طرحی از حروف الفبا از زبان های مختلف) پوشانده شده، تداعی می کند. با این حال داخل آن فقط مملو از رنگ و شکل است. خوشبختانه سالن مطالعه آن کمتر چشم را می آزرد و کمتر ذهن را تحریک می کند.

این کتابخانه یک نمونه عالی است که نشان می دهد نهادهای مدرن اینچنینی چه ظاهری می توانند داشته باشند و چگونه می توانند کار کنند.

 

6.تنهاترین کتابخانه - چین

معماران این کتابخانه، ساحل شنی و جدا از شلوغی و ترافیک شهر را انتخاب کردند تا نشان دهند چگونه باید به شکلی درست از خواندن لذت برد. از پنجره ها منظره زیبای دریا پیداست. تا کتابخانه باید پیاده بروید (جاده ای در نزدیکی آن وجود ندارد). مبلمان کتابخانه بسیار محقر است و در اطراف آن سکوتی کامل حکم فرماست. این کتابخانه از زمان افتتاح آن در سال 2015 به طور روزافزونی محبوب شده است به طوری که داخل آن همیشه شلوغ است و دیگر کمتر تنها می ماند.

 

7. کتابخانه سیار - لاگوس، نیجریه

در سال 2013 «فونمی ایلوری»، روانشناس آموزشی موفق به کسب کمک هزینه جهت عملکی کردن پروژه ای شد که مدت ها آرزویش را داشت. کتابخانه سیار (ماشینی پر از کتاب) در همه شهر می گردد و کتاب ها را به دست کودکان فقیر می رساند.

 

8.کتابخانه Holland House  - انگلستان

این کتابخانه در ابتدای قرن هغدهم برای دیپلمات «والتر کوپ» ساخته شد و بعدها چند خانواده دیگر مالکش شدند. این عمارت لوکس با کتابخانه اش معروف بود اما ساختمان در طول بمب گذاری لندن در 1940 نابود شد. 22 انفجار برای این عمارت شانسی برای بقا نگذاشتند. اما بعد از مدتی مردم به سوی خرابه ها کشیده شدند تا کتاب هایی را که از آتش سوزی برجای مانده بودند، بررسی کنند.

 

9. کتابخانه خصوصی «کیت ریچاردز»

هنر مند افسانه ای Rock and roll و گیتاریست گروه Rolling Stones به زندگی در میان کتاب ها عادت کرده بود. کتابخانه منزل او به عنوان یکی از چشم گیرترین ها در میان کتابخانه های مشهور تبدیل شده بود.

 

10 کتابخانه صومعه ادمونت - اتریش

یکی از قدیمی ترین صومعه های مقدس در قرن یازدهم تاسیس شده است. این صومعه در اروپای قرون وسطی به دو چیز معروف بود: مدرسه ای محبوب برای دختران اشراف و نسخه برداری های خطی. در مورد کتابخانه، نه تنها بخاطر  نقاشی هایی عالی بلکه برای مجموعه عظیمی از حدود 200 هزار کتاب و تقریبا 1 هزار و 500 نسخه خطی تا قرن هشتم، شهرت یافت.

 

11. کتابخانه دانشگاه Spalding در لوییویل، کنتاکی - ایالات متحده آمریکا

 در سال 1963 «Cassius Clay» بوکسور معروف  که اکنون با نام محمد علی کلی شناخته می شد، از زادگاه خود «لوییویل» بازدید کرد و به کتابخانه اش رفت. در آنجا او چند عضو از جماعت خواهران خیریه Nazareth را دید و در عکس با آنها به موضوعی می خندد. محمد علی خاطراتی از این دانشگاه داشت. در شرایط نابرابری نژادی او نمی توانست در آنجا درس بخواند اما در کودکی با رنگ کردن میز و تخته ها برای کسب درآمد در این مدرسه کار کرده بود.

ترجمه: زهرا شریفی