کد خبر: 38123
تاریخ انتشار: شنبه, 15 دی 1397 - 09:45

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برنامه‌های فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی
  همزمان با هفته دوم دی ماه، ویژه برنامه‌های فرهنگی متنوعی در کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی برگزار شد.
برنامه‌های فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی برگزار شد

به گزارش لیزنا، همزمان با هفته دوم دی ماه و به همت کتابداران استان مرکزی، برنامه‌های فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی این استان برگزار شد.

 

کارگاه آموزشی فرزندپروری در کتابخانه حضرت ولیعصر(عج) ساوه

کارگاه آموزشی «خانواده و کاهش آسیب‌های اجتماعی» با محوریت فرزندپروری در کتابخانه عمومی حضرت ولیعصر(عج) شهر ساوه برگزار شد.

سمانه زینی وند، مددکار اجتماعی نیروی انتظامی در این کارگاه گفت: فرزندپروری مجموعه دانش ها و مهارت های تربیت کودکان به روشی سازنده و غیر مخرب است. رفتار کودک واکنشی از سوی کودک است و آنچه پس از رفتار می آید، پیامد است.

زینی وند افزود: پیامد شامل واکنش هایی است که والدین به رفتار کودک نشان می دهند یا او در نتیجه عملکرد خودش با آنها مواجه می شود و گاه این واکنش ها باعث می شوند رفتار کودک تقویت شود.

در ادامه این کارگاه پیرامون اهمیت ثبت رفتار کودک مطالبی عنوان شد و این کارگاه با پرسش و پاسخ شرکت کنندگان پایان یافت.

 

 

 

نشست کتاب‌خوان حماسه نه دی در کتابخانه ولایت فرمهین

به همت کتابخانه عمومی ولایت و با حضور پسران نوجوان، نشست کتاب‌خوان حماسه نه دی در شهر فرمهین برگزار شد.

فاطمه هوشیدری، کتابدار کتابخانه ولایت گفت: حماسه ۹ دی، نماد عزّت، استقلال و بصیرت مردمی است که تا پای جان برای حفظ اصول اسلام و آرمان‌های انقلاب ایستاده اند و با صدای رسا اعلام کردند که اگر دشمن در برابر دین آنها بایستد در برابرتمام دنیای آنها خواهند ایستاد.

هوشیدری افزود: روز نهم دی ماه در تاریخ انقلاب اسلامی با عنوان روز «بصیرت» تبدیل به یوم الله و ماندگار شد. در این روز ماندگار و تاریخی، ملت همیشه در صحنه ایران اسلامی، حماسه ای دیگر آفرید و دشمنان خدا و دینش را مأیوس و ناامید ساخت.

وی خاطرنشان کرد: به همین مناسبت، نشست کتابخوان با معرفی کتاب‌های «بیانات مقام معظم رهبری پیرامون بصیرت و استقامت»، «خرابکار اجاره ای»، «روزهای انتخاب»، «مردم تصمیم می گیرند»، «حادثه و حماسه ۸۸»، «چت مقدس» و «جنبش سبز مخملی» در کتابخانه عمومی ولایت برگزار شد.

 

معرفی کتاب «حماسه ۹ دی» در مدرسه ولایت دلیجان

به مناسبت روز بصیرت، مریم سادات جلالی، کتابدار کتابخانه عمومی اشراق با حضور در آموزشگاه دخترانه ولایت شهر دلیجان اقدام به معرفی کتاب «حماسه ۹ دی» پرداخت و درباره حوادث فتنه ۸۸، راهیپمایی عظیم ۹ دی و بیانات مقام معظم رهبری که در کتاب به طور مفصل ذکر شده، نکاتی را عنوان کرد.

همچنین بخش‌هایی از کتاب «ناقوس ها به صدا درمی آیند» نوشته ابراهیم حسن بیگی توسط دانش‌آموزان جمع خوانی شد.

 

قصه گویی برای کودکان در کتابخانه شهید بهشتی خمین

به همت نسرین خسروی، کتابدار کتابخانه شهید بهشتی، جلسه قصه گویی از کتاب «شوخی سرت نمی‌شود» برای کودکان در شهر خمین برگزار شد.

خسروی هدف از برگزاری اینگونه جلسات را تقویت اعتماد به نفس کودکان، بهبود روان خوانی و درست خواندن واژه‌ها و زنده نگه داشتن سنت قصه‌گویی برای نسل های امروز عنوان کرد.

وی افزود: در این جلسه از کودکان مقاطع تحصیلی بالاتر خواسته شد برای کودکانی که هنوز وارد مدرسه نشده اند، کتاب بخوانند تا نیز به مطالعه ترغیب شوند.

 

جمع خوانی کتاب «ستاره و ماه» در کتابخانه شهدای مالمیر

با حضور جمعی از دانش آموزان، کتاب «ستاره و ماه» نوشته عباس حسن موزانی در بخش کودک کتابخانه عمومی شهدای روستای مالمیر از توابع شهرستان شازند معرفی و جمع‌خوانی شد.

 

بازدید «عمو کمال» از کتابخانه شهید زراستوند اراک

اسماعیل کمال فر، ملقب به «عمو کمال» مجری برنامه کودک شبکه آفتاب استان مرکزی در کتابخانه عمومی شهید محمد زراستوند اراک حضور یافت و به اجرای نمایش عروسکی برای اعضای کودک این کتابخانه پرداخت.

کمال فر ضمن بیان خاطرات خود از حضور در کتابخانه، کودکان را به مطالعه و کتابخوانی دعوت کرد. وی در ادامه قصه‌ای از کتاب «قصه‌های خوب برای بچه های خوب» نوشته مهدی آذریزدی را برای کودکان قرائت کرد.

 

بازدید دانش آموزان از کتابخانه شهدای شهر داودآباد

دانش آموزان پایه دوم ابتدایی مدرسه دخترانه حجاب از کتابخانه عمومی شهدای شهر داودآباد شهرستان اراک بازدید کردند و به صورت گروهی و با بهره گیری از کتاب های موجود در کتابخانه، تحقیق ها و تکالیف درسی خود را انجام دادند.

 

نشست کتاب‌خوان در کتابخانه شادروان محمودی میلاجرد

با حضور دانش آموزان آموزشگاه ابتدایی سیزده آبان شهر میلاجرد، نشست کتاب‌خوان در کتابخانه عمومی شادروان رضا محمودی برگزار شد.

در این نشست «علوم ترسناک: فسیل‌های اسرارآمیز» نوشته گیتس فیل، توسط نرگس عاشری؛ «علوم ترسناک: حقایق هولناک درباره زمان» نوشته نیک آرنولد، توسط نازنین زهرا اتابکی؛ «آموزش همگانی مقابله با بلایای طبیعی» نوشته ناصر اشرفی، توسط زهرا سادات میرحسینی؛ «راز آتشفشان» نوشته ضیاء رشوند، توسط حدیثه آقامحمدی؛ «کوه‌های آتشفشان» نوشته برانلی فرانکلین، توسط ندا غلامحسینی و «سونامی» نوشته لوئیز اسپلیزبری، توسط سحر آقامحمدی معرفی و با حاضرین به اشتراک گذاشته شد.

 

نشست کتاب‌خوان در کتابخانه الغدیر روستای راونج

با حضور کودکان روستای راونج شهرستان دلیجان، نشست کتاب‌خوان در کتابخانه عمومی الغدیر برگزار شد.

در این نشست «دوستی خاله خرسه» نوشته مجتبی آموزگار، توسط فاطمه اسماعیلی؛ «من نبودم دستم بود» نوشته لعیا اعتمادی، توسط زهرا ضیایی؛ «به کبوتر اجازه نده اتوبوس براند» نوشته مو ویلمز، توسط محمد امین صادقی؛ «خدا دوست من است» نوشته لیزا انگلهارت، توسط امیر محمدبیکی؛ «شهر مجسمه ها» نوشته سحر سیاحی، توسط یارمحمد بندعلی معرفی و با حاضرین به اشتراک گذاشته شد.

 

جمع خوانی کتاب «ماهک و غول سرزمین پارچه ها» در شهر فرمهین

با حضور جمعی از اعضای کودک و نوجوان، کتاب «ماهک و غول سرزمین پارچه ها» در کتابخانه قائم مقام فراهانی شهر فرمهین به صورت گروهی خوانده شد.

 

برگزاری مسابقه نقاشی در کتابخانه شهدای قورچی باشی

با حضور جمعی از دانش آموزان، مسابقه نقاشی با چشمان بسته در کتابخانه عمومی شهدای شهر قورچی باشی برگزار شد.

مژگان یوسفی، مسئول کتابخانه شهدای قورچی باشی در این خصوص گفت: نقاشی در واقع مجسم کردن و به تصویر کشیدن رویاها و تخیلات و احساسات و حالات درونی کودک است. بسیاری از روانشناسان و مشاوران کودک با تحلیل نقاشی ها می توانند گره از مشکلات روحی کودکان باز کنند.

یوسفی افزود: تمام ابعاد نقاشی کودک اعم از رنگ های استفاده شده، بزرگی و کوچکی اجسام نقاشی شده، فاصله اجزای نقاشی از هم و حتی فشار دست کودک هنگام نقاشی، قابل تامل و تحلیل و هر کدام نشان دهنده حالات درونی و احساسات او است.

وی ادامه داد: در این برنامه با هدف ایجاد تنوع و شور و هیجان بیشتر در کودکان، از آنها خواسته شد با چشمان بسته نقاشی بکشند و در پایان از نفرات برتر تقدیر به عمل آمد.

 

جمع خوانی کتاب توسط کودکان در کتابخانه عباس اقبال آشتیانی

با حضور دختران نوجوان شهر آشتیان، کتاب «ماهک و غول سرزمین پارچه ها» در کتابخانه عمومی عباس اقبال آشتیانی معرفی و جمع خوانی شد.

 

مدرسه حاج مکتبی فرمهین میزبان نشست کتاب‌خوان شد

به همت کتابخانه عمومی ولایت، نشست کتاب‌خوان در مدرسه ابتدایی حاج مکتبی شهر فرمهین برگزار شد.

فاطمه هوشیدری، کتابدار کتابخانه ولایت گفت: مطالعه‌ غیردرسی باعث پیشرفت‌ تحصیلی کودکان‌ و نوجوانان‌، بالا رفتن‌ سطح‌ فکر، فعال‌ شدن‌ ذهن‌، افزایش‌ گنجینه‌ لغات‌ و افزایش‌ علم‌ و آگاهی می شود.

هوشیدری افزود: خواندن‌ داستان‌های مختلف‌، موجب‌ شکل‌ گرفتن‌ ارزش های گوناگون‌ در ذهن‌ کودک‌ می‌شود. حساسیت‌ او را رشد می‌دهد و احترام‌ به‌ دیگران‌ در او شکل‌ می‌گیرد.

در این راستا نشست کتاب‌خوان با معرفی کتاب‌های «روزه کله گنجشکی»، «سفر به سرزمین غدیر خم»، «لطیفه‌های شیرین عبید زاکانی»، «خمره»، «از غریبه‌ها می‌ترسم»، «جنگجوی کوچک» و «قصه‌های شب قرآنی» با حضور دانش آموزان پایه پنجم مدرسه ابتدایی حاج مکتبی برگزار شد.

 

نشست کتاب‌خوان در روستای علیشار برگزار شد

با حضور دانش آموزان مدرسه شهید رجایی، نشست کتاب‌خوان در کتابخانه شهدای روستای علیشار شهرستان زرندیه برگزار شد.

در این نشست «ماجراهای پیازچه» نوشته جانی روداری، توسط محدثه سیدمحمدلو؛ «شنگال» نوشته کیو مکلیر، توسط صبا شیخلر؛ «۱۰۱حکایت اخلاقی» نوشته مهدی حجوانی، توسط صبا جعفری؛ «قصه‌های مهتاب» نوشته افسانه شعبان نژاد، توسط فائزه امینی نژاد؛ «قصه‌های زینب» نوشته مهری ماهوتی، توسط محدثه شیخلر و «قصه‌های گل بهار» نوشته امیرحسین فردی، توسط هاجر شیخلر معرفی و با حاضرین به اشتراک گذاشته شد.

 

برگزاری مسابقه نقاشی در کتابخانه ولیعصر(عج) ساوه

دانش آموزان پایه دوم دبستان دخترانه فجر شهر ساوه از کتابخانه عمومی حضرت ولیعصر(عج) بازدید و در مسابقه نقاشی و رنگ آمیزی شرکت کردند.

نشست کتاب‌خوان در کتابخانه امام خمینی(ره) روستای گرکان

به مناسبت هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی، نشست کتاب‌خوان در کتابخانه عمومی امام خمینی(ره) روستای گرکان شهرستان آشتیان برگزار شد.

در این نشست «توفان های تکان دهنده» نوشته آنیتا گانری، توسط محمدحسن قادری؛ «زلزله‌های لرزناک» نوشته آنیتا گانری، توسط سید سجاد فاطمی؛ «آموزش همگانی مقابله با بلایای طبیعی» اثر جمعی از نویسندگان، توسط متین سعیدی؛ «آمادگی در برابر زلزله» نوشته حسین دانشفر، توسط حسین داوردان؛ «چگونه یک زمین لرزه تبدیل به سونامی می‌شود» نوشته لیندا تاگلیافرو، توسط سید محسن آقایی معرفی و با حاضرین به اشتراک گذاشته شد.

 

مسابقه فرهنگی «چرا با حجاب شدم» در کتابخانه علامه عسگری ساوه

به همت کتابخانه عمومی علامه عسگری، مسابقه مکتوب فرهنگی با محوریت کتاب «چرا با حجاب شدم؟» تالیف محمد رحمتی شهرزا در شهر ساوه برگزار شد.

محمدعلی حسنلو، مسئول کتابخانه علامه عسگری در این خصوص گفت: مساله حجاب و عفاف، مساله مهمی است، زیرا از سوی دشمنان دین و کسانی که ضد ارزش‌ها کار می‌کنند، این مساله مورد هجمه واقع شده است؛ از سویی دیگر عدم داشتن عفاف و بدحجابی، می‌تواند طبعات منفی زیادی برای فرد و جامعه داشته باشد.

حسنلو افزود: یکی از راه‌هایی که می‌تواند در این زمینه موثر واقع شود و اطلاعات جوانان را نسبت به موضوعات دینی و مساله حجاب افزایش دهد، کتابخوانی است و برگزاری این گونه مسابقات می‌تواند جوانان را به سمت کتابخوانی و مطالعه تشویق کند.

وی ادامه داد: در کتاب «چرا با حجاب شدم؟» یک صد دلیل برای انتخاب پوشش اسلامی ذکر و در چهار فصل تدوین شده است؛ این فصول شامل «برهان گویا، دلائل عقلی و منطقی برای انتخاب پوشش اسلامی»، «بر ساحل وحی، حجاب درقرآن»، «در محضرنور، حجاب در روایات» و «چراغ راه، داستان‌ها و مطالب عبرت آموز» است.

مسئول کتابخانه علامه عسگری گفت: در این مسابقه ۲۴۵ نفر از شهروندان شهر ساوه شرکت کردند. تعداد  ۱۰۸ پاسخنامه صحیح بود و به ۲۰ نفر به قید قرعه، جوایزی اهدا شد.

 

نشست کتاب‌خوان با موضوع زلزله در شهر قورچی باشی

به مناسبت هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی و با حضور جمعی از دانش آموزان، نشست کتاب‌خوان با موضوع زلزله در کتابخانه شهدای شهر قورچی باشی برگزار شد.

در این نشست «آنچه از زمین لرزه نمی دانید» نوشته رامین صادقیان، توسط زینب لطفی؛ «چگونه یک زمین لرزه تبدیل به سونامی می شود» نوشته لیندا تاگلیافرو، توسط مریم آقاجانی؛ «آیا آماده اید» نوشته مهدی زارع، توسط فاطمه دالایی؛ «زلزله های لرزناک» نوشته آنیتا گانری، توسط فریبا صفایی؛ «آموزش های مدرسه آماده» نوشته سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، توسط فاطمه صالحی و «زمین لرزه» نوشته جکی بال، توسط مژگان یوسفی معرفی و با حاضرین به اشتراک گذاشته شد.

 

جمع خوانی کتاب «سرزمین آرزوها» در کتابخانه قائم مقام فراهانی

با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با تاریخ اهل بیت(ع)، کتاب «سرزمین آرزوها» در کتابخانه عمومی قائم مقام فراهانی شهر فرمهین معرفی و جمع خوانی شد.

 

جمع خوانی کتاب «حماسه تلخ» در روستای گرکان آشتیان

به مناسبت سالروز حماسه نهم دی و با حضور جمعی از پسران نوجوان روستای گرکان آشتیان، کتاب «حماسه تلخ» نوشته سید امیر سیاح در کتابخانه عمومی امام خمینی(ره) جمع خوانی شد.

 

قصه گویی برای کودکان در کتابخانه شهدای داودآباد

با حضور جمعی از دانش آموزان، برنامه قصه گویی در بخش کودک کتابخانه عمومی شهدای شهر داودآباد از توابع شهرستان اراک برگزار شد.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: