کد خبر: 38217
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 19 دی 1397 - 11:59

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نخستین کارگاه سناریو نگاری آینده کتابخانه های عمومی کشور در تهران

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران
نخستین کارگاه سناریونگاری آینده کتابخانه های عمومی کشور با حضور کتابداران استان تهران و گروه محقق دانشگاه تهران در کتابخانه عمومی فاطمه الزهرا(س) برگزار شد.
نخستین کارگاه سناریو نگاری آینده کتابخانه های عمومی کشور در تهران

به گزارش لیزنا، در این کارگاه آموزشی حاضران در کلاس به پنج گروه شش نفره شامل ۵ کتابداران و یک عضو کتابخانه ها تقسیم و با هدایت دکتر علی ذاکر راهکارهایی برای بهبود آینده کتابخانه های عمومی بحث و بررسی کردند.

این گارگاه با هدف ترسیم آینده کتابخانه های عمومی کشور از دید کتابداران تشکیل شده و کتابداران به چالش هایی در حوزه کتابداری پرداختند.

در ابتدای جلسه امروز از کتابداران خواسته شد تا به گروه هایی شش نفره تقسیم شوند و نامی برای گروه خود انتخاب کنند؛ گروه های شاپرک، گل یاس، دکترهای فرهیخته، ایران و ۵+۱، نام گروه هایی بود که توسط کتابداران انتخاب شد. در ادامه گروه ها؛ رویدادها و اتفاقاتی که ممکن است در آینده در کتابخانه رخ دهد، یافتن موضوعات، چالش ها و راه حل های مشترک برای آنها را بررسی کردند .

طرح سوالاتی با محوریت آینده مطلوب برای کتابخانه ها از نگاه کتابداران، از دیگر نکات مورد توجه در این کارگاه بود.

علی ذاکر، مربی کلاس در این کارگاه آموزشی اظهار داشت: اتفاقات آینده در کتابخانه ها تحت تاثیر نیروهایی است که بر کتابخانه ها وارد می شود.

وی گفت: اگر به اتفاقات و رویدادهایی که در کتابخانه ها رخ می دهد به شکل خطی بیندیشیم، در آینده با بحران روبرو می شویم اما باید بتوانیم در مسیر آینده کتابخانه، موضوعات و چالش ها را تصویر سازی کنیم و آمادگی مواجهه با آنها را در خود تقویت کنیم.

در ادامه این کارگاه، گروه های پنجگانه در بررسی های خود، تغییرات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، محیطی و فرهنگی را از جمله موارد مهم و تأثیر گذار بر فعالیت کتابخانه ها دانستند.

همچنین گروه ها در این کارگاه، روند تغییر سخت افزاری کتابخانه ها، روندهای آموزشی، روند های علم و فناوری را بررسی کردند.

توجه به افزایش رقابت با سایر عرضه کنندگان کتاب، افزایش و پیچیدگی اطلاعات در فضای مجازی، افزایش جرم و سوء استفاده اطلاعاتی در فضای مجازی از نکات مورد توجه کتابداران در حوزه روند علم و فناوری بود.

بر اساس این گزارش، گروه های آموزشی، موضوعات یکپارچه سازی حداکثری فناوری با معماری کتابخانه ها، برجسته سازی و جذابیت کتابخانه ها در انظار عمومی، کاهش وابستگی کاربران به کتابداران، حضور متنوع مخاطبان را در حوزه روند آموزشی مورد توجه قرار دادند.

همچنین افزایش سطح تحصیلات کاربران، آسان تر شدن دسترسی به منابع، رشد انتشار مردمی محتوا و نقد و بررسی آن، از دیگر مواردی بود که زیر مورد توجه کتابداران قرار گرفت.

دکتر محمدمهدی ذوالفقارزاده؛ مجری پروژه، درباره اجرای این کارگاه های آموزشی اظهار داشت: رویکرد ما برگزاری کارگاه های تعاملی برای کشف، رصد و ترسیم آینده ممکن و محتمل از آینده کتابخانه های کشور است.

وی با بیان اینکه در این کارگاه ها با آموزش های ضمنی که در اختیار کتابداران است، به ترسیم آینده کتابخانه ها می پردازیم، تأکید کرد: با همکاری واحد پژوهشی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، بر اساس درجه بندی و توزیع کتابخانه ها، ۵ کارگاه در استان های تهران، فارس، مازندران و یک کارگاه در سطح ستاد و مدیران نهاد برگزار می شود.

وی یادآور شد: پیش از این هم یک کارگاه در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شده است.

ذوالفقاری عنوان کرد: تلاش داریم سناریوهای آینده کتابخانه های عمومی کشور را تهیه و در اختیار نهاد قرار دهیم و این سناریوها با تسهیل گری تیم پژوهشی دانشگاه مدیریت و با تعامل و همکاری کتابداران تهیه می شود.

وی با تاکید بر اینکه در سناریو آینده نگاری کتابخانه های عمومی، رویکرد تجویزی از بالا به پایین مورد توجه نیست گفت: در این کارگاه ها، رویکرد استقراعی از پایین به بالا و از درون کتابداران می جوشد.

وی ادامه داد: سعی می کنیم این رویکردها را در قالب های علمی و معتبر نمایش داده و در اختیار نهاد قرار دهیم.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: