برنامه های متنوع فرهنگی در کتابخانه های عمومی شهرستان درمیان در خراسان جنوبی

به گزارش لیزنا، نشست معرفی و جمع خوانی کتاب، حل جدول و قصه گویی از جمله برنامه های برگزار شده در کتابخانه های شهید باهنر، امام حسین(ع)، خیّران و علامه امینی شهرستان درمیان بود.

جمع خوانی کتاب «عصر طلایی دایناسورها» در کتابخانه علامه امینی قُهِستان

کتاب «عصر طلایی دایناسورها» از کتاب های متنخب دی ماه در کتابخانه علامه امینی شهر قهستان معرفی و جمع خوانی شد. دایره المعارف «عصر طلایی دایناسورها»، کتابی درباره دایناسورها و ویژگی هایشان، عصری که زندگی می کردند، مکان زندگی، وزن، اندازه، نوع تغذیه،‌ تاریخچه کشف دایناسورها و پراکندگی آن ها است.

مخاطب افزون بر به دست آوردن اطلاعات جالبی درباره دایناسورها، با ارزش تنوع زیستی، خطر انقراض حیات وحش و برخی از مشکلاتی که محیط زیست ما را تهدید می کنند، آشنا می شود.

 

حل جدول  و چیستان های قرآنی به صورت گروهی در کتابخانه علامه امینی

از آنجا که حل جدول برای همه افراد، چه بزرگ و چه کوچک، جذابیت دارد، کتابخانه علامه امینی با طراحی جدول سوره ها و مفاهیم قرآنی، علاوه بر تفریح و سرگرمی و اجرای کار گروهی، معلومات قرآنی کودکان را ارتقا بخشید.

 

نشست معرفی و جمع خوانی کتاب امیر کبیر در کتابخانه خیّران روستای درمیان

به مناسبت ۲۰ دی ماه، سالروز شهادت امیرکبیر، کتاب «میرزا تقی خان امیرکبیر» معرفی و با حضور کودکان و نوجوانان جمع خوانی شد.

کتاب «میرزا تقی خان امیرکبیر» جلد سوم از کتاب‌های «تاریخ ایران» است که به زندگی و زمانه «میرزا تقی‌خان امیرکبیر» (۱۲۲۰ـ۱۲۶۸ق) سیاستمدار ایرانی دور قاجار اختصاص دارد که در داستانی روایی و با عناوینی چون «قلم تراش»، «درخت خربزه»، «حرمت لباس ایرانی»، «القاب پیشکشی» و «ردّ مظالم» تنظیم و ارائه شده است. در این روایت‌ها به کودکی، پذیرفتن نظام آذربایجان، مرگ محمدشاه قاجار، انتشار روزنامه «وقایع ‌الاتفاقیه»، مرگ امیرکبیر و... اشاره شده است.

 

قصه گویی از کتاب «صدای پای بهار» در کتابخانه خیّران

کتاب «صدای پای بهار: قصه‌های زندگی امام خمینی(ره)» بازنوشته محمد ناصری در کتابخانه خیّران روستای درمیان برای کودکان و نوجوان معرفی و قصه گویی شد.

در این مجموعه، گوشه‌هایی از زندگی، مبارزات، روحیات و سجایای اخلاقی امام خمینی(ره) در قالب چهل و یک داستان کوتاه برای کودکان و نوجوانان بازگو می‌شود. داستان «صدای بال نسیم» از زبان یکی از خدمتکاران بیت امام(ره) نقل شده است.

 

معرفی و جمع خوانی کتاب «بصیرت و استقامت» در کتابخانه امام حسین(ع) روستای بورِنگ

کتاب «بصیرت و استقامت» برگرفته از مجموعه بیانات رهبر معظم انقلاب پیرامون دو واژه کلیدی بصیرت و استقامت است که از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون جمع ‌آوری شده است. این کتاب، در سه فصل به بررسی بصیرت، استقامت و فتنه پرداخته است. همچنین در این کتاب، ضمیمه‌ای تحت عنوان «فتنه» قرار دارد که به توصیف شرایط فتنه در بیانات ایشان می‌پردازد و نگاهی عمقی به این موضوع دارد.

کتاب «بصیرت و استقامت» به مناسبت اولین سالگرد نماز جمعه ماندگار ۲۹ خرداد ماه سال ۱۳۸۸، توسط مؤسسه جهادی صهبا و در ۱۶۰ صفحه تألیف شده است. در ویرایش دوم، بیانات مقام معظم رهبری تا آبان ۱۳۸۹ آمده است.

 

قصه گویی از کتاب «پاداش عمل صالح» در کتابخانه شهید باهنر بخش گَزیک

کتاب «پاداش عمل صالح» نوشته فریدون اروجلو در کتابخانه عمومی شهید باهنر بخش گزیک شهرستان درمیان، معرفی و قصه گویی شد.

در این کتاب، نویسنده به داستان زندگی  اصحاب رقیم پرداخته که در قرآن کریم و سوره مبارک کهف به آن اشاره شده است. اصحاب رقیم، داستان سه نفر است که برای گردش  به کوه می روند  و گرفتار طوفانی عظیم می شود و به شکاف کوهی پناه می برند؛  اما سنگ بزرگی خروجی کوه را مسدود می کند و قرار می شود هرکس عمل صالح خود را بگوید تا به واسطه آن، خدا راه نجات را نشان آنها دهد و هر یک داستان عمل خود را بیان می کنند و خداوند آن مانع را از سر راهشان برمی دارد و در نهایت، نجات می یابند.

 

جمع خوانی کتاب «شرط گوگوری» در کتابخانه شهید باهنر

کتاب «شرط گوگوری» از مجموعه داستان های گوگوری در کتابخانه شهید باهنر، معرفی و جمع خوانی شد.

مجموعه «داستان های گوگوری» شامل پنج کتاب و قصه کودکانه است. هر یک از این داستان های آموزنده، از یک آیه یا حدیث الهام گرفته شده است. متن آیه و حدیث ها با ترجمه روان، بخش پایانی این کتاب ها هستند.