کد خبر: 38288
تاریخ انتشار: یکشنبه, 23 دی 1397 - 10:08

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

ششمین جلسه آموزشی «شرح و تفسیر صحیفه سجادیه و دعا» در تهران برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران
 ششمین جلسه آموزشی «شرح و تفسیر صحیفه سجادیه و دعا» با حضور علیرضا برازش، پژوهشگر حوزه قرآن و حدیث در کتابخانه عمومی پیروزی برگزار شد.
ششمین جلسه آموزشی «شرح و تفسیر صحیفه سجادیه و دعا» در تهران برگزار شد

به گزارش لیزنا، ششمین جلسه آموزشی «شرح و تفسیر صحیفه سجادیه و دعا» با حضور علیرضا برازش، پژوهشگر حوزه قرآن و حدیث و جمعی از کتابداران و اعضای فعال در کتابخانه عمومی پیروزی برگزار شد.

علیرضا برازش در این جلسه به تفسیر فراز ۱۲ دعای مکارم اخلاق، دعای بیستم صحیفه سجادیه پرداخت و گفت: ابتدای این دعا آمده است «اَللَّهُمَّ اجْعَلْنِی أَصُولُ بِکَ عِنْدَ الضَّرُورَهِ وَ أَسْاَلُکَ عِنْدَ الْحَاجَهِ»؛ ای خدا، چنان کن که به هنگام ضرورت به نیروی تو بتازم و به هنگام نیاز از تو یاری خواهم.

برازش در ادامه با اشاره به داستان حضرت یوسف(ع) درباره اجابت دعا و طلب استغفار؛ اظهار داشت: شرط اول توبه، اظهار پشیمانی و ندامت است. وقتی فرزندان حضرت یعقوب(ع) به اشتباه خود پی برده و اظهار پشیمانی کردند، خدمت پدر آمده و خواستار استغفار پدر در پیشگاه خدا برای بخشیدن گناهان شان شدند و گفتند «قالُوا یا أَبانَا اسْتَغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا» ای پدر! برای گناهانمان از خداوند طلب آمرزش کن. حضرت یعقوب(ع) خواسته فرزندان، برای استغفار گناهان آنان را قبول کرد و گفت «قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَکُمْ رَبِّی»، به زودی برای شما از پروردگارم آمرزش می‌طلبم؛ با توجه به این داستان مشخص می شود که زمان مناسب و توسل به اولیا و انبیای الهی ضریب پذیرش دعا و استغفار را افزایش می دهد.

برازش، پژوهشگر حوزه قرآن و حدیث افزود: دعا در مکان های مقدس مانند مساجد، حرم اهل بیت‌علیهم السلام و ... و زمان هایی که در مظان استجابت دعا هستند مانند شب قدر، روز عرفه و میلاد و شهادت ائمه اطهار(ع) و سحرها به ویژه سحر و غروب روز جمعه و واسطه قرار دادن معصومین(ع) در سرعت استجابت دعا بسیار مؤثر است.

برازش نویسنده کتاب «قرآن صاعد: پژوهشی پیرامون مسئله دعا در فرهنگ اسلامی» با معرفی این کتاب گفت: در این کتاب دو حدیث از پیامبر(ص) در باب دعا ذکر شده است که می‌فرمایند «هیچ مسلمانی نیست که دعا کند، مگر اینکه خداوند یکی از سه عطیه را در پاسخ دعای او عنایت کند: اول، عطا کردن حاجت در دنیا(بدون فاصله با زمان دعا)؛ دوم، عطا کردن حاجت در دنیا(اما با تأخیر زمان) و سوم، دفع شر و بدی از او به جای حاجت مورد درخواست.

در روایت دیگری از پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) آمده است «خداوند به ‌اندازه دعای هر فرد گناهانش را می‌بخشد و یا پاداش و نعمت‌های اخروی به دعاکننده عطا می کند

برازش در پایان پس از بازخوانی فرازهایی از دعای مکارم اخلاق به سوال های حاضرین پاسخ داد.

گفتنی است، جلسه آموزشی «شرح و تفسیر صحیفه سجادیه و دعا» روزهای دوشنبه ساعت ۱۴:۳۰ در کتابخانه عمومی پیروزی تهران برگزار می شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: