کد خبر: 38338
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 26 دی 1397 - 10:30

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

آیین نقد و بررسی کتاب «قناعت و مناعت» در سمنان برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه ‌های عمومی استان سمنان
آیین نقد و بررسی کتاب «قناعت و مناعت» نوشته جعفر سید به همت اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان سمنان برگزار شد.
آیین نقد و بررسی کتاب «قناعت و مناعت» در سمنان برگزار شد

به گزارش لیزنا، آیین نقد و بررسی کتاب «قناعت و مناعت»  نوشته جعفر سید با حضور نویسنده اثر، نورعلی غلامحسین نیا سماکوش، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان؛ محمدرضا خدایی راد، معاون روابط عمومی استانداری سمنان؛ محمد رضا سنگری، پژوهشگر؛ حجت الاسلام علی اصغر فضیلت، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان؛ عصمت اسماعیلی، استاد دانشگاه؛ منصور فرزامی راد، منتقد؛ جمعی از مسئولان، نویسندگان، شاعران  و فرهنگ دوستان استان در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی سمنان برگزار شد.

نورعلی غلامحسین نیا سماکوش، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان در این آیین با بیان اینکه اثر گذاری فعالیت های فرهنگی در توسعه کتابخوانی بسیار چشمگیر است، بیان داشت: برگزاری مراسم نقد و بررسی کتاب، فرصتی مناسب برای کتابخوانی و همچنین معرفی و شناسایی نویسندگان توانمند و حمایت از آنها است.

وی برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان، رونمایی و نقد و بررسی کتاب را از جمله برنامه‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان دانست و گفت: ترویج  فرهنگ مطالعه به عزمی همگانی نیاز دارد.

در ادامه محمدرضا سنگری، پژوهشگر برتر کشور ضمن قدردانی از نویسنده کتاب، اظهار داشت: این اثر نشانه شناخت خوب نویسنده از ادبیات است. نویسنده این اثر طی ۹ سال  مجموعاً بیست و سه هزار و چهل و چهار صفحه مطلب نوشته است. آثار جعفر سید، دغدغه‌های وی را نشان می دهد.

وی  روان بودن متن، استفاده مطلوب از توضیحات و پاورقی ها، معنی کردن یک بیت، فونت مناسب، بهره گیری از فرهنگ‌ها و پژوهش‌های مختلف و استفاده از فهرست آیات  را از ویژگی خوب این کتاب دانست.

سنگری با اشاره به این مطلب که در این کتاب سهم شاعران سمنان کمرنگ است، افزود: بهتر بود دو واژه قناعت و مناعت تعریف و دسته بندی شود.

در ادامه عصمت اسماعیلی، استاد دانشگاه اظهار داشت: عنوان اثر به خوبی انتخاب شده است. از قناعت می‌توان به مناعت و از مناعت نیز می توان به قناعت رسید.

وی افزود: قناعت تنها برای پرهیز از مال اندوزی و مصرف نیست بلکه باید در جاه طلبی و شهرت نیز قناعت کرد.

در ادامه جعفر سید، نویسنده کتاب «قناعت و مناعت» اظهار داشت: با توجه به شرایط زندگی و نیز شرایط اقلیمی سمنان، قناعت را به خوبی در ک می کنم؛ این کتاب با توجه به شرایط اقتصادی کشور و حرص و طمع و بداخلاقی‌های مالی، فردی و اجرایی برخی در جامعه، اهمیت ویژه دارد.

وی گفت: قناعت داشتن با بخشش و گشاده دستی منافاتی ندارد.

در ادامه  منصور فرزامی راد، منتقد کتاب نیز با اشاره به این مطلب که  موضوع قناعت مهم است، گفت: به قدری این موضوع اهمیت دارد که سعدی یک باب گلستان را به آن اختصاص داده است.

شایان ذکر است، در این آیین علی اکبر اختری فر، فرهنگ شکوهی، نیره کاشی، عبد المحمد خالصی، علی‌محمد کاشی، ابوالفضل اعوانی، احسان الله فقیهی، مصطفی ترحمی، نسترن قدرتی، فاطمه امام وردی، آرزو کواکبیان و آزاده کواکبیان از شاعران استان به شعر خوانی پرداختند.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: