کد خبر: 38341
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 26 دی 1397 - 10:35

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

ضیافت کتاب و کتابخوانی در کتابخانه های عمومی فارس

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی فارس
 برنامه های ترویجی کتابخوانی ویژه نوسوادان با هدف ارائه خدمات به گروه های خاص و جلوگیری از بازگشت به بی سوادی در کتابخانه های عمومی فارس اجرا می شود.
ضیافت کتاب و کتابخوانی در کتابخانه های عمومی فارس

به گزارش لیزنا،  در جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی امسال در فارس که با حضور علی باقرزاده، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور؛ سید احمد احمدی‌زاده، سرپرست معاونت سیاسی و امنیتی استانداری فارس؛ مدیرکل آموزش و پرورش، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، فرماندارن فارس و جمعی از مسئولان استانی در استانداری فارس برگزار شد،‌ اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس برای سومین سال متوالی، دستگاه برتر استانی در حوزه سواد آموزی شناخته شد. اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس با کسب رتبه‌های برتر در هفت شاخص تکمیل اطلاعات ثبتی، جذب و آموزش سوادآموزان، مشارکت در مراکز یادگیری محلی، تامین نیروی انسانی، تدوین کتب درسی و کمک درسی، تبلیغ و ترویج و نحوه اجرای تفاهم‌نامه، به عنوان نهاد برتر در این حوزه در کنار صدا و سیمای مرکز فارس و دفتر همکاری‌های حوزه آموزش و پرورش تجلیل شد.

به گفته مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس،  نوسوادان، اقلیت ها، مددجویان زندان، بیماران و افراد با معلولیت، گروه های خاص در علم کتابداری به حساب می آیند که باید برای ارائه خدمات کتابخوانی به هر یک از این گروه ها برنامه ریزی های خاصی صورت گیرد. کتابخانه های عمومی استان تاکنون در زمینه نوسوادان و مددجویان زندان اقداماتی انجام داده است و خوشبختانه خدمات دهی به معلولان همچون نابینایان و ناشنوایان نیز در کتابخانه های عمومی آغاز شده است.  تاکنون سه نشست کتابخوان ویژه نوسوادان در استان با همکاری کتابخانه های عمومی و معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش فارس انجام و در کنار آن  نشست های بسیاری ویژه نوسوادان در شهرستان ها برگزار شده است.

در سال جاری نیز به مناسبت هفته سوادآموزی، قطار «برنامه های کتابخوانی نوسوادان در کتابخانه های عمومی» سرعت گرفت و  کتابخانه های عمومی دوازده شهرستان فارس همگام با اداره کل کتابخانه های عمومی استان، به مناسبت هفته سوادآموزی با برگزاری برنامه های ویژه نوسوادان، چراغ روشن کتاب ها را در دست نوآموزان این استان قرار دادند. در این برنامه ها که به همت اداره کل کتابخانه های عمومی فارس و دیگر کتابخانه ها در شهرستان های پاسارگاد، ممسنی، کازرون، لامرد، قیروکارزین، استهبان، سپیدان، ارسنجان، کوار، مرودشت، جهرم و آباده برگزار شد، نوآموزان فارسی در هشت نشست کتابخوان شرکت و از کتابخانه های عمومی بازدید کردند که در ادامه برخی از این برنامه ها را  مرور خواهیم کرد.

سومین نشست کتابخوان ویژه نوسوادان در شیراز صبح روز دوشنبه ۱۷ دی ماه، با حضور مهدی ظهرابی، معاون اداره کل کتابخانه های عمومی فارس و بهزاد نوروزی، معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان، جمعی از نوسوادان و آموزشیاران این نهضت در سالن کتابدار اداره کل کتابخانه های عمومی فارس برگزار شد.

این نشست با معرفی هفت کتاب همراه بود. سودابه رضایی تزنگی، مسئول کتابخانه عمومی حافظیه شیراز کتاب «قصه های خوب برای بچه های خوب» نوشته مهدی آذری یزدی را معرفی کرد و شش نوسواد این جمع نیز به معرفی کتاب های خود پرداختند. خدیجه شیروانی، کتاب «آسمانی ترین عشق» اثر مهدی خدامیان؛ مریم رویین تن، کتاب «بی سرپرستان» نوشته قدسی نصیری؛ فرحناز صادقی، کتاب «چراغ راه زندگی» اثر محمد فتاحی زاده؛ فرشته شفیعی کتاب «آیین خوب زیستن» تألیف سازمان نهضت سوادآموزی، محمدرضا شریفی کتاب «خوش رفتاری» تألیف سازمان نهضت سوادآموزی و نازپری شکری کتاب «سلام سلامتی می آورد» تألیف سازمان نهضت سوادآموزی را معرفی کردند.

همچنین نشست کتابخوان ویژه نوسوادان در کتابخانه شهید خبازی پاسارگاد با معرفی چهار کتاب برگزار شد. در این نشست ضمن معرفی خدمات و ظرفیت های کتابخانه های عمومی، چهار کتاب معرفی شد. کتاب «بیایید با هم مهربان باشیم» تألیف سازمان نهضت سوادآموزی توسط مجتبی شیروانی، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان پاسارگاد؛ «تحصیلات با طعم شکلات» نوشته ابوالفضل ابراهیمی توسط طاهره گرایی، کتابدار کتابخانه شهید خبازی؛ «پند و اندرز لقمان حکیم» توسط هاجر زارعی کردشولی، مسئول کتابخانه عمومی آل طاها اکبرآباد و «اخلاق در خانه» از انتشارات کتاب نشر توسط سلمان جهانگیر، مسئول کتابخانه شهید خبازی به اشتراک گذاشته شد.

در اقدامی دیگر، کتابداران کتابخانه عمومی استاد شهید مطهری شهر نورآباد ممسنی نشست کتابخوان نوسوادان را برگزار کردند. در این نشست پنج نفر از نوسوادان طرح تحکیم به معرفی کتاب پرداختند؛ آفتاب رنجبر فهلیانی، سیده سعیده حسینی، مریم زارعی، زیبا حسین زاده و زینت غفوری خواه، کتابخوان های این نشست بودند که به ترتیب کتاب های «قصه های تصویری از جوامع الحکایات» به روایت حسین فتاحی، «عارف و نانوا» به روایت مژگان شیخی، «شکر گزاری» اثر مایکلین ماندی، «پر» نوشته چائو ون شوان و «عصر طلایی دایناسورها» اثر عرفان خسروی را معرفی کردند.

کتابخانه عمومی میرزا نصیر جهرمی از اعضای نهضت سوادآموزی دعوت کرد تا در کنار یکدیگر نشست کتابخوانی برگزار کنند؛ در این نشست کتاب های «وضعیت آخر»، «شاه رفت»، «حرکت آغاز می شود»، «امام آمد» و «ایرانیان باستان» معرفی شد.

نشست کتابخوان ویژه نوسوادان نیز با همکاری کتابخانه گنجینه دانش و اداره آموزش و پرورش، در شهر قیر برگزار شد. این نشست به مناسبت سالروز تشکیل نهضت سواد آموزی و با حضور اعضای سه کلاس از نوسوادان شهر قیر به همراه مربیان این کلاس ها، مسئول نهضت سواد آموزی آموزش و پرورش شهرستان، کتابداران و رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان و علاقه مندان برگزار و طی آن پنج کتاب به اشتراک گذاشته شد.

خدیجه موصلو و فریده نوذری، دو تن از نوسوادان این دیدار به ترتیب کتاب های «سلامت جامی زیبا و شکننده» و  «کلید رحمت» نوشته علی باقرزاده از انتشارات سازمان نهضت سواد آموزی را با دیگر نوسوادان به اشتراک گذاشتند و فهیمه عزیزی، آموزشیار نوسوادان کتاب «کلیله و دمنه» اثر نصرالله منشی را معرفی کرد. همچنین کسری آبچر، رئیس اداره کتابخانه های عمومی قیروکارزین و سعید نیک روش، کتابدار کتابخانه گنجینه دانش به ترتیب خواندن کتاب های «حماسه نه دی» اثرسعید صلح میرزایی و «امیر کبیر» به قلم  اثرفرهاد حسن زاده را پیشنهاد کردند.

در بازدید نوسوادان از کتابخانه عمومی محقق العلمای استهبان، افزون بر، برپایی نشست کتابخوان نوسوادان، ۳۰ نفر از این سوادآموزان به صورت رایگان عضو کتابخانه شدند. در این دیدار چهار کتاب توسط سوادآموزان به اشتراک گذاشته شد. کتاب «داستان زمزم» تألیف محمدرضا سرشار با موضوع زندگی پیامبر (ص) توسط ظاهر رحیمی و کتاب «مردی که خواهد آمد» نوشته مهدی مراد حاصل درباره زندگی حضرت مهدی توسط علی کاظمی معرفی شد. همچنین صلاح الدین تاجیک کتاب «ماجرای سپاه فیل» اثر محمد رضا سرشار و مهدی شکوهیان، مربی نوسوادان کتاب «مسافر خراسان» داستان زندگی امام رضا (ع) از کودکی تا شهادت را معرفی کردند.

ویژه برنامه نوسوادان در کتابخانه عمومی امام هادی (ع) شهرستان کوار با بازدید رئیس اداره آموزش و پرورش و کارشناسان سوادآموزی و آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی از کتابخانه و عضویت رایگان آن ها، برگزاری نشست کتابخوان و اهدای کتاب به مربیان نهضت سواد آموزی همراه بود.

در نشست کتابخوان ویژه نوسوادان این کتابخانه، کتاب های «حکایت هایی از قابوس نامه کیکاوس بن اسکندر»؛ «حکایت های شیرین مثنوی معنوی، «مثل ها و قصه هایشان» اثر مصطفی رحماندوست و «شرح غزلیات حافظ به زبان ساده» از محمد کاظم مزینانی به دست زهرا آسمانی مسئول کتابخانه  به اشتراک گذاشته شد.

پس از آن معصومه رحمانی کتاب «دختر شینا» نوشته بهناز ضرابی زاده؛ شرف شهریاری کتاب «افسانه های هزار و یکشب» اثر محمد شب زنده دار و افسانه میرزاوند کتاب «حکایت هایی که زندگی تان را دگرگون می کند» تألیف علی مدد نوروزی را معرفی کردند.

کتابخانه عمومی شهید علی برات برنده روستای محمدآباد مرودشت نیز با برگزاری نشست کتابخوان، به استقبال نوآموزان روستا رفت.

کتابخانه عمومی سومین شهید محراب لامرد، مهمانی خود را برای نوسودان روستای پاقلات برگزار کرد. در  این دیدار که با حضور سوادآموزان و آموزش دهندگان در کتابخانه عمومی برگزار شد، علاوه بر معرفی بخش های مختلف کتابخانه و شرایط عضویت، افراد خاطرات خود را از زمان یادگیری و همکلاسی ها بیان کردند. درخواست اجرای مجدد این نشست در ماه های بعد و همچنین عضویت رایگان تعدادی از سوادآموزان در کتابخانه و برنامه ریزی  برای برگزاری ماهانه نشست های سوادآموزی در کتابخانه از نتایج این نشست بود.

کتابخانه عمومی گنجینه معرفت شهر اردکان همچنین میزبان جمعی از مدرسان نهضت سوادآموزی شهرستان سپیدان و مسئولان آموزش و پرورش بود. آن ها ضمن بازدید از بخش های مختلف، عضو کتابخانه عمومی شدند.

به مناسبت هفته نهضت سوادآموزی، آموزشیاران و مربیان نهضت از کتابخانه عمومی ملامحمد شفیع ارسنجانی بازدید کرده و با قسمت های مختلف کتابخانه و نحوه عضویت و امانت کتاب آشنا شدند؛ در این دیدار همچنین چهل نفر از نوسوادان، عضو کتابخانه شدند.

در شهرستان کازرون، معلمان نهضت سوادآموزی و جمعی از سواد آموزان بخش کنارتخته و کمارج در قالب یک گروه میهمان از کتابخانه عمومی ولیعصر(عج) کنارتخته بازدید کرده و با خدمات این مجموعه فرهنگی آشنا شدند. این بازدید با هدف ارتقای سطح فرهنگ منطقه، ترویج فرهنگ کتابخوانی، افزایش سطح سواد مادران و همچنین سطح فرهنگ خانواده با همکاری اداره آموزش و پرورش و کتابخانه عمومی ولیعصر(عج) انجام شد.

کتابخانه عمومی امام رضا (ع) بالاده کازرون نیز در این هفته میزبان چهل نفر از آموزش یاران نهضت سواد آموزی بخش جره و بالاده بود.

همچنین به همت کتابداران کتابخانه شهید آیت الله مدنی شهر کازرون، کلاس آشنایی آموزشیاران نهضت سواد آموزی با کتابخانه برگزار شد. این برنامه که با بازدید از بخش های مختلف کتابخانه همراه بود، به عضویت رایگان تمامی بازدیدکنندگان در کتابخانه انجامید.

همچنین کلاس نوآموزی نیز در کتابخانه عمومی زنده یاد سعید قربانی شهر سورمق آباده برگزار شد، این کارگاه به صورت رایگان و در دو روز میزبان جمعی از نوسوادان سورمق بود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: