دیدار مدیرکل کتابخانه‌های عمومی و معاون سواد آموزی آموزش و پرورش خراسان شمالی

به گزارش لیزنا، علی‌محمد جهانی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با رویکرد ترویج مطالعه در بین کم سوادان و نوسوادان و به‌منظور توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی با مهدی مودی، معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان در کتابخانه عمومی مرکزی آیت الله مهمان نواز بجنورد دیدار و گفتگو کرد.

علی‌محمد جهانی در این دیدار با اشاره به اینکه نوسوادان سنگر بسیار مهمی را فتح کرده اند که آن سوادآموزی است، گفت: تثبیت و ارتقای سوادآموزی مرحله دیگری است که باید به آن دست پیدا کرد و  هر روز در پی ارتقای آن بود و این شعار جز با کتاب و کتابخوانی به دست نمی آید.

جهانی با تصریح اینکه نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سطح ملی تمهیداتی را برای نوسوادان اندیشیده است، اضافه کرد: از جمله این برنامه ها، انعقاد تفاهم نامه با سازمان نهضت سوادآموزی است که براساس این تفاهم نامه حضور نوسوادان در کتابخانه های عمومی و ارائه هرگونه خدمات کاملا رایگان خواهد بود که باید از این فرصت استفاده کرد.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری با نهضت سوادآموزی استان در سال گذشته، بیان کرد: با امضای این تفاهم نامه خوشبختانه اقدامات خوبی انجام شد. با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی و معاونت سواد آموزی استان، کتاب‌های بخش نوسوادان کتابخانه‌ها تجهیز شد و نشست‌های مطالعاتی و کتابخوانی ویژه با حضور نوسوادان و کم سوادان در کتابخانه های عمومی برگزار می شود.

مهدی مودی، معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان نیز در این دیدار گفت: امروزه در کشورهای توسعه یافته، کتاب و کتابخوانی یکی از شاخص های مهم فرهنگی و علمی محسوب می شود و در کشورهای اسلامی و به ویژه ایران باید به این مسأله توجه دوچندان شود.

مودی مزیت های کتابخوانی و مطالعه را برشمرد و گفت: کسی که کتاب می خواند مجهز به تفکر انتقادی می شود؛ فرد کتاب خوان و اهل مطالعه هر چیزی را  با استدلال می پذیرد. وی گسترش دایره واژگان، زیبا سخن گفتن، بهبود مهارت های ارتباطی و افزایش اعتماد به نفس از طریق شناخت خود را از دیگر فایده های مطالعه دانست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این همکاری با هدف توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در میان سوادآموزان، انجام می شود، تاکید کرد: کمک به ریشه کن کردن بی‌سوادی، تثبیت آموخته‌های پیشین، آموزش مسائل جدید به نوسوادان، فراهم کردن بستر مناسب جهت توانمندسازی سوادآموزان، از دیگر اهداف این طرح است که در یک تفاهم‌نامه سه ساله به امضا رسیده است.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش خراسان شمالی در پایان خاطرنشان کرد: احصای افراد بی سواد و آموزش خواندن و نوشتن به افراد، وظیفه سازمان سواد آموزی است و خوشبختانه برنامه های مکمل سوادآموزی در این استان با مشارکت اداره کل کتابخانه‌های عمومی برای جلوگیری از بازگشت به بی سوادی، ترویج فرهنگ مطالعه و آموزش سواد رسانه ای به افراد کم سواد و نوسواد در دستور کار قرار دارد.