نقد و بررسی کتاب «موهای تو خانه ماهی ها است» در کتابخانه عمومی دانشمند تهران

به گزارش لیزنا، همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی؛ جلسه نقد و بررسی کتاب «موهای تو خانه ماهی هاست» با حضور علی نیکنام، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران؛ محمد رضا شرفی، خبوشان نویسنده اثر، ساسان ناطق، منتقد و جمعی از اعضای  نوجوانان، به میزبانی کتابخانه عمومی دانشمند برگزار شد.

علی نیکنام مدیر کل کتابخانه های عمومی استان تهران بیان اینکه نوشتن کتاب هایی با محوریت انقلاب و عاشورا جز ضرورت هاست، گفت: برگزاری جلسات نقد و بررسی به ویژه با محوریت انقلاب اسلامی به مخاطبان کتابخانه ها این امکان را می دهد تا نویسنده ها با خواننده ارتباط نزدیک داشته باشند. این اقدام هم برای نویسندگان مفید است هم به خوانندگان کمک می کند تا سوالات و شبهات خود را از نویسنده بپرسند.

ناطق نویسنده و منتقد در ادامه گفت:  رمان شیرینی و تلخی های تاریخ را روایت می کند و همین امتیاز باعث می شود خواننده به آگاهی لازم درباره گذشته کشورش دست پیدا کند.

وی افزود: در زمان کودکی ما کتاب را اجاره می کردیم، زیرا به دلیل مشکلات مالی هم نسلان من امکان خرید کتاب را نداشتیم، برای همین با دوستان خود پول جمع می کردیم تا بتوانیم کتاب اجاره کرده یا بخریم. درباره این کتاب باید بگویم که حجم کم کتاب این امکان را برای نوجوانان فراهم می آورد تا در فرصتی یک روزه کتاب را بخواند. این مسئله برای قشر نوجوان نکته ای مثبت محسوب می شود.

ناطق ادامه داد: این کتاب توانست در چند جشنواره جوایزی به خود اختصاص دهد، برای همین می توان دریافت اثر از غنای خوب ادبی بهره مند است به ویژه که نویسنده در اولین قدم های خود توانسته به افتخارات خوبی دست یابد. این کتاب روایتگر بخشی از انقلاب است که در آن ارجاعات خوبی از دوران انقلاب به خواننده داده می شود؛ برای خواننده ای که انقلاب را ندیده مشکلی پیش نمی آورد، چون تصویرسازی که از انقلاب می کند به خوبی انقلاب را پیش روی خواننده تصویر می کند.

این منتقد با بیان اینکه کتاب دو داستان را به صورت موازی پیش می برد، تصریح کرد: در یک بخش از داستان قصه دختری روایت می شود که در کربلا حضور دارد و بخش دیگر روایتگر قیام مردم ورامین در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ است. نکته جالب این کتاب به ارتباطی بر می گردد که بین کربلا و انقلاب اسلامی مطرح می شود. در بخش مربوط به کربلا، کتاب به رویداد روستای قاظریه می پردازد. مردم این روستا سه روز بعد از عاشورا به کربلا می آیند و پیکر شهدا را دفن می کنند. این قصه شاید برای بسیاری ناآشنا باشد، اما این کتاب با زبانی کودکانه نوجوانان را با این رویداد آشنا می کند.

در ادامه این جلسه شرفی خبوشان نویسنده کتاب گفت: منش شنیدن نقد این است که نویسنده با دقت و صبر نقد را بشنود بدون اینکه اعتراضی کند، چون این ویژگی باعث می شود نویسنده به ضعف های خود آشنا شود. برای همین من همیشه از نقد آثارم استقبال می کنم. در این جلسه یک نکته بسیار مهم وجود دارد، آنهم حضور نوجوانان است که مخاطبان اصلی این کتاب است. من در کارهایم همیشه سعی می کنم از نظرات گروه سنی که برای آنها می نویسم آشنا شوم. در این کتاب این کار را در حد توانم انجام دادم.

وی اضافه کرد: همه شما درباره ۱۵ خرداد خوانده اید، اما این کتاب کمک می کند به داشته های جدیدی دست یابید، به ویژه که قصه این رویداد مهم از زبان یک نوجوان روایت می شود، پس کودکان و نوجوانان به راحتی قادرند با کتاب همذات پنداری کنند. درباره خواندن رمان تاریخی ذکر نکته ای را ضروری می دانم، اگر نوجوان به اختیار شخصی خواندن تاریخ را تجربه کند با آن ارتباط بهتر برقرار می کند، این خواسته در رمان تاریخی قابل دستیابی است.

این نویسنده گفت: وقتی تاریخ در قالب رمان خوانده می شود برای خواننده درکش لذت بخش تر می شود. یکی از کارهای خوب در حوزه قصه های تاریخی داستان راستان نوشته شهید مطهری است. شهید مطهری به خوبی قصه های دینی را با زبان کودکان و نوجوانان بیان می کند برای همین پس از سالها کودکان آن را همچنان می خوانند. من سعی می کنم روش ایشان را در کارهای خودم لحاظ کنم.

در بخشی از این جلسه یکی از خوانندگان کتاب گفت: من از صفحه ۳۸ کتاب احساس بسیار عجیبی داشتم آنهم اینکه احساس کردم در دل ماجرا قرار دارم. من کربلا رفته ام، اما به واسطه این کتاب عاشورا پیش چشمان قرار گرفت. در کتاب «موهای تو خانه ماهی هاست» ما حقانیت عاشورا را به زیبایی درک می کنیم برای همین امیدوارم چنین آثاری باز هم در حوزه کتاب چاپ شود.

نویسنده کتاب نقد، مطرح شده را چنین پاسخ داد: وقتی قرار است از زبان کودکان یا نوجوانان داستان روایت شود باید لحن متناسب با سن آن شخصیت باشد، پس من نمی توانم با گویش بزرگسالان از زبان کودکان حرف بزنم. در ضمن جغرافیایی که قصه در آن رخ می دهد در لحن شخصیت قصه تاثیر گذار است.

در پایان این جلسه با اهدای لوح سپاس از نویسنده و منتقد حاضر در نشست با حضور علی نیکنام مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران تقدیر شد.