کد خبر: 38694
تاریخ انتشار: سه شنبه, 23 بهمن 1397 - 15:26

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

 نشست نقد و بررسی آدم های غلط در تهران برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران
در جلسه نقد کتاب «آدم‌های غلط» اثر  حسن احمدی درباره این موضوع سخن به میان آمد که واقعیات بیان نشده دوران ستم‌شاهی به تصویر کشیده شده است.
 نشست نقد و بررسی آدم های غلط در تهران برگزار شد

به گزارش لیزنا، همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی؛ مراسم نقد و بررسی  کتاب «آدم‌های غلط» به قلم حسن احمدی با حضور محمدکاظم اخوان به عنوان منتقد و محمدحسین اکبری به عنوان مجری در کتابخانه عمومی شهید دستغیب برگزار شد.

این کتاب در سال ۹۷ به چاپ رسیده و در حوزه ادبیات داستانی و رمان بوده و مقطعی از تاریخ ایران و ایثار مردم را بازگو می‌کند.

د رابتدای مراسم؛ حسن احمدی، نویسنده کتاب به بازگو کردن گزیده ایی از کتاب پرداخت و گفت: پدر محسن با ماشین سنگین در جاده کار می‌کرد. ساواک با دستکاری کردن ترمز ماشین پدر محسن باعث می‌شود که وی جانش را از دست بدهد. محسن معلم دبیرستان است و از همه فعالیت‌هایی که پدرش انجام می‌داد بی‌خبر بود. یک شب ناگهان ساواک وارد خانه محسن می‌شود و او از پشت‌بام فرار می‌کند.  مادر محسن تصمیم به تعویض خانه‌شان می‌گیرد و ماجراهایی برای محسن و مادرش اتفاق می‌افتد که باعث می‌شود در خانه‌ای دور از شهر خود ساکن شوند، ولی با این حال محسن  دستگیر و مادرش به گرفتاری‌های دچار می‌شود. من در این کتاب به دنبال آن بودم که درد و رنج مادرانی را که فرزندانشان بی‌گناه زندانی شده‌اند را نمایش دهم.

وی افزود: واقعیات بسیاری در زمان شاه روی داد که تاکنون بیان و مکتوب نشده‌اند. این کتاب توسط انتشارات به‌نشر چاپ شده است.

نویسنده ادامه داد: اطلاعاتی در مورد گذشته و افرادی که به زندان رفته بودند داشتم و چند باری موزه عبرت را دیده بودم، بر همین اساس سعی کردم تخیل را وارد داستان کنم. از سویی دردهای مادرانی را که اسیر در زندان داشتند می‌دانستم و دوست داشتم درد و رنج مادران شهدا را بنویسم.

احمدی اظهار کرد: در همین راستا تلاش کردم کارم به دور از شعار باشد و از مستقیم‌گویی فاصله بگیرد.

محمدکاظم اخوان نیز که به عنوان منتقد در این نشست حضور پیدا کرده بود گفت: احمدی، نویسنده کودک و بیشتر از آن، ‌ نویسنده دوره سنی نوجوانان است که در شبکه اول نیز فعالیت فیلمنامه‌نویسی داشته و در حوزه ادبیات انقلاب و جنگ، کتاب‌هایی را نوشته است. وی همچنین در مرکز پویانمایی صبا مسئولیت‌هایی را برعهده داشته است.

وی افزود: این کتاب درباره آنچه به عنوان ادبیات انقلاب می‌شناسیم است. انقلاب و جنگ در هر کشور از ارزشمندترین و منابع ادبی و هنری است. جنگ و انقلاب در ذات خود آکنده با اتفاقات، ماجراها، کشمکش‌ها و هم‌آوردی‌های گروه‌های مختلف مردم است. در جنگ روابط دچار دگرگونی می‌شود و تحول در همه حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیز به وجود می‌آید.

اخوان اظهار کرد: پیش‌بینی‌ناپذیری وقایع جنگ و انقلاب، موتور محرکه خلق آثار ادبی و هنری است که ارزش‌گذاری آنها در داشتن غنا و ارزش ادبی و هنری است. در سینما و رمان، این موارد ظهور دارد و غنای هر کار ادبی به این فاکتورها وابسته است که چقدر آینده‌نگری، پیچیدگی و ... در آن نقش داشته است.

وی گفت: کتاب آدم‌های غلط چند رأس دارد؛ یک رأس مادر و پسر، دیگری مردم و همسایه‌ها و رأس سوم ماموران حافظ امنیت یا همان ساواک هستند و رأس چهارمی را هم می‌توان برای آن در نظر گرفت که فضای خاص جغرافیایی است که اشیا و مکان‌ها را شامل می‌شود که در داستان اثرگذار هستند. این چهار رأس تعاملاتی را در داستان با هم دارند.

اخوان توضیح داد: رمان به صورت موازی پیش می‌رود و از جدایی مادر و پسر دوشاخه می‌شود که بیانگر دو سرنوشت متفاوت است. همسایه‌ها نماینده اجتماع هستند. در جامعه کوچک این کتاب، فضای پلیسی احساس می‌شود. گویی همه زیر نظر هستند و به هم شک دارند. تنش‌های خاصی ایجاد می‌شود و اتفاقاتی که برای مادر و پسر در این کتاب روی داده است نشان می‌دهد که همسایه‌ها از وقایع بی‌خبر هستند.

به گفته این نویسنده، شکنجه‌ها در کتاب بسیار پررنگ شده است. این نکته حائز اهمیت است که در هر زمان اطلاعات و آگاهی کافی به مخاطب ارائه شود که در چه مقطع زمانی هستیم و مبارزات برای چه بوده است. در این کتاب جای کار آن وجود داشت که درباره شاه اطلاعاتی ارائه شود و ارتباط پدر با جریان‌های خاص را بیان کنیم تا آن حد از شکنجه را برای مخاطب باورپذیر کنیم.

گفتنی است نشست نقد و بررسی "آدم های غلط" به همت مسئول و کتابدران کتابخانه عمومی شهید دستغیب شهر تهران برگزار شد و مریم اولیایی، ماهرخ‌زاد جاهدیان، خرامان، فراست، رحمانی پناه (رئیس شورایار محله یوسف‌آباد) از جمله حاضران در این نشست بودند. در پایان این مراسم جوایزی به نویسنده، مجری و منتقد اهدا شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: