کد خبر: 38724
تاریخ انتشار: شنبه, 27 بهمن 1397 - 10:46

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نقد و بررسی کتاب «آن مرد با باران می آید» در کتابخانه عمومی ولایت قرچک در تهران

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران
نشست نقد و بررسی کتاب «آن مرد با باران می آید» نوشته وجیهه سامانی با حضور نویسنده اثرو محمدرضا شرفی خبوشان، منتقد به میزبانی کتابخانه عمومی ولایت  شهرستان قرچک برگزار شد.
نقد و بررسی کتاب «آن مرد با باران می آید» در کتابخانه عمومی ولایت قرچک در تهران

به گزارشلیزنا؛ نشست نقد و بررسی کتاب «آن مرد با باران می آید» نوشته وجیهه سامانی با حضور نویسنده اثر، محمدرضا شرفی خبوشان، منتقد، علیرضا جعفری، معاون سیاسی فرماندار، بهروز مشتاق، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد، آمنه بیات، رییس اداره کتابخانه های عمومی قرچک، کتابداران، نویسندگان بومی و جمعی از علاقمندان به کتاب و فرهنگ در کتابخانه ولایت قرچک برگزار شد.

در ابتدای این نشست، محمدرضا شرفی به عنوان مجری و منتقد به معرفی  بخشی از آثار و تألیفات نویسنده از جمله؛ کتاب های "خواب باران"، "کجا بودی الیاس"، "عروس آسمان"، "تو را من چشم در راهم"، "بخوان به نام مهر"، "عطر یاس" و ...، اشاره کرد.

 شرفی در ادامه صحبت هایش به کتابخوانی در سن کودکی و نوجوانی اشاره کرد و گفت: نگاه کتابخوان کودک و نوجوان به کتاب جنبه سرگرمی دارد و اینکه مخاطب را در این حس نگه داریم کاری سخت و دشوار است. زیرا نوجوانان در آستانه یادگیری هستند و به راحتی هر مسئله ای را قبول نمی کنند، آنها به دنبال مسائل جدید هستند. بنابراین برای این گروه سنی چینش  داستان باید به گونه ای باشد که نوجوان را سرگرم و مشتاق به خواندن کند؛ یکی از برجسته ترین نقاط مثبت این کتاب همین حس دوستی نوجوانان با کتاب است و جذب این گروه سنی به مطالعه است.

در ادامه وجیهه سامانی نویسنده اثر به معرفی کتاب " آن مرد با باران می آید" پرداخت و گفت: این­ کتاب روایت داستانی زندگی یک خانواده طبقه متوسط در کوران انقلاب را مطرح کرده است که وقایع داستان حول یک گروه نوجوان که در رأس آن ها شخصیتی به نام بهزاد است، اتفاق می افتد.

سامانی با اشاره به نوشتن کتابی با موضوع حوادث ۴ ماه منتهی به پیروزی  انقلاب اسلامی، گفت: هدف از نوشتن این کتاب آشنایی نوجوانان با پیروزی انقلاب اسلامی است.                                

سپس شرفی به عنوان منتقد اظهار داشت: سامانی در «آن مرد با باران می آید»، از روزهای پرشور انقلاب می گوید، از شعارها و تظاهرات و دیوارنویسی ها تا الله اکبرگویی های شبانه و پخش اعلامیه و تجمع در مساجد. اما پدر بهزاد فکر می کند که همه این اتفاقات، گذرا و بی ثمر است و با شعار و تظاهرات، نمی توان در برابر ارتش مسلح شاه ایستاد. با این همه، ایمان جمعی مردم و پیشروی انقلاب، او را هم با این رود خروشان همراه می کند. اما دستگیر شدن بهروز و مریض بودن مادربزرگ او، شرایط دشواری را برایشان رقم می زند. با وجود این، پایان داستان، به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی است و شکوفایی جان همه مردم کشور و بهزاد و خانواده اش.

شرفی، نظرات خود را درباره داستان «آن مرد با باران می آید» ارائه داد و گفت: نویسنده در این رمان توانسته به‌ خوبی شخصیت‌پردازی کند؛ شخصیت بهزاد شخصیتی خاص با بیانی شیرین است که به دل می­نشیند و مخاطب می‌تواند به ‌راحتی با آن همزادپنداری کند. مخاطب در بخش­های مختلف داستان ­هیجان‌زده می‌شود و به‌دلیل کشش زیاد داستان و قلم روان نویسنده، خوانده داستان را پیوسته ادامه می‌دهد. سامانی توانسته مخاطب را تحت تأثیر دغدغه‌ها و اندوه‌های پدرانه، مادرانه، خواهرانه و برادرانه قرار دهد.

شرفی در ادامه سخنانش تصریح کرد: در این داستان نویسنده به‌خوبی توانسته درهم‌آمیختگی ترس و دلهره با کنجکاوی و شجاعت را نشان دهد. این درهم‌آمیختگی بهزاد را دچار چالش می­کند و این همان مسئله­ ای است که در روزمرۀ نوجوانان بسیار اتفاق می ­افتد که در نهایت باید بر این چالش‌ها پیروز شوند.

 وی در ادامه تأکید داشت: روشی که نویسنده کتاب آن مرد با بارن آید، برای پیروزی بر این چالش‌های درونی ارائه داده این است که نوجوان باید ضعف‌های خود را بپذیرد و تلاش نماید تا با اعتماد به نفس و همراهی با انسان‌های شجاع و عاقل بر ترس خود غلبه کند.

شرفی هچنین بیان کرد: استفاده و ترویج مقاومت و ایستادگی در قلم سامانی مشهود است. نویسنده در این داستان با آوردن جملاتی نظیر «حتماً کار این رژیم تمام است»، «حتماً داداش بهروز آزاد می‌شود»، «حتماً بهناز به مدرسه برمی‌گردد» و... می‌کوشد تا تلاش، استقامت، تحمل سختی‌ها و همچنین امید داشتن را به‌عنوان راهی برای رسیدن به عزت و پیروزی معرفی کند. این داستان روایت‌گر چندین ماه مبارزه پی در پی، بیداد ستمگری‌های­ رژیم شاه، اعتقاد و استقامت مردم و پیروزی نهایی حق علیه باطل است.

شرفی منتقد و نویسنده کتاب "موهای تو خانه‌ ماهی‌هاست " در پایان سخنانش به عنوان منتقد اظهار داشت: کتاب «آن مرد با باران می‌آید» داستانی شورانگیز و نشاط‌ آور است. این رمان مخاطب نوجوان را تحت تأثیر قرار می­ دهد؛ به ­گونه ­ای که ممکن است آن را در صحنه­ های مختلف داستان از مرز گریه تا اوج نشاط پیش ببرد. داستان از این نظر که نویسنده، روش تحمل و صبر در عین شور و نفی کناره‌گیری و انزوا را برای موفقیت و پیروزی و غلبه بر چالش‌های درونی آموزش می‌دهد بسیار مفید است.

وی افزود:رمان «آن مرد با باران می آید» در سال ۹۱ برگزیدۀ جشنوارۀ داستان انقلاب حوزۀ هنری در حوزۀ نوجوانان شد. همچنین در دومین همایش مقابله با تحریف تاریخ معاصر و تطهیر پهلوی‌ها و رونمایی جایزۀ شهید سیدعلی اندرزگو از خانم وجیهه سامانی برای نگارش این رمان تجلیل و تقدیر انجام گرفت.

وجیهه سامانی «نویسنده آن مرد با باران می آید» در بخش بعدی اظهاراتش با بیان اینکه جهت نگارش این کتاب مدت ها به تحقیق و پژوهش پرداخته  وتأکید داشت: نگارش این داستان بر اساس مستندات است.

گفتنی است در پایان جلسه نقد و بررسی رمان «آن مرد با باران می آید»، حاضران در نشست به پرسش و پاسخ با نویسنده کتاب پرداختند و تقدیر از نویسنده و منتقد اثر با حضور آمنه بیات رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان قرچک انجام شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: