کد خبر: 38758
تاریخ انتشار: دوشنبه, 29 بهمن 1397 - 13:22

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نهاد کتابخانه های عمومی و کتابخانه ملی ملک تفاهم نامه همکاری امضا کردند

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
تفاهم‌نامه همکاری نهاد کتابخانه های عمومی کشور و کتابخانه و موزه ملی ملک به منظور همکاری های مشترک فرهنگی و آموزشی در حوزه کتاب و کتابخوانی به امضا رسید.
نهاد کتابخانه های عمومی و کتابخانه ملی ملک تفاهم نامه همکاری امضا کردند

به گزارش لیزنا، مراسم امضای تفاهم نامه نهاد کتابخانه های عمومی کشور و کتابخانه و موزه ملی ملک یکشنبه ۲۸ بهمن ماه با حضور غلامرضا خواجه سروی، مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، نجمه مشهدی تفرشی، رئیس اداره کتابخانه ملک، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، امین متولیان، معاون برنامه‌ریزی پژوهش و فناوری اطلاعات، مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی، محمد هادی ناصری، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل  نهاد برگزار شد.

غلامرضا خواجه سروی در این  مراسم طی سخنانی گفت: این مجموعه جزو موقوفات حاج حسین آقا ملک در تهران بوده است که علاوه بر حدود ۱۹ هزار نسخه خطی خریداری شده توسط ایشان مجموعه تمبر و سکه ایشان نیز در این مجموعه نگهداری می‌شود. در طول زمان خیرین و افراد دیگر نیز به مرور مجموعه‌های شخصی خود را به این مجموعه اهدا کرده یا فروخته اند و به این ترتیب امروز شاهد مجموعه ای بی نظیر از میراث تمدنی و فرهنگی کشور در این مجموعه هستیم.

وی افزود: خوشبختانه در دوره مدیریتی گذشته زیرساخت‌های مناسبی برای کتابخانه موزه نگهداری نسخ خطی و غیره ایجاد شده که در این دوره تصمیم داریم این مجموعه را بیش از پیش به مردم و جامعه معرفی کنیم تا از این ظرفیتی که توسط واقف به منظور ارتقاء معارف ایجاد شده بهره برداری مناسبی صورت گیرد.

خواجه سروی انعقاد تفاهم همکاری میان نهاد و کتابخانه و موزه ملی ملک را اتفاقی موثر در جهت پیشبرد اهداف دو مجموعه عنوان کرد و گفت: از یکسو نهاد می‌تواند بر روی این مجموعه به عنوان پایگاهی مناسب برای فعالیت های خود حساب باز کند از سوی دیگر وجود بخش های مرمت نسخ خطی، چاپ و سایر امکانات پیشرفته در این مجموعه می‌تواند در شبکه گسترده کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور معرفی شود.

وی با اشاره به برنامه‌های پیش‌بینی شده در این مجموعه توسط واقف گفت: مجموعه برنامه  هایی که در این مجموعه پیش بینی شده این مرکز را به پایگاه فرهنگی تبدیل کرده است. حجت الاسلام والمسلمین رئیسی نیز در تبدیل این مجموعه به پایگاه آستان قدس رضوی در تهران نیز تأکید دارند که البته تا رسیدن به این هدف مسیر زیادی در پیش است.

مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک تاکید کرد: بسیار علاقمندیم که مجموعه کتابخانه و خدمات ارائه شده در آن گسترده تر شود و امیدواریم که این تفاهمنامه گامی مثبت و موثر در این جهت باشد. فارغ از وظایف سازمانی علاقه شخصی ام به حوزه کتاب و کتابخوانی نیز این همکاری دو طرفه را محکم تر می کند.

خواجه سروی افزود: مراجعه کنندگان ما علاوه بر علاقمندان داخلی، از سایر کشورها به خصوص علاقه مندان به علوم انسانی از کشورهای اروپایی و روسیه هستند. همکاری با نهاد کتابخانه های عمومی کشور و معرفی بیشتر مجموعه کتابخانه و موزه ملی ملک می‌تواند به جذب بیشتر مخاطبان داخلی نیز کمک موثری کند.

همچنین در این مراسم علیرضا مختارپور طی سخنانی گفت: این کتابخانه علاوه بر اینکه طبق معمول کتابخانه، به عنوان مرکز تمدنی و تمدن ساز شناخته می شود، حاوی میراث فرهنگی و تمدنی نیز هست.

وی افزود: یکی از جهت گیری های امروز در نهاد کتابخانه های عمومی کشور دنبال می شود، حوزه کودک و نوجوان است. برای این موضوع هم چند دلیل عمده وجود دارد، اول اینکه کودکان و نوجوانان آینده سازان این مملکت هستند. علاوه بر این، ما هر چقدر برای بزرگسالان که به کتاب و کتابخوانی گرایش ندارند، فعالیت های ترویجی انجام دهیم، نمی توان امیدی داشت به کتاب علاقه مند شوند، اما آنچه در کودکی نهادینه می شود به سادگی از بین نمی رود.

مختارپور با اشاره به چهار ضلع مهم در علاقه مند شدن کودکان به کتاب در کتابخانه گفت: چهار ضلع در علاقه مند شدن به کتاب در کتابخانه وجود دارد، یکی محیط کتابخانه، دوم کتابدار، سوم منابع کتابخوانی و چهارم خدمات جانبی کتابخانه. اگر این مربع به درستی کنار هم قرار گیرند، علاقه به کتاب و کتابخانه شکل می گیرد. نکته مهم اینکه همه این اجزا در مجموعه ملک فراهم است.

وی افزود: گاهی می گویند چرا در دهه اول انقلاب تیراژ کتاب تا این حد بالا رفته بود و تیراژها روی ۲۵ هزار و ۳۰ هزار جلد بود. یکی از دلایلش این بود که مردم می دیدند رهبران انقلاب اهل مطالعه و کتابخوانی هستند و ریشه در کتاب دارند. به همین دلیل مردم نیز سعی می کردند خودشان را به شکل مبارزان انقلابی شان کنند. وقتی آرام آرام این مسائل در مسئولان مملکت کمرنگ شد مردم نیز علاقه خود را به کتاب از دست دادند.

دبیرکل نهاد با اشاره به بیانیه اخیر رهبر معظم انقلاب که به‌مثابه منشوری برای «دومین مرحله‌ خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی» خواهد بود و «فصل جدید جمهوری اسلامی» را رقم خواهد زد، گفت: کتابخانه ملک می تواند با برجسته سازی فرهنگ و تمدن اسلامی یکی از پایگاه های مهم فرهنگی کتاب و کتابخوانی باشد و با اجرای برخی برنامه های مشترک فرهنگی با نهاد این نقش را تقویت کند.

وی افزود: در علوم مختلف بشری، مسلمانان و به خصوص ایرانیان نقش موثری داشتند. در این زمینه کتاب های خدمات متقابل ایران و اسلام، تاریخ طب ایران، تاریخ تمدن و... این موضوع اثبات شده است که ایرانیان در بسیاری از رشته ها، کارنامه درخشانی داشتند. این کارنامه درخشان علم و فرهنگ در مراکزی مانند موزه و کتابخانه ملک قابل تبیین است.

مختار پور با اشاره به اینکه هر چقدر بازدیدکنندگان از مجموعه ملک بیشتر شود ما به هدف مان نزدیک تر شده ایم گفت: هدف ما ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است و امیدوارم این تفاهم نامه فتح بابی برای کارهای مشترک و بیشتر شود.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: