کد خبر: 38786
تاریخ انتشار: دوشنبه, 29 بهمن 1397 - 16:19

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

حبیبه جعفریان در آیین «چهل قلم» هرمزگان تجلیل شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان هرمزگان
 آیین تجلیل از حبیبه جعفریان در قالب اجرای طرح ملی چهل قلم در استان هرمزگان برگزار شد.
حبیبه جعفریان در آیین «چهل قلم» هرمزگان تجلیل شد

به گزارش لیزنا، مراسم تجلیل از حبیبه جعفریان، نویسنده متعهد و ارزشمند در قالب اجرای طرح ملی چهل قلم با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمد ذاکری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان؛ حبیب الله میرزایی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس هرمزگان؛ ناهید سلیمانی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ حجت الاسلام و المسلمین اعتمادی، رئیس سازمان دانش‌آموزی هرمزگان؛ انوشیروان پیشدار، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی هرمزگان؛ علی بهرامشاهی، رئیس انجمن مولفان و نویسندگان هرمزگان؛ مسئولان ستادی اداره کل کتابخانه های عمومی استان، کتابداران و جمعی از علاقمندان به حوزه دفاع مقدس، روز یکشنبه ۲۸ بهمن ماه در سالن اجتماعات اداره کل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان برگزار شد.

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان در این مراسم اظهار داشت: امروز اگر شهدا در بین ما نیستند، افرادی هستند که با قلم متعهد خود، یاد آن ها را زنده نگه می دارند و این قلم ارزشمند نویسندگان است که ارزش شهادت را بزرگ می کند.

 وی ادامه داد: آیین چهل قلم، طرحی ابتکاری است که توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای اولین بار اجرا و طی آن همزمان با جشن ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی ایران در سراسر کشور از خدمات شایسته نویسندگان و صاحبان قلم تجلیل می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین ذاکری ضمن توصیه به مطالعه زندگینامه شهیدان، گفت: آثار حبیبه جعفریان در زمره آثار ارزشمندی قرار دارد که شیوایی بیان در آنها موج می‌زند و جوانان به راحتی می‌توانند با این کتب ارتباط برقرار کنند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان هرمزگان با اشاره به این که علم و دین مرز نمی شناسد، یادآور شد: نویسندگان متعلق به یک استان و کشور نیستند، بلکه به همه مردم دنیا تعلق دارند.

رئیس حوزه هنری استان هرمزگان نیز در ادامه این مراسم ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این آیین، گفت: اجرای طرح ابتکاری «چهل قلم» توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اقدامی مؤثر در شناساندن نویسندگان متعهد کشور به مردم این مرز و بوم به ویژه نوجوانان است. بخشی از دفاع ما از فرهنگ ایثار و شهادت به تألیف کتاب و آثار برجسته نویسندگانی برمی گردد که نسبت به این حوزه تعلق خاطر داشته و ماموریت خود را حفظ ارزش های شهدا می دانند.

انوشیروان پیشدار تولید آثار هنری و سبک خلاق و ابتکاری هنرمندان و نویسندگان در پرداختن به سوژه های خاص را در ارتقای فرهنگ مطالعه مؤثر دانست و افزود: حوزه هنری انقلاب اسلامی استان از نویسندگان علاقه‌مند به حوزه فرهنگ ایثار و شهادت حمایت کرده و خدمات آنان را ارج می نهد.

 مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان هرمزگان نیز در بخش دیگری از این مراسم اظهار داشت: تا انقلاب اسلامی زنده است، پای ارزش های انقلابمان باید شهید بدهیم.

حبیب میرزایی در این رابطه به صحبت های مقام معظم رهبری در راهیان نور سال گذشته اشاره کرد و گفت: در جنگی که بر ما تحمیل شد، ما از خود دفاع کردیم و مردانه ایستادیم و این دفاع یک دفاع مقدس برای ما محسوب می شود.

وی عنوان کرد: انتقال فرهنگ دفاع مقدس بر عهده اهل قلم است و این رسالتی است که نویسندگان متعهد در این حوزه باید صدای شهیدان را به گوش دنیا برسانند.

 

رئیس انجمن نویسندگان و مولفان استان هرمزگان نیز در بخش پایانی این مراسم از حبیبه جعفریان به عنوان نویسنده ای جسور و شجاع یاد کرد که با اراده آهنین خود آثار ارزشمندی را از شخصیت های برجسته تالیف کرده است

بهرامشاهی با اشاره به این جمله امام راحل، «ملتی که شهادت ندارد، اسارت ندارد» اظهار داشت: به اعتقاد من منظور امام این است که شهادت ما را از اسارت های مادی و وابستگی های دنیوی دور می کند.

رئیس انجمن نویسندگان و مولفان هرمزگان از شهدا به عنوان مرهم دردهای اجتماعی نام برد و ادامه داد: در کشور بیش از ۲۵۰ هزار شهید داریم؛ این در حالی است که تعداد کتاب های مربوط به زندگی شهدا بسیار محدود است و این ظلم به شهدا محسوب می شود.

بهرامشاهی ادامه داد: پدران و مادران شهدا، گنجینه‌های ماندگاری هستند که عمر آنها رو به پایان است؛ لذا تا می توانیم باید از این گنجینه ها و خاطرات آن ها استفاده کنیم.

حبیبه جعفریان، نویسنده کتاب «هفت روایت از زندگی امام موسی صدر» نیز در خصوص انتخاب این شخصیت برای زندگینامه نویسی بیان کرد: شروع این کار بسیار سخت بود، ولی خلق اثری جذاب و اثرگذار همراه با رضایت درونی نویسنده به تلاش، پشتکار، صبر و اراده آهنین نیاز دارد.

حبیبه جعفریان با بیان این که در آثار زندگینامه ای، نویسنده نیمی از ماجرا است، تصریح کرد: در داستان نویسی، نویسنده محدودیتی ندارد و می تواند در یک مکان آرام بنشیند و اثر دلخواهش را بنویسد؛ اما روایت زندگینامه شخصیت ها و افراد برجسته‌ی دنیا کار را پیچیده می کند؛ زیرا پیدا کردن افرادی که با این شخصیت ها ارتباط نزدیکی داشته‌اند، کاری بسیار دشوار و زمان بر است.

جعفریان افزود: در عین حال پرداختن به زندگینامه شخصیت های برجسته، فرصت و موقعیتی است که نصیب هرکسی نمی شود و آنچه از شخصیت و عنایت این افراد به نویسنده منتقل خواهد شد، با هیچ معیار مادی قابل مقایسه نیست.

وی یکی از ویژگی های مهم نویسندگی را تحقیق دانست و افزود: تحقیق و انجام مصاحبه ها توسط خود نویسنده یک کار کلیدی و مهم به شمار می رود؛ زیرا در یک مصاحبه با بررسی جزئیات است که نویسنده می تواند اصل مطلب را از مصاحبه شونده واکاوی کند.

جعفریان تصریح کرد: قلم زدن در حوزه فرهنگ و هنر از جمله دفاع مقدس کار سختی است و به معنای اجتماعی آن آورده ای ندارد اما این کار به قدری ارزشمند است که رضایت درونی و رشد فردی را به دنبال دارد که قابل مقایسه با هیچ چیز نیست.

در پایان این مراسم نیز از پوستر معرفی برخی از آثار حبیبه جعفریان رونمایی شد و با اهدای لوح تقدیر علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از وی تجلیل شد.

گفتنی است، در پایان مراسم حبیبه جعفریان از کتابخانه عمومی آیت الله طالقانی (ره) شهرستان بندرعباس بازدید کرد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: