کد خبر: 38789
تاریخ انتشار: دوشنبه, 29 بهمن 1397 - 16:24

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

بزرگداشت موسی نجفی و امیر حسین بانکی پور در اصفهان

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اصفهان
مشاورعالی مقام معظم رهبری در آیین چهل قلم اصفهان گفت: نباید جنبه عقلانی، خردمندانه و فرهنگی انقلاب را فراموش کنیم باید بدانیم که این انقلاب دارای اعتبار و مبنای فکری وفرهنگی است و احترام به کتاب جلوه ای از قدرشناسی ما از عقلانیت و خردمندی انقلاب است.
بزرگداشت موسی نجفی و امیر حسین بانکی پور در اصفهان

به گزارش لیزنا، مراسم بزرگداشت موسی نجفی و امیر حسین بانکی پور، در قالب طرح چهل قلم، به همراه رونمایی از دو عنوان کتاب «فلسفه انقلاب اسلامی» به قلم موسی نجفی و «مدیریت خانواده و سبک زندگی» به قلم امیر حسین بانکی پور، ۲۶ بهمن ماه ۱۳۹۷ با حضور غلامعلی حداد عادل، مشاور عالی مقام معظم رهبری و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی؛ امیر هلاکویی، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی اصفهان؛ حمیدرضا فولادگر، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی؛ مجتبی راعی، معاون استاندار و فرماندار ویژه نجف آباد؛ عبدالله بنهری، فرماندار برخوار؛ علی ساعدی، فرماندار فلاورجان؛ سید محسن هاشمی، شهردار مبارکه؛ حجت الاسلام نیستانی، مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان؛ اصغر طاهر زاده، نویسنده اصفهانی؛ جمعی از مقامات استانی، اهالی فرهنگ و هنر و علاقمندان به حوزه کتاب و کتابخوانی در کتابخانه عمومی صائب اصفهان برگزار شد.

 

باید کاری کنیم که ملت ایران ملت کتابخوان باشند

غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و  مشاور عالی مقام معظم رهبری در این مراسم گفت: دشمنان در تلاش هستند چهره انقلاب را خشن، نامعقول، غیر منطقی و کور جلوه دهند.

وی بیان کرد: اخباری که از جهان و انقلاب اسلامی منتشر می شود منفی بوده که به دلیل سلطه جهانی سلطه گران است که همین اخبار و سلطه گری ها از طریق فضای مجازی به جوانان ما القا می شود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه مطرح بودن کتاب به معنای این است که انقلاب براساس شعور و درک عقلانی شکل گرفت، خاطرنشان کرد: این آگاهی، دانایی و بصیرت معرف جنبه عقلانی انقلاب بوده و اهتمام به کتاب جلوه ای از این واقعیت است.

حدادعادل اضافه کرد: نباید جنبه عقلانی، خردمندانه و فرهنگی انقلاب را فراموش کنیم باید بدانیم که این انقلاب دارای اعتبار و مبنای فکری و فرهنگی است و احترام به کتاب جلوه ای از قدرشناسی ما از عقلانیت و خردمندی انقلاب است.

وی تصریح کرد: باید کاری کنیم که ملت ایران ملت کتابخوان باشند نباید کتاب فروشی ها خلوت، تعطیل و ورشکسته باشند زیرا این سزاوار این ملت نیست.

مشاور عالی مقام معظم رهبری ادامه داد: باید کتاب و کتابخانه را عزیز بداریم و در منازل جایی برای کتابخانه و کتابخوانی در نظر بگیریم و فرزندان را با کتاب مانوس و دانش آموزان را به کتابخوانی تشویق کنیم.

حدادعادل کتابخانه های عمومی در سراسر کشور را فرصت دانست و گفت: خوشبختانه کتابخانه ها گسترش پیدا کرده و چند هزار کتابخانه عمومی با مربیان دلسوز در خدمت فرزندان این کشور و مردم هستند.

وی ادامه داد : رهبری برای جامعه ایران یک قله بلند تحت عنوان تمدن اسلامی معرفی و ما را به سمت آن قله دعوت کردند.

وی با بیان اینکه رهبری از ما خواستند که همت ما بلند و عزم ما استوار برای ایجاد تمدن اسلامی باشد، تصریح کرد: البته تمدن اسلامی ظرف ۵ سال یا ۱۰ سال محقق نمی شود بنابراین مهم آن است که روی قله حرکت کنیم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی بیان کرد: با هم افزایی و دستاورد های متعدد می توانیم به قله ای که مدنظر رهبری است صعود کنیم.

وی با بیان اینکه اگر ۲ اصطلاح سخت و نرم افزار را از فضای مجازی عاریت بگیریم گفت: فرهنگ نرم افزار و تمدن سخت افزار است. ما نرم افزار رسیدن به تمدن اسلامی را در اختیار داریم که باید آن را رشد داده و در قالب تمدن اسلامی مجسم و محقق کنیم.

حدادعادل یادآور شد: بزرگترین سرمایه انسان، خرد، عقل و اندیشه و سرمایه دیگر ایمان، ذوق، توانایی، اراده، حافظه و زبان است.

وی با اشاره به اینکه ایران مهد ایمان و اصفهان شهر ایمان است، گفت: انقلاب اسلامی مظهر ایمان و پایداری و بقای آن نتیجه ایمان است بنابراین قدرت این انقلاب در پول و سلاح نیست.

به گفته رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، قدرت ایران به امثال شهید حججی است، که تمدن و فرهنگ آن برگرفته از یک تمدن ایمانی است.

وی با بیان اینکه نهاد کتابخانه های عمومی کشور ابتکار خوبی به مناسبت چهلمین سال انقلاب انجام داده است، خاطرنشان کرد: در این راستا از ۴۰ صاحب قلم سراسر کشور تجلیل به عمل آمده است.

 

با نگاه به تاریخ به عظمت انقلاب پی می بریم

موسی نجفی، نویسنده در این آیین درباره حلقه رابط موضوعات کتاب هایش گفت: زمانی که کار تحقیق را آغاز کردم، اوایل دهه سوم زندگی ام بود.

وی تصریح کرد: دلیل کمرنگ شدن کتابخوانی، عدم تشویق به کتابخوانی و نبود کتابخانه در خانه است.

وی درباره حلقه وصل کتاب هایش با انقلاب گفت: انقلاب تنها به شهادت و مبارزه خلاصه نمی شود بلکه عمیق تر است؛ ما در مقابل انقلاب همچون کوهنوردی هستیم که بر روی کوه قرار داریم. عظمت کوه را نمی بینیم و تنها با نگاه به تاریخ این عظمت دیده می شود.

این نویسنده با اشاره به تعریف خود از نویسنده متعهد و برجسته خاطرنشان کرد: تمرکز بر موضوع و عمیق تر کردن موضوع، وظیفه یک نویسنده متعهد است. البته در برابر خون شهدای مدافع وطن، هیچ کاری انجام نداده ایم که بخواهیم به عنوان نویسنده متعهد شناخته شویم.

 

باید قلم متناسب با فطرت مخاطب باشد

امیرحسین بانکی پور، نویسنده و عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان گفت: در کتاب ها موضوع مشخص بوده اما مخاطب مشخص نیست. نویسنده متعهد نویسنده ای است که به متقن بودن و طهارت قلم توجه داشته باشد. باید به زبان فطرت توجه کرده و به آن نزدیک شویم.

وی با اشاره به فاصله بین نسل کنونی و نسل گذشته گفت: نبود توجه به زبان فطرت این فاصله را ایجاد کرده است و اگر به زبان فطرت توجه داشته باشیم با تمامی اقشار جامعه ارتباط برقرار خواهیم کرد.

این نویسنده ادامه داد : باید کتابی که چاپ می شود به مکان، زمان و مسئله مردم توجه داشته باشد.

امیر هلاکویی سرپرست کتابخانه های عمومی اصفهان در این مراسم با بیان اینکه ۱۸۳ باب کتابخانه نهادی، ۱۲۰ کتابخانه مشارکتی و پنج باب کتابخانه مستقل در اصفهان فعالیت می کند، گفت: سالانه ۱۰ هزار برنامه در کتابخانه های عمومی استان اجرا می شود. سه حوزه برای فعالیت های کتابخانه های عمومی در اصفهان تعریف کرده ایم که عبارتند از: ایجاد انگیزه، ایجاد دسترسی و ایجاد مهارت.

تجلیل از خانواده شهید مدافع حرم پویا ایزدی، مراسم رونمایی از کتاب «فلسفه انقلاب اسلامی» به قلم موسی نجفی و کتاب «مدیریت خانواده و سبک زندگی» به قلم  امیر حسین بانکی پور، تقدیر از فرمانداران و شهرداران، شعر خوانی محمد حسین ملکیان شاعر جوان و انقلابی اصفهان، و ... از دیگر بخش های آیین ملی چهل قلم اصفهان بود.

گفتنی است گزارش کامل صحبت های مشاور عالی مقام معظم رهبری متعاقبا منتشر خواهد شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: