کد خبر: 38790
تاریخ انتشار: دوشنبه, 29 بهمن 1397 - 16:26

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

تجلیل از هدایت الله بهبودی و معصومه سپهری در آذربایجان شرقی

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی
 مراسم تجلیل از هدایت الله بهبودی و معصومه سپهری از نویسندگان برجسته و متعهد آذربایجان شرقی در قالب طرح چهل قلم در تبریز برگزار شد.
تجلیل از هدایت الله بهبودی و معصومه سپهری در آذربایجان شرقی

به گزارش لیزنا، مراسم تجلیل از هدایت الله بهبودی و معصومه سپهری از نویسندگان برجسته و متعهد استان، در قالب طرح ملی چهل قلم با حضور شهرام خدایی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان آذربایجان شرقی؛ محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی؛ میکائیل نظری، رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری کلانشهر تبریز، مسئولان ستادی اداره کل کتابخانه های عمومی استان، کتابداران، علاقمندان به حوزه ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس روز پنج شنبه ۲۵ بهمن ماه در تالار خاقانی خانه فرهنگ تبریز برگزار شد.

شهرام خدایی در این آیین اظهار داشت: با گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی، حوزه فرهنگ همپای سایر حوزه ها پیشرفت فراوانی داشته است. در بررسی شاخصه های فرهنگی، کتاب و اندیشه مکتوب از جایگاه ویژه ای برخوردار است و طبق آمار نهاد کتابخانه های عمومی کشور این حوزه از جهت نرم افزاری، سخت افزاری و منابع رشد ۹ برابری در ایران داشته است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی با اشاره به طرح چهل قلم، هدف از برگزاری این مراسم را ارج نهادن به قلم متعهد، انقلابی و برجسته و شناختن آثار خوبی دانست که با زبانی شیوا نسل های مختلف را با وقایع و رخدادهای انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس و زندگینامه افراد تاثیرگذار در این رویدادها آشنا می سازد

محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این آیین با اشاره به نقش آگاهی، اطلاعات و رشد فکری انسان ها در قدرت و اقتدار جوامع گفت: هر چقدر انسان ها به اطلاعات بیشتری دسترسی داشته باشند به همان میزان می توانند در ارتباط با مسائل پیرامون خود موفق عمل کنند.

وی با بیان اینکه هر بخش از تاریخ و جریان های فکری کشور موضوعی برای کار و قلم فرسایی دارد، یادآوری کرد: جنگ تحمیلی ما با سایر جنگ ها تفاوت های زیادی دارد و امام راحل با هنرمندی عرصه جنگ و دفاع را به عرصه ای برای تجلی عشق و دلدادگی تبدیل کرد.

محمدپور ادامه داد: این جنگ نشان داد که انسان با یک چشم به هم زدن می تواند به واسطه شرایط فطری خود از خاک به بلندای هستی برسد در حالی که عارفان این مراحل را طی مرارت های زیاد طی می کنند.

وی گفت: هر صفحه جدیدی که از دفاع مقدس گشوده می شود و صفحات آن ورق می خورد ابعاد تازه و گسترده تری پیش روی ما می گذارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: اگر صدها سال از جریان دفاع مقدس بگذرد هنوز حرفی برای گفتن دارد و تازگی آن از بین نمی رود. وظیفه نویسندگان و مولفان این است که ابعاد مختلف عرصه دفاع مقدس را با قدرت قلم خود به نسل های آینده انتقال دهند.

هدایت الله بهبودی، نویسنده ادبیات انقلاب، دفاع مقدس در این آیین با اشاره به اهمیت زنده نگه داشتن یاد و خاطره انسان های بزرگی که در راه پیروزی انقلاب اسلامی و حفظ آن از جان خود گذشتند، گفت: بیش از ۱۳ هزار اثر در حوزه ادبیات پایداری و دفاع مقدس نگاشته شده که فراوانی این عناوین نشان از یک نهضت بزرگ دارد.

بهبودی افزود: ارزش آثاری که در حوزه پایداری نگاشته می شود به قهرمانان آنان است. امیدوارم همیشه قدردان رشادت ها و ایثارگری های این قهرمانان تاریخ جمهوری اسلامی ایران باشیم.

معصومه سپهری، نویسنده حوزه دفاع مقدس و ادبیات پایداری نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت کتاب خوانی و نقش مهم کتابخانه های عمومی برای فراهم آوردن شرایط و ملزومات خواندن کتاب های خوب، گفت: کتاب خواندن و به ویژه خواندن کتاب های خوب می تواند به زندگی بشر عمق بدهد. در این بین نقش کتابداران در انتخاب و معرفی آثار خوب به مراجعان کلیدی است.

سپهری در مورد قلم زدن در حوزه ادبیات دفاع مقدس و پایداری افزود: هر کسی که در این وادی قدم می گذارد بی شک لطف خداوند شامل حال او شده است؛ چراکه فعالیت در این حوزه علاوه بر خلاقیت، قدرت معنوی فراوانی را نیز به عنوان پیشینه می طلبد که در روایتگری، هرآنچه حقیقت است نوشته شود.

وی در انتهای سخنان خود خبر از تهیه و تدوین زندگینامه شهید طهرانی مقدم داد و گفت: نگارش این اثر در مراحل پایانی خود قرار دارد و در آن به فرازهای مختلف زندگی این شهید والامقام پرداخته شده که پیشرفت صنعت موشکی کشور بخشی از آن است.

گفتنی است، تجلیل از سال ها تلاش و مجاهدت هدایت الله بهبودی و معصومه سپهری با اهدای لوح یادبودی از سوی علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و هدایایی از سوی اداره کل کتابخانه های عمومی استان آذربایجان شرقی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز انجام شد. امضای لوح یادبود این مراسم، برپایی نمایشگاهی از آثار نویسندگان، بازدید هدایت الله بهبودی و معصومه سپهری از کتابخانه مرکزی تبریز و اجرای گروه سرود شهید تجلایی از دیگر برنامه های این مراسم بود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: