کد خبر: 38812
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 01 اسفند 1397 - 10:34

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

روایت شاهنامه از دلیرزنان ایران در کتابخانه آستان قدس رضوی نقل شد

منبع : روابط‌عمومی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس‌ رضوی
محفل ادبی خوانش متون کهن فارسی در کتابخانۀ تخصصی ادبیات آستان قدس رضوی، با خوانش داستان رستم و سهراب، نقش دلیرزنان ایرانی را در دفاع از وطن از منظر حکیم فردوسی بررسی کرد.
روایت شاهنامه از دلیرزنان ایران در کتابخانه آستان قدس رضوی نقل شد

به گزارش لیزنا، هم‌زمان با وفات حضرت ام‌البنین و روز تکریم مادران و همسران شهدا، سی‌ویکمین نشست خوانش متون کهن فارسی در کتابخانۀ تخصصی ادبیات آستان قدس رضوی به خوانش و بررسی داستان رستم و سهراب و نبرد گردآفرین، پهلوان‌زن ایرانی با سهراب پرداخت. دکتر سیدعلی کرامتی‌مقدم در این نشست ادبی به بیان جایگاه زنان در شاهنامه پرداخت و گفت: فردوسی به عالی‌ترین شکل از زنان در شاهنامه یاد کرده است و زنان، اغلب در شاهنامه تأثیرگذارند و کمتر نقش خنثی برای آنان آمده است. وی عیاری، بزرگ‌منشی، دلیری، خردمندی، آزاداندیشی، خوش‌طبعی، بذله‌گو بودن، فداکاری و وفاداری را از ویژگی‌های زنان شاهنامه ذکر کرد و اظهار داشت: زن در شاهنامه سرشار از عواطف زنانه است و در عین حال، زنان شاهنامه هیچ‌گاه پاکدامنی خود را فراموش نمی‌کنند.

این استاد ادبیات فارسی افزود: فردوسی خیلی جامع به زن نگریسته است و در عین اینکه از رشادت‌های آنان سخن گفته، نقش عشق‌ورزی آنان را نیز بیان کرده است. وی به مقایسۀ عشق در داستان‌های نظامی با شاهنامۀ فردوسی پرداخت و تصریح کرد: عشق در داستان‌های نظامی ناز و نیاز است و اغلب به وصال ختم نمی‌شود اما در شاهنامه، عشقْ حماسی است و به وصال می رسد و هدفش پرورش پهلوانانی است که از مرزهای وطن دفاع کنند. وی ادامه داد: زنان شاهنامه شریک و رفیق همسرانشان هستند و در پشت سر مردان قرار دارند و در وهلۀ اول دفاع از وطن وظیفۀ مردان است اما زمانی که مرد نیست، زن وارد دفاع می‌شود.

همچنین نسرین کمالی‌پور، کارشناس کتابخانۀ تخصصی ادبیات آستان قدس رضوی نیز طبق رسم معمول نشست‌های ادبی، به معرفی دو کتاب در این حوزه پرداخت. وی از کتاب‌های «ام‌البنین علیه‌السلام در آینۀ شعر» به قلم محمد خرم‌فر و «نوشدارو پس از مرگ سهراب» نوشتۀ محمدرضا خوشدل یاد کرد و مخاطبان را به مطالعۀ این کتاب‌ها دعوت کرد.

گفتنی است در سلسله نشست‌های ادبی خوانش متون کهن که با مدیریت کتابخانه مرکزی آستان ‌قدس رضوی برگزار می‌شود، ادب دوستان در طول دو سال، به مثنوی‌خوانی پرداختند که هم‌زمان با آغاز سال 97 و شروع سومین سال از این جلسات، مثنوی‌خوانی جای خود را به شاهنامه‌خوانی داد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: